menu

ثبت آگهی رایگان

گچ بری پیش ساخته یک هنر است

گچ-بری-پیش-ساخته-یک-هنر-است

گچبری هنری است که با اعمال برش بر سطح ملات سفت شده گچ با ابزار خاص و با ذوق هنری حاصل می شود. این هنر از دیرباز در این ایران وجود داشته و دارد. اما امروزه دیگر شیوه قدیمی مقرون به صرفه نیست، چه از نظر زمان و چه از نظر هزینه . ولی با شیوه های نوین می توان یک اثر هنری را با هزینه کمتر و با وقت کمتر در اختیار خیلی ها قرار داد و این هنر دیگر در انحصار عده ای خاص نیست. در شیوه های نوین بعد از ایجاد اثر هنری توسط هنرمند از روی آن به تعداد متعدد تکثیر می شود چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه تکثیر یک اثر هنری باید بتواند دقت ، ظرافت و زیبایی اولیه را حفظ نماید؛ در غیر این صورت محصول جدید زیبایی و ذوق هنرمند اثر را به بیننده منتقل نمی کند. اثر هنری خلق شده در کارگاه های خاص تکثیر و انبار می شود تا مشتری بتواند در کمترین زمان به آن دسترسی داشته باشد و چون قبل از انتخاب ساخته شده ، در اصطلاح عموم به آن پیش ساخته اتلاق می شود و در ایران به صنعت تکثیر اثر هنری گچبری، گچ بری پیش ساخته گفته می شود.
گچ بری پیش ساخته از ابتدای ورود به ایران راه پر فراز و نشیبی را طی کرده و تحول شگرفی در آن به وجود آمده است و سبک های گوناگونی دارد؛ سبک غربی، اروپایی، سبک شرقی، سبک ایرانی و سبک اسلامی. امروزه با پیشرفتی که در این حرفه حاصل شده دست مصرف کنندگان برای انتخاب گچ بری مورد انتظار باز است، اما چیزی که جای تأسف است اینکه ذهنیت عموم از گچ بری پیش ساخته همان چیزی است که در ابتدای تولد این صنعت (تکثیر)وارد ایران شده ، و بسی از انصاف به دور است که این گونه تصور شود. در ادامه سلسله مقالات پیام ساختمان در خصوص معرفی کالاهای برتر صنعت ساختمان در این شماره، بازار گچبری های پیش ساخته را با کارشناسان و فروشندگان این محصول بررسی کردیم. با ذکر این نکته که مطالب عنوان شده اظهارنظر مخاطبان بوده و نظر نشریه نمی باشد:

ریخت و پاش کم و قیمت پایین

ساسان کباری، مدرس گچبری در مورد مزیت ها و معایب گچ بری پیشرفته به خبرنگار پیام ساختمان گفت: از مهم ترین مزایا می توان به سرعت اجرا ، ریخت و پاش کم و قیمت پایین اشاره کرد. اگر یک واحد مسکونی در حال استفاده بوده یا در یک مجتمع مسکونی واقع شده باشد که محیط آن تمیز است، نمی توان به سادگی در آن گچ کاری کرد چرا که محیط زندگی را کثیف نموده و اعتراض همسایه ها را به همراه خواهد داشت.وی افزود: برای انجام بعضی کارها مثل نقاشی، در منازلی که مبله است معمولاً با جابه جایی وسایل از اتاقی به اتاقی دیگر یا جمع کردن آنها در وسط پذیرایی اقدام به انجام کار می کنند درحالی که گچ بری پیش ساخته حتی به جمع کردن وسایل نیاز ندارد . برای انجام یک دکور گچبری بر روی سقف ، گچ بری پیش ساخته با چسب های مخصوص و میخ یا پیچ در جای خود محکم می شود و دارای استحکام زیادی است.
این مدرس گچ بری ادامه داد: برای انجام گچ بری بر روی سقف در حالت گچکاری ، با داشتن داربست و گذاشتن وقت طولانی ، شکل نهایی حاصل می شود که مستلزم هزینه های زیادی است حال آنکه در گچ بری پیش ساخته استحکام لازم و شکل کلی از ابتدا روی مورد وجود دارد و برای همین هم هست که قیمت آن خیلی کمتر از اجرای دستی آن است. وی یکی دیگر از مزیت های این محصول را دقت و ظرافت طرح های گچ بری پیش ساخته عنوان کرد و افزود: البته این محصول را باید از تولیدکننده هایی خریداری نمود که از طرف هنرمندان اصیل پشتیبانی می شوند ، نه آنهایی که از روی مدل های دیگران کپی می کنند.
کباری یکی از معایب این محصول را طرح های ثابت آن عنوان کرد و گفت: استفاده کننده باید یکی از طرح های از قبل تهیه شده را انتخاب نماید. همچنین گچ بری پیش ساخته در سطوح غیر تخت و غیر صاف میدان عمل ضعیفی دارد.

