menu

ثبت آگهی رایگان

فورجینگ سربه سر میلگرد

فورجینگ-سربه-سر-میلگرد

گروه ساخت وساز: فرآیند جوش سر به سر میلگرد و یا در اصطلاح فورجینگ سر به سر میلگرد در سال 1952 میلادی و بیشتر به منظور کاربرد در صنایع حمل ونقل ریلی ژاپن ابداع شد، اما با افزایش ساخت وساز و رشد سازه های شهری و بلندمرتبه سازی، توجه به مقاوم سازی، استحکام بیشتر و حفظ امنیت جانی و مالی این نوع جوش در اهمیت قرارگرفته و به دلیل ضریب ایمنی بالای آن و کاهش هزینه ها، جوش سر به سر میلگرد وارد حوزه ساخت وساز گردید. در این روش به جای بر روی هم قرار دادن‏ بخش انتهایی میلگردها، دو سر میلگرد به وسیله اعمال حرارت در دمای مشخص و سپس فشار هیدرولیکی(که به دو سر میلگرد وارد می آید) به یکدیگر اتصال داده می شود. در ادامه معرفی محصولات برتر، این شماره فرایند جوش سربه سر میلگرد را مورد بررسی قراردادیم با ذکر این نکته که اظهارات مصاحبه شوندگان نظر نشریه نمی باشد.

کاهش مصرف میلگرد

سیامک صراف، مدیرعامل شرکت بازرگانی صراف درباره نحوه اجرای جوش سر به سر میلگرد به خبرنگار پیام ساختمان گفت: دستگاه با ایجاد حرارت بالا، حاصل از سوختن گاز اکسیژن و استیلن (در حدود 1200 تا 1300 درجه سانتی گراد) در دو سر آرماتوری که می خواهند به یکدیگر متصل شوند، باعث ایجاد پیوند بین دو آرماتور می شود به طوری که اتم ها در دو لبه آرماتور در اثر حرارت و فشار بالا بدون ایجاد تغییر شیمیایی با هم آمیخته و امتزاج صورت می گیرد و سطح یکپارچه ای فراهم می آورند.
وی در ادامه به صرفه جویی های ناشی از استفاده از دستگاه جوش سر به سر میلگرد اشاره کرد و گفت: صرفه جویی در مصرف میلگرد حدود 20 تا 30 درصدی با حذف اورلپ و پرت، صرفه جویی در زمان اجرای کار و افزایش سرعت جوشکاری، نیاز به نیروی انسانی کمتر (دو نفر)، کاهش حمل ونقل ها با توجه به کاهش مصالح مصرفی و همچنین اتصال میلگردهای غیرقابل مصرف (پرت) به یکدیگر و استفاده مجدد آنها از جمله مهم ترین مزیت های این روش می باشند.
وی اضافه کرد: روش جوشکاری سر به سر میلگرد در مقاومت سازه هم نقشی تعیین کننده دارد. بدین معنی که با توجه به کاهش مصرف میلگرد وزن اصلی سازه کم شده و متناسب با آن از نیروهای ثقلی جانبی نیز کاسته می شود و در نتیجه مقاومت سازه در مقابل زلزله افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه با توجه به کاهش حجم و تراکم میلگردها در نقاط اتصال،امکان ویبره بهتر فراهم می شود و درگیری بتن با میلگرد ها افزایش خواهد یافت. علاوه بر این در جوش سر به سر میلگرد افزایش مقاومت در نقطه اتصال را شاهدیم به طوری که مقاومت در این نقطه بالاتر از سایر نقاط در طول میلگرد بوده و کیفیت مقطع اتصال، همان کیفیت مقطع اصلی میلگرد را به دلیل حفظ خواص متالوژیکی میلگرد دارا می باشد.
وی در پایان به تست کشش جوش سر به سر میلگرد توسط دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و گفت: از جمله تست های انجام شده بر روی آرماتورهایی که با این روش جوش داده شده اند، تست کشش می باشد. این تست در آزمایشگاه های معتبری مانند دانشگاه شریف و امیرکبیر نیز انجام شده که در تمامی نمونه ها شکست از میلگرد پایه بوده و هیچکدام از شکست ها در نقطه اتصال نبوده است.

