menu

ثبت آگهی رایگان

درای وال

درای-وال

گروه معماری و دکوراسیون: امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بالا رفتن جمعیت و کمبود انرژی استفاده از سیستم ها و فناوری های صنعتی در ساخت ساختمان ضروری است. یکی از سیستم های نوین صنعتی که از حدود50 سال پیش تاکنون پیشرفت های زیادی داشته درای وال ها (Dry Wall) هستند. درای وال در لغت به معنی دیوار خشک است. این فناوری نخستین بار در آمریکا و اتریش ایجاد شد و امروزه به جرأت می توان گفت در90 درصد ساخت و سازهای سراسر دنیا از آن استفاده می شود. در ایران این فناوری توسط شرکت کناف آلمان و شرکت گچ صدف، سال ها پیش (حدود 40 سال) به بازار آمد، ولی متاسفانه به دو دلیل: 1- آشنا نبودن مهندسان ما، بالا بودن منابع انرژی و ارزان بودن مصالح؛ 2- ناکارایی این سیستم ها در فرهنگ سنتی (مشکلات درای وال در ایران) نتوانسته است جای خود را باز کند. منتها در چند سال اخیر نظر به اهمیت انرژی، روی آوری فرهنگ ساخت به سمت الگوهای غربی و گران شدن مصالح، استفاده از دیوارهای درای وال معمول شده است. متن زیر نگاهی دارد به بازار درای وال در ایران. لازم به ذکر است که اظهارات مصاحبه شوندگان الزاماً نظر نشریة پیام ساختمان نیست.

مزیت اصلی کناف، ضد زلزله بودن

مهدی ذاکری مدیرعامل شرکت آریا سازه سواد کوه، تولید کننده و واردکنندة مصالح سقف کاذب سیستم کناف می گوید: درای وال نوعی دیوار است که در فارسی به آن دیوار خشک می گویند، چراکه در ساخت این دیوار از هیچگونه مصالح تر مانند ملات، ماسه، سیمان و... استفاده نشده است. این دیوار از یک سری ناودانی های عمودی و افقی تشکیل شده است؛ ابتدا ناودانی های افقی با تفنگ گازی و میخ های فولادی در امتداد هم روی کف و سقف (توسط شاقول و یا تراز لیزر) پرچ شده و سپس ناودانی های عمودی به فاصله40 تا60 سانتی متر (بسته به کاربری دیوار) درون ناودانی های افقی کار گذاشته شده و با پیچ های سرمته دار پیچ می شوند. به دلیل اتصالات مفصلی، این دیوار در برابر زلزله مقاوم است. بعد از آن نوبت به پوشش روی ناودان ها می رسد؛ صفحات گچی (گچ برگ) و یا سیمانی معمولا در ابعاد 5/1 در 120 در 240، روی سازه های عمودی و افقی قرار داده شده و پیچ می شوند. ذاکری در ادامه می افزود: در کل می توان گفت درای وال ها دارای مزایای زیر هستند: سبکی زیاد، در حدود یک پنجم دیوار معمولی؛ سرعت اجرای بسیار بالا؛ نبود محدودیت اجرا در شرایط بد جوی مانند سرما و گرما؛ دوجداره بودن که موجب می شود عایق صدا و حرارت باشد؛ امکان بازیافت؛ تعمیر بسیار آسان و مقاومت در برابر زلزله که مزیت اصلی استفاده از این دیوار به وی‍‍‍ژه در کشور های زلزله خیز مثل ایران است.

کناف یعنی سبک سازی

یکی از مسئولان شرکت سازه های پیش ساختة پرچین، با بیان این مطلب که راهبرد شرکت، گسترش فناوری های سبک سازی و صنعتی سازی است، دربارة محصولات شرکت و مزایای بهره از آن محصولات به خبرنگار پیام ساختمان گفت: بنا بر درجه بندی خطر نسبی زلزله در شهرها و نقاط مهم در آیین نامة زلزلة ایران، از 487 شهرستان 402 شهرستان در نقاط با خطر نسبی بسیار زیاد و زیاد قرار دارند. همچنین بیش از 33 درصد انرژی در بخش ساختمان مصرف می شود، که این رقم 4/4 برابر کشور های صنعتی است.
وی افزود که شرکت متبوعش پس از مطالعة بسیار در نهایت یکی از بهترین فناوری های نوین صنعت ساختمان در دنیا، به نام صفحات سیمانی الیاف دار (Dry Wall Cement) را انتخاب کرده. این محصول از سیمان، نوعی فیبر سلولزی و مواد افزودنی با ویژگی های خاص تشکیل شده که امکان ساخت خانه ای سبک، ارزان و عایق در برابر حرارت و صوت را فراهم می کند. تنها در کشور امریکا بیش از 4 میلیون واحد مسکونی با استفاده از این فناوری ساخته شده است. صفحات سیمانی الیاف دار از جمله فناوری های ساخت و ساز خشک سیمانی است ( Dry Wall Cement ) و در ساختمان هایی که سازة فلزی یا بتنی دارند، برای پارتیشن بندی، دیوار داخلی، سقف کاذب و نما با زیرسازی استاد و رانر استفاده می شود. برای پوشش ساختمان هایی که از سیستم سازه های فلزی سبک استفاده می کنند (LSF) کاربرد دارد.

