menu

ثبت آگهی رایگان

ملات پاش و گچ پاش

ملات-پاش-و-گچ-پاش

گروه بازار ساختمان: فناوری روزانه به پیش می تازد و صنایع مختلف را از یُمن وجود خود بهره مند می سازد. ساختمان هم از صنایع بزرگی است که هر از چندی محصولی جدید را به خود می بیند. شاید دستان گچ کاران را دیده باشید. زمانی که روی دیوارهای برهنه با ماله گچ و ملات را می کشیدند ولی مدت هاست که ماشینی به نام شاتکریت انتقال این مواد را به دیوار با سرعت بالاتر، ضایعات کمتر و سهولت بیشتر برعهده گرفته است. هر چند برای تسطیح و صاف کردن آن باز هم به ماله و شمشه نیاز است. از مزیت های این روش این است که می توان از گچ پلیمری که دارای ارزش بالاتری نسبت به گچ های سنتی است استفاده کرد؛ گچی که دارای خاصیت تأخیری است. در اصل ماشین آلاتی که وظیفه پاشش مصالح ساختمانی مانند گچ ، ضد حریق ها ، ملات و بتن را انجام می دهند همه انواعی از یک دستگاه به نام شاتکریت هستند که در ایران بر حسب کار ویژه خود نام های مختلف دارند. به هر حال شاتکریت از دو کلمه shoot به معنای پاشیدن یا پرتاب کردن و concrete به معنای بتن و ملات تشکیل شده است. این دستگاه ها برای سازه های بزرگ مانند سد و تونل کاربرد وسیعی دارد و می تواند در پروژه های بزرگ به خوبی عمل کند. در بخش ساختمان هم از انواعی از این دستگاه ها برای پاشیدن انواع ملات و گچ استفاده می شود. در این شماره با ذکر این نکته که موارد عنوان شده نظر تولیدکنندگان این کالاست و پیام ساختمان از دیدگاه کارشناسان صنعت و بازار این محصولات استقبال می کند به بررسی این کالا خواهیم پرداخت.
این ماشین ها که در بازار بر حسب نوع کارکردی که دارند به گچ پاش یا ملات پاش مشهور شده از قسمت هایی مانند الکتروموتور، گیربکس، میکسر، سیستم انتقال ، شلنگ و تفنگ پاشش( شات گان) تشکیل شده است.
شاتکریت ها از هر نوع که باشند از چهار بخش محرکه، میکس (فراوری)، انتقال و پمپاژ تشکیل شده اند. شیلنگ شاتکریت ها نیز دارای نقش خاصی است و تا bar 40 فشار را باید بتواند تحمل کند. گان شیلنگ نیز بر حسب نوع فعالیت تفاوت های بسیاری دارد. با این حال برای خرید شاتکریت ها باید به یک نکته مهم توجه داشت: شاتکریت ها دارای دو نوع «خشک پاش» و «ترپاش» است و ما در این گزارش به نوع خشک پاش که به سیمان و گچ و ضد حریق مربوط می شود و نوع ترپاش را بررسی می کنیم.

«خشک پاش»

شاتکریت های خشک پاش برای استفاده در مصارف سازه ای برای ساختمان در دنیا ممنوع است چرا که مقاومت ملات در این حالت کمتر از نصف حالت تر می باشد. تنها کاربردی که می تواند در ساخت وساز داشته باشد برای موارد موقت و سازه نگهبان در گودبرداری است. هر چند از این ملات در سازه های خاکی یا شیب دار مانند تونل ها که پرت مصالح یا جابه جایی و هزینه های آن چندان مهم نیست کاربردهایی دارد.

نگاهی به انواع شاتکریت ها

مهندس علی خدایاری، مدیرعامل شرکت ایرانیان تندیس تونل با تاکید بر اینکه شرکتش تولیدکننده انواع شاتکریت هاست به خبرنگار پیام ساختمان گفت: سیستم های شاتکریت ترپاش دارای دو نوع است؛ ماردونی (حلزونی) و پیستونی که نوع اولی ضعیف است و حداکثر برای دانه بندی های دو میلی متری قابلیت استفاده دارد ، اما برای دانه بندی های درشت تر باید از نوع پیستونی استفاده شود. به گفته این تولیدکننده، از پاشنده های ماردونی برای پاشش ملات های آماده، گچ ، ضد حریق ها، سیمان سفید و پلاسترهای ساده استفاده می شود. خدایاری در توضیح نوع پیستونی گفت: این نوع برای ملات هایی با دانه بندی درشت استفاده می شود که دارای مزیت هایی مانند ظرفیت بیشتر و فعالیت در ارتفاع بالاتر سازه و مانند آن است ضمن اینکه این دستگاه ها نیاز به جابه جایی زیاد ندارند و در نتیجه در هزینه ها می توان صرفه جویی کرد. وی افزود: نوع شاتکریت پیستونی که ما تولید می کنیم قابلیت تبدیل به دیزلی را نیز دارد.
گچ پاش های ماردونی ساخت این شرکت به گفته خدایاری 17 میلیون و پاشنده های ضد حریق آن 4 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین انواع پیستونی از 23 میلیون تا 30 میلیون تومان قیمت دارند. در کنار این موارد نوع دیگری نیز هست که هم قابلیت فوم بتن کردن دارد و هم پاشش (شات) را انجام می دهد که قیمت آن 38 میلیون تومان است.
خدایاری خاطرنشان کرد: محصولات این شرکت دارای یک سال گارانتی و10 سال خدمات پس از فروش است.