انجام تمام تست های مخرب و غیر مخرب

امیر قاسمی، مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور سازه آزمون فولاد نیز به خبرنگار پیام ساختمان گفت: هر روز شاهد استفاده روزافزون از سازه های فلـزی در بخش اعظمی از ساختمان های احداث شده و در حال احداث کشورمان می باشیم که در این بین جوشکاری به عنوان تکنیک اصلی پیوند عناصر سازه های فولادی شناخته شده و به کار می رود. استفاده از تکنیک های متداول جوشکاری در اتصالات نیـازمند رعایت اصول و اجرای دقیق آنها می باشد که متأسفانه در حال حاضر در ایران این موارد به طور عام رعایت نمی شود.
وی افزود: بازرسی و نظارت بر جوشکاری صحیح سازه های فولادی از اهمیت بسزایی در تأمین ایستایی یک سازه تحت بارهای ثقـلی و نیز بارهـای جانبی هماننـد زلـزله برخوردار اسـت. طـبق آمـار موجود و شـواهد عینی، خـرابی و فروپاشی اکثر سازه های فولادی در زلزله های اخـیر ایران به علت ضعف در اتصـالات جـوش آنهـا بوده است. عـدم به کار بردن جوشکاران ماهر در ساخت سازه های فلزی و نیز آشنا نبودن آنها با الزامات و نکات جـوش و رعـایت نـکـردن اصـول اولیه جوشکاری و خلأ وجود سازمان ها و گروه های متخـصـص جهـت نظـارت و بـازرسـی و اصلاح آنها باعـث افـزایش روزافـزون سـاختمـان های معیـوب و مستعـد بـرای به وقوع پیوستن یک فاجعه بزرگ انسانی به مراتب بزرگ تر و فجیع تر از زلـزله بم شده اسـت.
وی خاطرنشان کرد: مهندسی مشـاور سازه، آزمون، فولاد (STS) بر آن است که با استفـاده از تجـارب و دانش فنی خود در جـهت رسیدن به حد اسـتانداردهای جهـانی در مـبحث جـوش سازه های فولادی و ساختمان پـس از بر جای گذاشتن کارنامه ای درخشان در صنعت کشورمان به یـاری بخش ساختمان و مسـکن شتافته و به منظور بـالا بـردن ضـریب اطمینان و کـاهش صدمات مالی و جانی زلـزله خدمات تخصصی خود را ارائه نماید. در سال 1385 با هدف ارائه خدمات تخصصی خود در زمینه های مختلف بازرسی فنی و مهندسی جوش و آزمایش های غیر مخرب به صنایع مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، راه آهن، ساختمان و ... تأسیس شد. در این راستا این شرکت به عنوان مرکز تخصصی بازرسی و کنترل کیفیت ساختمان و سازه های فلزی با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته خود در زمینه تست جوش و انجام آزمایش های التراسونیک، مایعات نافذ، ذرات مغناطیسی، بازرسی چشمی خدمات گسترده ای به صنعت ساختمان کشور نموده است.
قاسمی اضافه کرد: بخش مهندسی فروش این شرکت با استفاده از دانش فنی و تجربیات خود اقدام به فروش و تجهیز اقلام مورد نیاز کارخانه های ساخت اسکلت فلزی و سوله سازی با استفاده از دستگاه های جوش و برش نموده است. بومی سازی و توسعه فن آوری نوین و مفید جوش فورجینگ سر به سر میلگرد در ایران و ارائه این تکنولوژی به صنعت ساختمان کشور با کاربرد در سازه های بتنی، سد، تونل، پل و غیره از افتخارات خدمت رسانی این شرکت می باشد.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×