menu

ثبت آگهی رایگان

متر ، تراز و شاقول لیزری

متر-تراز-و-شاقول-لیزری

گروه بازار ساختمان : ساختمان از جمله صنایع دیرپایی است که از گذشته های دور مورد توجه انسان بوده و طبعاً برای ساخت آن از ابزار و وسایلی استفاده شده است. یکی از این ابزارها تجهیزاتی است که با آنها راستای افق یا اندازه طول را تعیین می کنند. امروز هم ساخت وساز نیازمند این ابزار است اما تفاوت در این است که فناوری های جدید توانسته است کمک فراوانی به فعالان این صنعت بنماید و جایگاهی در بازار این مصالح پیدا کند.
یکی از این محصولات متر لیزری، تراز شاقول لیزری و نیز گونیای لیزری است که برای نقشه برداری ، خدمات دکوراسیون داخلی و ... کاربرد دارد. به منظور آشنایی با انواع مختلف این محصول و همچنین به منظور آگاهی از وضعیت بازار این نوع ابزارآلات ساختمانی ، سری به مراکز عرضه این محصولات زدیم و با فعالان بازار آن به گفتگو نشستیم، با ذکر این نکته که مطالب عنوان شده نظرات فعالان عرصه بازار تجهیزات لیزری بوده و الزاماً نظر نشریه نمی باشد و پیام ساختمان آماده چاپ نظرات موافقان و مخالفان در این زمینه است.
برای خرید محصولات لیزری می توانید سری به خیابان انقلاب و خیابان امام خمینی تهران بزنید و فروشگاه هایی را که به عرضه تجهیزات مهندسی اقدام می کنند ببینید. همچنین مشتری می تواند به شرکت واردکننده مراجعه کند و مستقیماً آن را تهیه کرده یا از نمایندگی های آن شرکت خریداری کند.

بازار بسیار پر رونق خط تراز شاقول

خط تراز شاقول برای مهندسان، انبوه سازان و نقشه برداران ، بناها ، سازندگان سقف کاذب و گچ برها به وسیله ای کارا تبدیل شده است چرا که استفاده از این ابزارهای لیزری هم راحت تر و هم دقیق تر می باشد. علاوه بر پروژه های بزرگ عمرانی، ماده 147 ثبت به تنهایی توانسته به حدی بازار کار خوبی برای مهندسان نقشه بردار ایجاد کند زیرا همیشه به مهندس نقشه بردار نیاز است و بدیهی است که این مهندسان برای فعالیت های خود به تجهیزات نیاز دارند و همین امر توانسته بازار خوبی برای این نوع کالاها فراهم کند. بخش کوچکی از بازار نیز برای فعالان صنعت ساختمان مصرف عام دارد.

موارد مصرف

برای اینکه در و پنجره ها یا کلید و پریزها در یک راستا باشند از خط تراز شاقول لیزری استفاده می شود. این کاربری از جمله موارد مصرف تجهیزات لیزری است. وسیله دیگری که این روزها برخی به آن رویکرد داشته اند گونیای لیزری است که برای ساخت دیوار توسط بنّاها یا معماران تجربی مورد استفاده قرار گرفته است.
بنّاهایی که دیوار چینی می کنند، می توانند برای آنکه راسته چینی را دقیق انجام دهند از تراز شاقول لیزری وآنهایی که حرفه ای تر عمل می کنند، از گونیای لیزری بهره می برند. علاقه به خرید این محصولات که از مهندسان نقشه بردار تا گچ برها را شامل می شود بازار بسیار پر رونقی را موجب شده است تا جایی که داشتن یکی از تجهیزات فوق الذکر همراه فعالان بازار ساختمان یا سازندگان مسکن جایگزین نوار مترها و وسایل قدیمی مانند شلنگ تراز شده است.
نکته مهم این است که وسایل یادشده بخش کوچکی از بازار تجهیزات مهندسی را به خود اختصاص می دهند و کاربردهای عام دارند. مهندسان نقشه بردار که معمولاً برای پروژه های خود نیاز به خرید یا اجاره وسایل نقشه برداری دارند از متقاضیان این بازار هستند اما آنها به ابزارهای تخصصی تر و البته گران تر نیاز دارند و برای آنکه انواع وسایل لیزری اشتباه نشود به آنها نیز اشاره ای خواهیم داشت.