فروش بر اساس آموزش به کاربران

شاهین نوری، از فعالان بازار معتقد است: فروش دستگاه با آموزش هم برای انتخاب و هم برای کاربری همراه است چرا که معتقد است خریداران این دستگاه ها هم برای انتخاب محصول مناسب فعالیت های خود و هم در مسیر استفاده از دستگاه باید آموزش کامل دیده باشند در غیر این صورت هم خود با مشکل مواجه می شوند و هم تولیدکننده را دائم درگیر خدمات پس از فروش می کند. وی گفت: دو نوع متفاوت شاتکریت وجود دارد که بر اساس نوع اختلاط طبقه بندی می شود؛ شاتکریت های پایه سیمانی و شاتکریت های پایه گچی که نوع کاربرد آنها متفاوت است .

تاکید بر آموزش مشتری

مهندس اردشیر امین زاده، مدیرعامل شرکت ماشین سازی کلار به خبرنگار پیام ساختمان گفت: سعی ما این است که ماشینی را به مشتری تحویل دهیم که مناسب با فعالیت کاربر باشد. وی افزود: در این بازار اگر شاتکریت با کیفیت تولید نکنید با مشکل مواجه می شوید از این رو کیفیت تولیدات ما بهتر از انواع خارجی است. به بیان دیگر اگر خریدار دستگاه خوبی را دریافت نکند به دلیل گارانتی خود تولیدکننده را با مشکل مواجه می کند و ما نیز با علم به این مطلب از ابتدا سعی کردیم بهترین کیفیت را تولید کنیم.
امین زاده با بیان اینکه صد در صد قطعات محصولات تولیدی توسط شرکت خودش ساخته می شود ، با افتخار می گوید؛ بخشی از قطعات را بر اساس نوآوری منتج به ثبت اختراع خود تولید می کنیم از این رو محصولات این شرکت مزیت های بیشتری نسبت به سایر محصولات بازار دارد.
وی با بیان اینکه دستگاه های ما بر اساس سه سرعته طراحی شده اند و ما بر سیستم های دو محفظه ای نیز تاکید داریم، گفت: به صورت عمده سیستم اختلاط دستگاه دو نوع متفاوت دارد: نوع پیوسته و نوع مجزا که نوع محفظه اختلاط جدا به این دلیل که می تواند با زمان کافی برای میکس و فراوری شدن را به کاربر بدهند محصول نهایی را باکیفیت بالاتری تولید می کند.

تاکید بر آموزش مشتریان

امین زاده ادامه داد: در شرکت ما برای کاربران (همه مشتریان از مدیران عامل تا کارگران ساده) آموزش تئوری و عملی ارائه می شود. علیرغم اینکه شاتکریت دستگاهی مکانیکی است و نیاز به تعویض قطعه یا سرویس دارد اما در اغلب موارد نه ما سرویس کار اعزام می کنیم و نه دستگاه را به کارخانه بازمی گردانیم بلکه تنها با ارسال قطعه و ارائه راهنمایی به کاربر وی را در تعویض قطعه و حل مشکل راهنمایی می کنیم چرا که از قبل آنها آموزش کافی دیده اند. وی محصولات این شرکت را دارای یک سال گارانتی برای بخش غیر برقی و نیز 5 سال خدمات پس از فروش دانست. امین زاده در خصوص قیمت این ماشین آلات گفت: پاشنده های گچ پایه حدود 9 میلیون تومان قیمت دارد و انواع پایه سیمان قیمتی از 8 تا 22 میلیون تومان دارد. به گفته وی ظرفیت خروجی دستگاه از 15 لیتر تا 70 لیتر در دقیقه متفاوت است و نیز نوع انتقال آن ( روی وانت یا یدک) از ایتم هایی است که در تعیین قیمت این دستگاه ها موثر است.
وی تاکید کرد: هر نوع مصالح پایه آب با دانه بندی زیر 6 میلی متر می تواند قابلیت استفاده داشته باشد اعم از گچ و سیمان و ضد حریق با کاربری های متفاوت در نمای داخلی و خارجی و حتی تزریق در نیلینگ. همچنین قابلیت پر کردن دیوارهای دو جداره، ال اس اف ها و گچ برگ ها را نیز دارد.

علاقه بازار

بازار شاتکریت های ساختمانی هر چند ملات پاش ها را بیشتر می طلبد اما انواع دستگاه های پیستونی تقاضای بیشتری دارند. حیدر خادمی از کاربران این دستگاه ها به خبرنگار ما گفت: برای پاشیدن ملات با این دستگاه ها برای ساختمان های تا 7 طبقه می توان از داربست ، انتقال از بالای سازه ( پشت بام) و نیز آسانسورهای نما استفاده کرد.

بازی دو سر شکست

اگر توجه نداشته باشید دستگاه پاشنده ای که خریداری می کنید برای چه منظوری استفاده می شود هم برای خودتان و هم برای عرضه کننده ای که موظف است خدمات پس از فروش به شما ارائه کند، دردسر ایجاد کرده اید. این نکته ای است که محمد درستکار از کارشناسان این صنعت با تاکید بر آن به خبرنگار ما گفت: این مشکل در میان کاربران پاشنده های ساختمانی دیده می شود که از پاشنده ارزان تر مانند ماردونی ها که برای گچ پاشی مناسب است برای ملات پاشی آن هم با دانه بندی درشت استفاده نادرست می کنند. وی ادامه داد: برای نیل به این کار هم به سرند نیاز دارند که اگر هزینه های سرند، جابه جایی مصالح و خود دستگاه، پرت شدن مصالح و همچنین استهلاک دستگاه را حساب کنیم معادل قیمت همان ملات پاش خواهد شد.



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×