menu

ثبت آگهی رایگان

چوب پلاست

چوب-پلاست

گروه معماری ودکوراسیون: کامپوزیت های چوب ـ پلاست که به شکل های گوناگون مانند پروفیل، الوار و صفحات توپر و یا توخالی تولید می شوند ،دارای سابقه ای 20 ساله در جهان هستند. این کامپوزیت ها از ترکیب پلاستیک هایی مانند پلی پروپیلن، پلی اتیلن و با الیاف چوب و از اختلاط مواد پلیمری ( نظیر PVC، PP، PE) با الیاف طبیعی ( مانند پودر چوب، ساقه گندم، پوست پسته و دیگر ضایعات کشاورزی) ساخته می شود.آمریکای شمالی و اروپا از بزرگ ترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان چوب پلاست در دنیا هستند.چوب پلاست یا همان پلی وود در سال 85 در ایران تولید شد اما قبلاً از خارج وارد می شد.
در ادامه سلسله مقالات معرفی کالای برتر، در این شماره به بررسی و مقایسه کیفیت و قیمت و مزایای این محصول پرداخته ایم. لازم به ذکر است نظرات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان لزوماً نظرات پیام ساختمان نیست.اگر تولیدکننده یا شرکتی خلاف نظر برخی افراد مصاحبه شونده را دارد، می تواند نظرات خود را اعلام کند تا در نشریه چاپ شود.
حسن عاملی ، مدیرعامل شرکت آرام دکو درباره چوب پلاست می گوید: این محصولات جایگزینی مناسب برای چوب طبیعی می باشند، چرا که نه تنها زیبایی و دوام را به ارمغان می آورند و بسیار مقرون به صرفه هستند بلکه از تخریب جنگل ها و از دست رفتن منابع طبیعی جلوگیری می کند. وی ادامه می دهد:چوب پلاست (پلی وود) جایگاه خاصی را در صنایع مختلف داشته زیرا با ترکیبات و فرمولاسیون خاص به کار گرفته شده در این فن آوری می توان به خواص فیزیکی، شیمیایی خاصی دست یافت که ما را قادر می سازد محصولاتی را باکیفیت عالی و همچنین قیمت مناسب به بازار عرضه نماییم.
مهدی احدی، مدیرعامل شرکت فیکا درباره پیشینه تولید چوب پلاستیک می گوید: من از سال 81 در زمینه چوب پلاستیک کار می کردم و به تحقیق درباره این محصول پرداختم تا اینکه سال 85 اولین بار این محصول به صورت آزمایشی توسط شرکت دیگری در ایران تولید شد. در سال 87 محصولاتی را وارد و روی آن کارکردیم تا اینکه در سال 88 توانستیم پروفیل های مخصوص صفحه کابینت را تولید و به بازار عرضه کنیم که اساس آن پلی پروپیلن بود.با توجه به اینکه محصول تولیدی انبساط و انقباض داشت اساس کار را عوض کردیم وpvc را جایگزین آن کردیم. در حال حاضر صفحه کابینت چوب پلاستیک با اساس pvc تولید می شود و مشکل آن حل شده است.

کاربرد چوب پلاست

اکثر تولیدکنندگان می گویند از چوب پلاست می توان در فضای بیرونی استفاده کرد. عاملی در باره کاربرد چوب پلاست می گوید: چوب پلاستیک به عنوان جایگزینی مناسب برای مواد سنتی مورد مصرف در ساختمان سازی (نظیر چوب و پلاستیک و سنگ)، خودروسازی ( نظیر فلز و پلاستیک) و مبلمان شهری و اداری ( نظیر چوب و MDF) و غیره است.
احدی بیش ترین کاربرد این محصول را روی کف پوش می داند ومی گوید: ماهیت این محصول برای فضای باز ساخته شده و با توجه به متریالی که در آن به کاربرده شده نسبت به عوامل محیطی از جمله رطوبت، سرما و گرما ،حشرات موذی، قارچ ها و باکتری ها کاملاً مقاوم است.
به گفته احدی، تراس ها و محوطه استخر،سونا و جکوزی،پل و پیاده رو،اسکله و کشتی سازی،مبلمان شهری،دیوار پوش بیرون ساختمان،آلاچیق و خانه های پیش ساخته،نرده و پلکان از جمله مکان هایی است که می توان از چوب پلاست در آن استفاده کرد.
نور الهی مدیرعامل شرکت شهاب اندیشه پارسیان می گوید:در حال حاضر در مغز صفحه کابینت از چوب پلاست استفاده می شود که به خاطر مقاومت در برابر رطوبت می توان در کنار ظرف شویی از آن استفاده کرد.در حال حاضر در تمام صفحه های کابینت از این محصول استفاده می شود.