صرفاً واردات

از آنجا که تولید این نوع محصولات در انحصار علمی شرکت های خارجی است خوب است اشاره ای نیز به برند های مطرح غربی و شرقی داشته باشیم. یکی از برندهای مطرح در بازار جهانی از ادغام دو شرکت سوئیسی سازنده وسایل نقشه برداری که اکنون با عنوان شرکت لایکا شناخته شده اند، می باشد. همراه با این برند ، استبیلا و زایس آلمانی و نیز برند ژاپنی سوکیشا توانسته اند حرف اول را در بازار این کالا در سطح جهان بزنند. در این صنعت نمی توان از چین غافل بود چرا که آنها توانسته اند هم خود به تولید این کالا باکیفیت های مختلف بپردازند و هم تحت مجوز شرکت های اروپایی این کالا را ساخته و به بازار عرضه کنند. کالوب و بعد از آن سندینگ از برندهای مطرح چینی است.
رضایی منش کارشناس و فروشنده اظهار داشت: مصرف کننده نباید نگران تقلبی بودن تجهیزات نقشه برداری باشد زیرا با برنامه نرم افزاری دنگل می توان به سهولت هم اصالت دوربین را بررسی کرد و هم از نو یا مستعمل بودن دستگاه و حتی تعمیراتی که روی آن انجام شده مطلع شد.

چیستی وسایل لیزری

خط تراز با استفاده از لیزری با نور سبز و امتداد نشان لیزری در راستای قائم و افق X,Y دارای شاقول لیزری و پردازش نور لیزر به صورت افقی و عمودی و همزمان تراز اتوماتیک و نیز ملحقات: ‍ عینک ، جعبه حمل ، و بند حمل می باشد.
همچنین متر لیزری با دقت اندازه گیری طول 1.5 میلی متر قابلیت تنظیم مبدا اندازه گیری، زاویه شیب 45 درجه و دارای 30 نقطه حافظه است. برخی از این دستگاه ها برای بتن ریزی و ساخت ستون نیز مورد استفاده قرار می گیرد و تا 40 متر هم برد دارد اما این کالا برای چنین مصارفی ساخته نشده است. چرا که خطای یک میلی متر در 40 متر طول می تواند خطای قابل توجهی باشد از این رو برای مصارف سازه ای مثل ستون سازی پیشنهاد نمی شود.
پرتوهای خروجی این دستگاه به صورت سه خط تراز عمود برهم، یکی در راستای افقی و دو خط دیگر در راستای عمودی بوده که نسبت به هم زاویه قائم تشکیل می دهند. محل تلاقی دو خط عمود با یکدیگر و با خط افق باعث ایجاد 3 نقطه شاقولی و نقطه چهارم نیز در پایین دستگاه تشکیل می گردد. کلیه این نقاط تشکیل شده دو به دو نسبت به یکدیگر عمود می باشد. این دستگاه قادر است هر یک از خطوط افقی یا عمودی را به تنهایی نمایش دهد.
اندازه یاب ها و دوربین های نقشه برداری نیز بخش وسیع تری از بازار را به خود اختصاص می دهد. با آنکه متر و خط تراز لیزری کالایی پر تقاضا است ،اما به معنای دقت بالای این محصولات نیست چرا که تا یک دهم میلی متر دقت دارد. چون متر لیزری و خط تراز شاقول لیزری از لیزر کلاس دو استفاده می کند و قدرت این پرتوها در مقایسه با نور خورشید از توان پایین تری برخوردار است. از این رو در داخل ساختمان کارایی بیشتری دارد تا مصارف سازه ای . به بیان دیگر دقت خط تراز شاقول لیزری از دقت تراز یاب های الکترونیکی کمتر است. وقتی این دستگاه روشن می شود تنها یک خط تراز را مشخص می کند و هیچ اندازه گیری یا محاسبه توسط این دستگاه انجام نمی شود . برعکس، دوربین های «توتال استیشن» همه کارهایی را که در ایستگاه نقشه برداری صورت می گیرد، انجام می دهد. دوربین های توتال هم زاویه یابی و هم طول یابی را بررسی می کند.
شاقول تخصصی هم وجود دارد که دارای برد بیشتری است و برای سازندگان تونل ، مترو و در ساخت آسانسور و نیز تعیین آرک و وسط سقف کاربرد دارد. کاربرد آخر برای سازندگان سقف کاذب و گچ برها را به شدت به این وسایل علاقه مند کرده است.