کناف ایران و صادرات به یازده کشور

یکی از نمایندگان فروش شرکت کناف ایران بیان کرد: «شرکت کناف ایران رأس تولید کناف در کشور است. این شرکت تنها در ایران فعال نیست بلکه محصولاتش را به یازده کشور دیگر صادر می کند و توانسته جزو برترین صادرکنندگان نمونة کشور شود.» وی افزود: از مزایای محصولات این شرکت دقت و سرعت بالا در اجرا، ایمن و عایق بودن ، نگهداری و تعمیر آسان آن است.

نمایندة رسمی کناف

یکی از مسئولان شرکت بنابوم پیشتازبا دپارتمان تخصصی درای وال شرکت بنابوم به نام گروه ایران درای وال راه اندازی شده است. وی در ادامه افزود: گروه مهندسین مشاور ایران درای وال نمایندة رسمی شرکت کناف ایران است و امتیاز فروش مستقیم کلیة محصولات شرکت کناف ایران را در اختیار دارد. از جمله آنها می توان به انواع پنل گچی و سیمانی، انواع تایل سقفی گچی و معدنی، انواع پروفیل و قطعات ویژه زیرسازی، ادوات اتصال، مصالح درزگیری و نازک کاری و مواد شیمیایی مکمل (نظیر پرایمر و عایق رطوبتی) اشاره کرد. خدمات گروه ایران درای وال شامل موارد زیر است: مشاوره در انتخاب ساختار، طراحی جزئیات فنی، به اجرا درآوردن درای وال، بازرسی فنی و نظارت بر پروژه های درای وال و فروش مصالح کناف.

سبک و بادوام

یکی از مسئولان شرکت ساختمانی گلچین سازه آرمان به خبرنگار ما گفت: این شرکت نمایندة رسمی درجه A از شرکت کناف ایران در زمینة مشاوره، فروش، طراحی و نصب انواع دیوارهای جداکننده (پارتیشن) کناف، دیوارهای پوششی کناف، سقف های کاذب مشبک کناف، سقف های کاذب یکپارچة کناف است. وی در مورد محصولات این شرکت اضافه کرد سبکی و دوام بالا از مزایای محصولات این شرکت است.

قابل مقایسه با محصولات اروپایی

جلال حکیمی، انبوه ساز، که تاکنون برای پروژه های خود از محصولات شرکت بزرگ کناف ایران استفاده کرد می گوید: تمام محصولات این شرکت با محصولات شرکت های اروپایی قابل مقایسه است. تمام انبوه سازان کشورهای همسایه نیز به کیفیت محصولات ایران کناف باور دارند.

محصول ایرانی را باور کنیم

شاهین تقوی، یکی دیگر از انبوه سازان به خبرنگار پیام ساختمان گفت کشور ما در زمینة کناف خودکفاست و محصولات بیشتر شرکت های ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. وی افزود: برای پی بردن به کیفیت تمام محصولات ایرانی در زمینة کناف می توانید آنها را با محصولات بی کیفیت چینی مقایسه کنید. من در کار خود از محصولات و مشورت های شرکت هایی مانند پارسیا گستر، مهر برزین و به آذین ساز نوین استفاده کرده ام و باور دارم که با نگاهی اصولی و عمیق به شرکت های تولیدی کشورمان می توانیم نظر تمام کشو های همسایه را نسبت به محصولات ایرانی مصالح ساختمانی تغییر دهیم.
علیرغم امتناع تولید کنندگان محصولات درای وال از ارائه قیمت، نرخ انواع درای وال در بازار مصالح ساختمان در چند ماه گذشته به شرح زیر است:


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×