مزایای محصول

خصوصیات استثنایی این کامپوزیت ها که ترکیبی از زیبایی چوب و دوام پلاستیک می باشد سبب شده که در کشورهای مختلف این محصولات بسیار محبوب و قابل اعتماد باشند.
عاملی می گوید: دوام چوب پلاست نسبت به چوب بالاتر بوده و محصولی سبزاست که در مقابل رطوبت بسیار مقاوم تر از چوب بوده و حس مسالمت آمیزی با آب دارد.همچنین در مقابل حشرات نیز بسیار مقاوم است.وی ادامه داد: این محصول حس چوب را به شما می دهد و مهم ترین ویژگی آن این است که از ضایعات ساخته می شوند که قابل بازگشت است و می تواند تبدیل به متریال چوب پلاست شود.
نور الهی درباره مزایای این محصولات می گوید:رنگ چوب پلاست در نور آفتاب تغییر نمی کند، شعله ور نمی شود. مزیت دیگر چوب پلاست این است که به خاطر تولید این محصول هیچ درختی بریده نمی شود چون از اضافات چوب استفاده می شود و دوباره بعد از 40 سال به چرخه تولید برمی گردد. یعنی فرد می تواند دکور خود را جمع آوری کند و پس از چند سال که از این محصولات استفاده کرد به کارخانه بفروشد. به گفته نور الهی موریانه نمی تواند آسیبی به آن وارد کند و ماندگاری آن نسبت به چوب بیشتر است.
احدی، دوام بالا،نگهداری آسان و کم هزینه،مقاوم در برابر رطوبت و آفتاب،مقاومت در برابر حشرات و باکتری ها ،مقاوم در برابر آتش،نصب بسیار آسان و سریع را از جمله مزایای استفاده از این نوع چوب برمی شمرد.

معیار انتخاب محصول مناسب

عاملی می گوید: ما تولیدات خود را داخل آب 100 درجه که در حال جوشیدن است قرار می دهیم و اگر اتفاقی برای آن رخ نداد، نشان می دهد کاملاً مقاوم است.
مهدی احدی می گوید: محصولات ما یک سال گارانتی دارد و این خود معیاری برای انتخاب محصول خوب است. وی با اشاره به اینکه ؛کاربرد آسان و نصب سریع این چوب در انتخاب محصول به ما کمک می کند ، می افزاید:یکی از موضوعات اصلی که برای چوب پلاست باید در نظر گرفته شود بحث اجرا و نصب آن است زیرا هر نصابی نمی تواند این کار را انجام دهد و دستورالعمل های خاصی برای نصب وجود دارد که باید رعایت شود.چوب پلاست انبساط و انقباض دارد به همین علت باید در هنگام نصب درزهای انبساطی در نظر گرفته شود زیرا اگر در نظر گرفته نشود با مشکل برخورد می کند.
احدی با بیان اینکه؛برخی مصرف کنندگان خودشان به نصب این محصول می پردازند که ما نمی توانیم گارانتی بدهیم چون نصب باید مطابق با استاندارد باشد،

برندهای معتبر

به گفته عاملی، بزرگ ترین شرکت تولیدکننده چوب پلاست یک شرکت آمریکایی به نام تیرکس است.البته یک شرکت ژاپنی به نام win wood هم شرکت معتبری است.شرکت های چینی هم در این زمینه تولیداتی عرضه می کنند. شرکت آرتام و تیرکس که در ایران تولید می کند از جمله شرکت های معتبر در زمینه تولید پلی وود است.
احدی معتقد است این محصول در ایران هنوز برند سازی نشده است،چون هنوز جا نیفتاده و محصولی نو است و اعتقاد لازم در جامعه به آن وجود ندارد. معتبرترین شرکت های تولیدکننده چوب پلاست در دنیا تیرکس آمریکا ، وکسی( wuxi) چین و شرکتein wood ژاپن است. نور الهی هم معتبرترین برند را تیرکس ذکر می کند.

معایب چوب پلاست

احدی معتقد است؛ این محصول درصد کمی رنگ پریدگی دارد و با کارهایی که در مرحله نهایی روی محصول انجام می شود، به صفر می رسد.
وی اضافه می کند:بعد از تولید می توان عملیات سندینگ را روی آن انجام داد.یک لایه خیلی نازک روی سمباده ساب می خورد و ضمن اینکه آن را زیبا می کند و در مقابل سایش و رنگ پریدگی مقاوم می سازد.حالت دوم براشینگ است که با غلتک های برش مانند فلزی، شیارها و پستی بلندی های محدودی روی محصول ایجاد می شود که هم طرح چوب را مشخص می کند و هم باعث مقاومت آن در مقابل سایش و رنگ پریدگی زیاد شود.
احدی ادامه می دهد:برای افزایش کیفیت محصول کار سومی هم می توان روی پروفیل چوب پلاست انجام داد. وی امباسینگ((embossing را ذکر می کند و توضیح می دهد: چوب پلاست پس از سند و براشینگ شدن امباسینگ می شود یعنی طرح چوب با توجه به شکل تعبیه شده در دستگاه روی پروفیل ایجاد می شود .این امکاناتی است که می توانیم در شرکت روی پروفیل های چوب پلاستیک انجام دهیم تا بتوانیم به درخواست و سلیقه مشتری جواب بدهیم.

قیمت محصولات

به گفته عاملی قیمت چوب پلاست یک سوم چوب های فرآوری شده است اما مهدی احدی می گوید:قیمت چوب ترمو وود دو برابر چوب پلاست است.
نور الهی دراین باره می گوید:قیمت آن با چوب های فرآوری شده مقایسه می شود مثلاً قیمت چوب فرآوری شده مترمربعی 300 یا 400 هزار تومان است، اما این محصول مترمربعی 100 هزار تومان قیمت دارد ولی ماندگاری آن بیشتر است.
به گفته احدی، قیمت محصولات از جمله کف پوش بدون هزینه نصب و اجرا هرمتر طولی 13200 تومان می شود .


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×