زیبایی ، سبکی و اجرای سریع

سعیدی، کارشناس فروش شرکت مرصوص بنیان نواندیش در مورد گچ بری های پیش ساخته بهپیام ساختمان گفت: این ابزارها محصولاتی هستند که جایگزین گچ بری های سنتی محسوب می شوند. وی افزود: از آنجایی که بیشتر ساختمان های کنونی توسط انبوه سازان ساخته می شوند و یکی از اولویت های این انبوه سازی سرعت بالا است، این ابزارهای پیش ساخته علاوه بر زیبایی و سبکی سریع اجرا می شوند. این ابزارها شامل قاشقی و گل های سقفی بسیار زیبا و همراه با جزئیات هستنند و قیمت آن به صورت متراژی و بر اساس ظرافت طرح محاسبه می شود سعیدی در مورد رنج قیمت این گچ بری ها گفت: اندازه این گچ بری ها 2 متر و 40 سانتی متر است و قیمت آنها از 12 تا 80 هزار تومان متغیر است .

نوآوری و تکنولوژی روز در کنار یکدیگر

سلیمانی، کارشناس گچ بری پیشرفته شرکت ایوا به پیام ساختمان گفت: تمامی محصولات این شرکت از برند ORAC بلژیک است که این برند در زمینه تولید حرفه ای ابزارها و تجهیزات پیش ساخته معماری جهت استفاده در داخل و خارج ساختمان در رأس برندهای برتر در سطح بین المللی قرار دارد . وی ادامه داد: مهم ترین ویژگی این برند ارائه کیفیت ، نوآوری و تکنولوژی روز در کنار یکدیگر می باشد .همچنین تنوع در طرح ، کیفیت بالا ، سرعت، سهولت در نصب و مواردی از این قبیل باعث شده اند که استفاده از این محصول به طور فزاینده ای در کشورهای شرقی افزایش یابد.تمام محصولات این برند بر اثر سالیان سال تحقیق منطبق با سلیقه ایرانیان است .سلیمانی ویژگی های دیگر این محصولات را : قابلیت رنگ پذیری توسط انواع رنگ های حلال و غیر حلال،مقاوم در برابر اکثر حلال ها، مقاوم در برابر رطوبت، قابل استفاده در نمای خارجی و محیط های مرطوب، عاری از گاز CFC ( کلروفلوروکربن )، دارای ابعاد یکسان و یکنواخت، عدم تغییر فیزیکی با گذشت زمان و مقاوم در برابر اشعه UV پس از رنگ آمیزی نهایی عنوان کرد.

گچبری های پیش ساخته ایرانی،بی نظیر در منطقه

محمدکاظمی، انبوه ساز نیز با بیان این مطلب که تولیدکنندگان ایرانی در ساخت گچ بری های پیش ساخته باکیفیت و طرح های زیبا و شرقی زبانزد کشورهای مجاور هستند، گفت: البته برخی از شرکت ها هم واردات خوبی از کشور بلژیک دارند که نه تنها باکیفیت هستند بلکه سازگار با سلیقه ایرانی نیز می باشند.



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×