menu

ثبت آگهی رایگان

آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن-خورشیدی

گروه ساخت وساز: یکی از نعمت هایی که به رایگان در اختیار بشر قرارگرفته نور خورشید است. این انرژی لایزال تجدید شدنی می تواند جایگزین مناسبی برای انرژی های آلوده کننده ای چون بنزین، گازوئیل و نفت باشد.با استفاده از این انرژی، علاوه بر صرفه جویی در مصرف خانوارها نسبت به طبیعت هم متعهدانه تر عمل می کنیم و مشکل انرژی و سوخت حل می شود. کدام کالای این هفته را به آبگرمکن خورشیدی اختصاص داده ایم که چند سالی است در بازار ایران عرضه شده است. با ذکر این نکته که مطالب عنوان شده صرفاً اظهارات مخاطبان بوده و الزاماً نظر نشریه نمی باشد.

انواع آبگرم کن خورشیدی

به گفته حسن عباسی، مسئول پروژه های شرکت "پلار" آبگرمکن های خورشیدی به دو نوع مسطح و لوله ای تقسیم بندی می شوند که هر کدام از این دو نوع معایب و محاسن خاص خودشان را دارند. در نوع مسطح از شیشه باکیفیت بسیار بالایی استفاده می شود و ضربه پذیری خوبی داشته و در مقابل پدیده های طبیعی مانند سرما و گرمای بسیار زیاد هم مقاومت خوبی دارد و به دلیل اینکه چرخش مایع در آن بسته است می تواند تحت فشار قرار گیرد. البته مشکلاتی نیز دارد مثلاً راندمان آن نسبت به شکل لوله ای، کمتر است. البته اگر در اقلیم های گرم، دستگاه نصب شده باشد این مشکل آن قدر چشمگیر نیست. مشکل دیگر مدل های مسطح نیاز این دستگاه به ضد یخ است. در مقابل مدل های لوله ای راندمان و جذب انرژی بالاتری دارند چون هم از جلو و هم از پشت نور را جذب می کنند،ضمن اینکه ارزان تر بوده و هزینه آن تقریباً نصف مدل مسطح است.
مهندس مهدی محجوب از شرکت مهرسا می گوید: آبگرم کن های لوله ای، مدل های قدیمی تر دارای سطح تخت را از صحنه رقابت بیرون کرده و اکنون در بقیه کشورها نیز تنها از مدل لوله ای استفاده می شود. مزیت بزرگ این محصول یکی راندمان بالاست و مزیت دوم اینکه وقتی یکی از لوله ها بشکند نیازی به تعویض تمام پانل نیست. وی ادامه می دهد: آبگرم کن های لوله ای خود به چند مدل دیگر تقسیم بندی می شوند. در برخی از آنها آب مستقیم به داخل لوله ها رفته و گرم می شود ولی در نوع دیگر سیالِ عامل داخل لوله ها آب را گرم می کند.

فن آوری دستگاه

دستگاه شامل دو قسمت است؛ یکی مخزن آب و دیگری پانل خورشیدی. مخزن آب می تواند در حجم های مختلف 120، 160، 200 و 250 لیتری عرضه شود و بسته به نیاز شرکت های مختلف مخزن های مختلفی را طراحی می کنند. این مخزن در بالای پانل خورشیدی نصب می شود و پروسه گرم کردن انجام می گیرد. عباسی می گوید: دستگاه های ما تحت فشار اجباری نیستند و آب از پایین سیستم بسته وارد می شود و در اثر اختلاف چگالی به خاطر گرم شدن، یک گردش طبیعی ایجاد می شود و از سمت بالای سیستم خارج شده و وارد منبع می شود. منبع مورد استفاده یک منبع دوجداره است که عایق بندی مناسبی دارد و از طریق لوله هایی که آنها هم باید لوله های مناسبی باشند و جنس آنها مهم است آب برای مصرف به سایر نقاط خانه می رود.

وارداتی یا صادراتی

در مدل لوله ای، لوله های این دستگاه بعضاً از چین وارد می شود اما مدل مسطح کاملاً در ایران تولید می شود. یک مدل آبگرم کن نیز وجود دارد که از ترکیه وارد می شود. به گفته مهندس محجوب نمونه هایی نیز وجود دارد که از اتریش وارد می شود و هر کدام از آنها کیفیت و راندمان مختلفی دارند.

محاسبه تعداد پنل مورد نیاز

به گفته محجوب؛ مهم ترین معیار تعداد نفرات و اقلیمی است که میزان تابش دستگاه نصب می شود. در مناطق شمالی که آفتاب کمتر است باید از دستگاه های با گنجایش بالاتر استفاده کرد و در مناطق مرکزی و جنوبی که آفتاب خوبی دارند از مخازن با ظرفیت کمتری استفاده شود. استانداردها می گویند برای هر نفر باید چهل لیتر گنجایش در نظر گرفت اما با توجه به اینکه مصرف ایران بالاتر است ما برای هر نفر 50 تا60 لیتر در نظر گرفتیم به این ترتیب برای یک خانواده 4 نفری آبگرم کن دویست لیتری مناسب است.
به گفته عباسی در مورد مصرف کنندگان بزرگ و مجتمع های پرتراکم، متخصصان شرکت های ارائه کننده دستگاه بر اساس ظرفیت مورد نیاز تعداد پنل ها و نیز بر اساس میزان بار حرارتی مورد نیاز آنها برای جذب، آب گرم مصرفی آنها محاسبه شده و سپس تعداد پنل ها را مشخص می کنند. معمولاً هر کدام از پنل ها مقداری حرارت می تواند دریافت کند. برای مثال برای هر 100 متر یک پنل پیشنهاد داده می شود. این مقدار پنل نیاز به لوله کشی دارد که محاسبه و مشاوره آن هم توسط متخصصان شرکت سازنده آبگرم کن خورشیدی ارائه می شود. به عقیده آقای عباسی بهتر است لوله ها از استیل یا کربواستیل باشد که البته گران تر هم هستند.

نکات مهم موقع خرید

مهندس محجوب عقیده دارد؛ اکنون استاندارد لوله ها جا افتاده و لوله ها همه از کیفیت مناسبی برخوردارند. نکته اصلی مخزن دستگاه است زیرا با توجه به اینکه نوع آب مصرفی در مناطق مختلف کشور "سخت " می باشد مشکل خوردگی مخزن وجود دارد. راهکار آن هم این است که به خدمات پس از فروش و گارانتی و اعتبار شرکت توجه داشته باشند. از آنجا که تنها چند سال است این فن آوری وارد کشور شده و امتحان خود را پس نداده است نمی توان به هیچ کدام از شرکت های تازه تأسیس اعتماد کرد. چرا که معلوم نیست آیا استانداردها رعایت شده اند یا خیر. به عقیده وی تنها راه درخواست گارانتی و خدمات پس از فروش است.

قیمت بهینه

محجوب ادامه می دهد:استفاده از این نوع محصولات در واقع نوعی سرمایه گذاری است که سود آن در طول زمان به خریداران بر می گردد. حال اگر از گاز برای گرم کردن خانه ها استفاده شود در یک دوره زمانی 5/2 ساله هزینه صرف شده بازخواهد گشت و در مناطقی از کشور که گاز ندارند و از نفت و برق استفاده می شود ، کاملاً به صرفه خواهد بود. عباسی همچنین عقیده دارد: طبق محاسبات صورت گرفته، دستگاه های با پنل مسطح در یک دوره 4 تا 10 ساله و دستگاه های با پنل لوله ای در یک دوره 5/2 ساله بازگشت سرمایه خواهند داشت.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×