menu

ثبت آگهی رایگان

فلاش تانک

فلاش-تانک

فلاش تانک عموماً در توالت های فرنگی به کاربرده می شود، گرچه استفاده از آن در توالت های نشسته(تخت) نیز فراگیر شده است ولی در گذشته معمول نبود. این ابزار با وجود مکانیزم ساده ای که دارد در غرب به تحولات فرهنگی- اجتماعی ارجاع دارد که نظافت و پاکیزگی را هم راستا با ارزش های مدرن اعتبار می داد،به گونه ای که تا قبل از قرن 19 استفاده از آن فقط در اماکن لوکس کشورهای پیشرفته معمول بود. این محصول مانند بسیاری دیگر از محصولات، تاریخی از تحولات و تغییرات را از سر گذرانده است.
در ادامه سلسله مطالب نشریه پیام ساختمان تحت عنوان "کالای برتر"، در این شماره انواع فلاش تانک را بررسی می کنیم. لازم به ذکر است: مطالب عنوان شده اظهارات فعالان تولید و توزیع این محصول بوده و نظر نشریه پیام ساختمان نیست؛ ضمن اینکه از اظهارنظر مخاطبان و منتقدان استقبال خواهیم کرد.

مکانیزم فلاش تانک

فلاش تانک از یک منبع ذخیره آب که از نوعی پلاستیک UPVC درست شده و لوله انتقال آب به کاسه توالت، تشکیل می شود. عملکرد آن به این گونه است که با کشیدن زنجیر یا فشار دکمه تخلیه آب سوپاپ تخلیه جابه جا شده و آب با فشار تخلیه می شود.
کیوان کورانلو از شرکت "ویترا مکانیسم" عملکرد فلاش تانک ها را به دو شیوه مکانیکی که با استفاده از اهرم، عمل تخلیه آب انجام می گیرد و سیستم فشار هوا، تقسیم بندی می کند. به گفته وی در این شیوه فشار هوا توسط شیلنگ باریک اعمال می شود و عمل تخلیه صورت می گیرد به عبارت دیگر: «در این شیوه کمابیش از همان شیوه ای استفاده می شود که در روغن ترمز ماشین اعمال می شود.»
کورانلو افزود: فلاش تانک ها را می توان به نوع گروه فلاش تانک های توکار و فلاش تانک های روکار تقسیم بندی کرد. فلاش تانک های توکار شاید تنها 3 تا 4 سال است که معمول شده، گرچه در کشورهای اروپایی سازندگان مزیت های آن را درک کرده اند و سال هاست از این نوع فلاش تانک استفاده می کنند.
وی گفت: البته فلاش تانک های توکار از نظر مکانیزم ویژگی خاص و پیچیده تری ندارند بلکه تنها تفاوت این است که آنها توی دیوار کار شده و جای کمتری را اشغال می کنند. برای همین نصب آن باید در زمان ساخت صورت گیرد .
کورانلو ادامه داد: به تازگی برای توالت های ایرانی هم از فلاش تانک توکار استفاده می شود ولی همان گونه که گفتم محصول جدیدی است.
وی در مورد مزیت های فلاش تانک توکار گفت: به دلیل قرار گرفتن مخزن فلاش در دیوار فضای داخلی شکیل تری خواهیم داشت و به دلیل عایق بودن مخزن سروصدا ندارد. مزیت دیگر آن نظافت بهتر و افزایش بهداشت سرویس بهداشتی است.
کورانلو افزود: شاید کمتر از یک سال است که چند شرکت ایرانی هم اقدام به ساخت این نوع فلاش تانک ها کرده اند به همین دلیل بازار این محصول بیشتر در دست محصولات خارجی است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار پیام ساختمان در مورد مشکلات احتمالی فلاش تانک های توکار پاسخ داد: این موضوع نگرانی بیشتر مشتریانی است که می خواهند اقدام به خریداری این محصول بکنند. اما جای هیچ نگرانی نیست چرا که دریچه ای برای دسترسی در دیوار نصب می شود که تعمیرات قسمت های اساسی محصول را به سادگی فراهم می کند.

مصرف آب

یکی از نکاتی که در استفاده از فلاش تانک باید مورد توجه باشد میزان آب مصرفی این محصولات است. آمار نشان می دهد فقط 20 درصد مصرف آب در توالت ها صرف نظافت شخصی می شود و 80 درصد بقیه آبی است که در خروجی فلاش تانک ها مستقیماً به فاضلاب تبدیل می شود . سیفون های معمولی و قدیمی که برای نظافت کاسه توالت استفاده می شوند در هر بار تخلیه بین 12 تا 16 لیتر آب شرب تصفیه شده را هدر می دهند. این در حالی است که در اغلب موارد تمیز کاری کاسه توالت با حجم آبی معادل نصف این مقدار هم امکان پذیر است.
راهکاری که توسط شرکت آب و فاضلاب نیز تجویزشده کاهش حجم آب خروجی از فلاش تانک ها با استفاده از قرار دادن اجسام خارجی در آنها است. در این روش ساده یک بطری پر آب، آجر یا هر ماده حجم دهنده دیگری درون مخزن جهت کاهش حجم گذاشته می شود. همچنین شناورهای خاصی وجود دارد که به شناور صرفه جوئی مشهورند و با هزینه ناچیزی می توانند فلاش تانک قدیمی شما را کم مصرف کنند .
اخیراً بر اساس همین مکانیزم ساده یعنی کاهش حجم ، فلاش تانک های دوگانه طراحی و ساخته شده است. در فلاش تانک های دوگانه مخزن فلاش تانک به دو قسمت کوچک و بزرگ تقسیم شده و خروجی هر کدام از این دو قسمت نیز جداگانه قابل تنظیم است. بدین ترتیب بسته به نیاز مصرف کننده خروجی مخزن کوچک و بزرگ یک بار تنظیم شده و استفاده کننده به فراخور نیاز در هر بار استفاده خود یکی از دکمه های کوچک یا بزرگ را خواهد فشرد . بدین ترتیب حجم قابل توجهی از آب شربی که در شرف تبدیل به فاضلاب بود ، ذخیره سازی و حفظ می شود . استفاده از فلاش تانک های دوگانه می تواند 50 تا 70 درصد در این بخش صرفه جوئی به دنبال داشته باشد. به گفته کورانلو این حجم آب بستگی به نوع برند دارد و به ترتیب ممکن است در حجم کم 3 تا 2.5 لیتر و در حجم آب زیاد بین 4 تا 6 لیتر آب تخلیه کنند.

تفاوت محصولات خارجی و داخلی

مکانیزم فلاش تانک از مکانیزم ساده ای برخوردار است و به همین دلیل در فلاش تانک های روکار، کشور نیازمند واردات خارجی نیست و به گفته کیوان کورانلو چند برند معتبر ایران دست کمی از فلاش تانک های معتبر دیگر کشورها ندارند. به همین دلیل واردات این نوع فلاش تانک به کشور محدود است. اما در مورد فلاش تانک های توکار از آنجا که شاید تنها کمتر از یکسال است که چند شرکت اقدام به تولید آن کرده اند به همین دلیل شاید 90 درصد بازار در دست محصولات خارجی است در نتیجه قیمت بالاتری دارند و بسته به برند از 300 هزار تا 1 میلیون و 500 هزار تومان متغیر هستند. اما فلاش تانک های روکار که عمدتاً ایرانی هستند از 40 هزار تومان تا 120 هزار تومان متفاوت است.



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×