اشتباه نکنید

متر لیزری بردی حدود 30 تا 40 متر دارد و مانند خط تراز شاقول و گونیا برای مصارف داخل ساختمان استفاده می شود نه برای محاسبات نقشه برداری . برای این مصارف از دوربین های «توتال استیشن « استفاده می شود که دارای دو نوع است؛ نوعی که اندازه گیری را با لیزر انجام می دهد و از 200 متر تا 3 هزار متر و نوعی که از مادون قرمز استفاده می کند و دارای دستگاه بازتاب دهنده است و از 3 هزار تا 5 هزار متر برد دارد. یکی از ویژگی های دوربین های مادون قرمز ،دقت بیشتر آنهاست، در واقع دقت این دو نوع اندازه گیری متفاوت است و نوعی که با مادون قرمز اندازه گیری می کند بسیار دقیق تر از نوع لیزری آن است.
تراز یاب های لیزری مانندN3 و اِناکادو از شرکت لایکا که برای مهندسان نقشه بردار قابل استفاده است ، با شعاع کارکرد 360 درجه دارای شاقول لیزری و با برد گیرنده 300 متر و دقت 0.1± است. کارهایی که این وسیله انجام می دهد: پیاده سازی و انجام تصحیحات فندانسیون، ترازیابی سطوح تا شعاع 300 متر ، آرماتوربندی ستون ها، کلیه عملیات لوله کشی و برقکاری، رابیتس بندی سقف ها و نشانه گذاری ارتفاعی می باشد و ملحقات: گیرنده امواج لیزری ، سه پایه ، عینک ، کیف حمل، گیره اتصال را همراه خود دارد. دوربین های توتال از نوع سندینگ با قیمت 8 میلیون تومان تا نوع لایکا که قیمت آن از 24 میلیون تومان شروع می شود، در بازار وجود دارند.
مهندس میثم بهداد، مدیرعامل شرکت «کالوب» معتقد است: هر سازنده ای که بخواهد در کارش کوتاهی نکند باید همه بخش های داخل ساختمان را منظم بسازد چه خانه سوپر لوکس و چه خانه های ارزان مانند مسکن مهر. شرکت وی که نمایندگی رسمی محصولات شرکت «کولیدا» می باشد، برندی محصولات درجه یک چینی و دارای استاندارد ce اروپا را به بازار عرضه می کند. بهداد ادامه داد: گارانتی این کالاهای لیزری متناسب با کالاهای مختلف از 1 تا 2 سال است و بر حسب ضمانت نامه می باشد. البته کابل ، باتری و نیز شارژر خارج از گارانتی است.
بابک ایزدی مدیر فروش شرکت «آراد دوربین» در گفت و گو با خبرنگار پیام ساختمان بر قیمت پایین تر از بازار محصولات این شرکت در مقایسه با قیمت بازار تاکید دارد.
محمد نُجَبایی مدیر فروش «نماپرداز رایانه» محصولات این شرکت را دارای دو سال گارانتی معرفی می کند و تاکید دارد که نمایندگی رسمی فروش این کالاها را از تولیدکنندگان اصلی به عهده دارد.

لیزر را با بوق بخرید

شاید برای خرید خودرو داشتن بوق معیار مناسبی نباشد اما برای خط تراز لیزری یکی از مواردی که فروشندگان به آن تاکید دارند و ظاهراً کاربردی هم هست، داشتن بوق است. یکی از فروشندگان در توصیف دستگاه های لیزری توضیح داد: نحوه تراز شدن دستگاه به صورت خودکار بوده و در صورتی که بستر آن تا ±3 درجه از تراز خارج باشد، دستگاه قادر به جبران این خطا خواهد بود. در این دستگاه ها سنسوری تعبیه گردیده که چنانچه بستر دستگاه بیش از مقدار مجاز از تراز خارج باشد و دستگاه قادر به تصحیح خطا نباشد، خطوط لیزر خاموش و بوق اخطار شنیده شود.
محمد قادری، از فروشندگان کالاهای لیزری به خبرنگار ما گفت: این کالاها قادر به اندازه گیری و محاسبه نبوده و تنها خط تراز را به شما نشان می دهد. چنین محصولاتی اگرچه کارایی بیشتر و استفاده ساده تری دارد اما همان کاربردی را دارد که در گذشته «شیلنگ تراز « انجام می داد بدون آنکه خطای انسانی در آن دخیل باشد.
با چرخی در بازار قیمت محصولات لیزری را چنین خواهید یافت؛ متر لیزری از 340 هزار تا 2 میلیون 600 هزار تومان و خط تراز شاقول چند منظوره از 380 هزار تا 1میلیون و 200هزار تومان قیمت دارد که نوع کالا، برند ، شرکت و کشور سازنده خدمات پس از فروش در تعیین قیمت موثر است.
رامین راهنما، کارشناس نقشه برداری که از این تجهیزات استفاده می کند، معتقد است: برندهای چینی کیفیت های متفاوتی دارند و علیرغم وجود کالاهایی با قیمت زیر 400 هزار تومان باید توجه داشت که در این رنج قیمتی کالای خوبی وجود ندارد و حداقل برای چنین وسایلی باید بالای 400 هزار تومان هزینه کنید.
از دیگر شرکت هایی که در این بازار به عرضه چنین محصولات و تجهیزات نقشه برداری می پردازند، می توان به شرکت های «بعدنگار»، «مپ نت» و « تراز لیزری» اشاره کرد.
علاوه بر شرکت های فعال در بازار تجهیزات لیزری که عمدتاً واردکننده اند، شرکت هایی نیز مانند «شایان طرح» علاوه بر فروش و اجاره وسایل نقشه برداری، به مشاوره رایگان در زمینه خرید این کالاها نیز می پردازد تا بهترین کالا را با شرایط قابل قبول برای مهندسان نقشه برداری معرفی کند. این خدمات برای مهندسان جوان که دارای بنیه مالی بالایی نیستند اما برای کار به مشاوره و تجهیزات نیاز دارند بسیار مناسب است.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×