menu

ثبت آگهی رایگان

شیرآلات خوب

شیرآلات-خوب

گروه تاسیسات: شیرها تجهیزاتی هستند که وظیفه کنترل برخی خواص سیال مانند دبی، فشار و دما را بر عهده دارند. در یک تقسیم بندی کلی شیرها به دو نوع بهداشتی و صنعتی تقسیم می شوند. شیرهای بهداشتی در داخل ساختمان برای امورات مرتبط با نظافت کاربرد دارند ولی شیرهای صنعتی، در گستره ای وسیع تر، حوزه های مختلف آب و نفت و گاز را در بر می گیرند که دامنه آن از سدهای آبی و پالایشگاه ها شروع شده و به ساختمان و سیستم های تاسیساتی ختم می شود. بنابراین خرید و استفاده از آنها نیازمند تخصص و تجربه است. گزارش ذیل در راستای معرفی و شناخت بازار شیرآلات صنعتی تهیه شده است با ذکر این نکته که مطالب عنوان شده صرفاً نظرات مخاطبان بوده و الزاماً دیدگاه نشریه نمی باشد.
سیروس صراف زاده، مدیر فنی شرکت سام، به پیام ساختمان می گوید: برای شناخت شیرهای صنعتی باید به اندازه و نوع کارآیی آنها توجه کرد. زیرا هر کدام از شیرها قالب خاصی دارند که بر اساس نیاز بازار در کارگاه های ریخته گری تولید می شوند. طراحی قالب ها بر عهده طراح است که باید معیارهای مصرف کننده را در نظر بگیرد. هم اکنون در بازار شیرهای چدنی و برنجی موجود هستند.
به گفته صراف زاده، شیرهای چدنی در اندازه های بزرگتر تولید می شوند ولی شیرهای برنجی اندازه های کوچکتری دارند. شیر یک طرفه، شیر آتش نشانی، شیر فلکه، شیر پروانه ای، شیر فشارشکن، شیر سوپاپی، شیر سوزنی، شیر صافی و... انواع شیرآلات صنعتی را تشکیل می دهند. ابعاد این شیرها از 40 تا 450 درجه متغیر بوده و با توجه به نوع لوله و اتصالات متفاوت است. ساختار ظاهری شیرها شامل بدنه و قطعات جانبی از جمله؛ سرفلکه، محور و شش پر است. بدنه برخی از آنها برنجی و برخی دیگر نیز چدنی می باشد.

چگونه خرید کنیم

خرید شیرهای صنعتی زمان خاصی ندارد. به طور طبیعی افزایش ساخت و ساز به رونق بازار شیرآلات کمک می کند. شادآباد، پارک شهر، طالقانی مراکز اصلی فروش شیرآلات صنعتی تهران محسوب می شوند.
مدیرعامل شرکت وگ امید گلستان، به پیام ساختمان می گوید: قیمت شیرها به خاطر نوع کارآیی و اندازه شیرها تعیین می شود. در حالت معمول، شیرهای کوچکتر قیمت کمتر و شیرهای بزرگتر قیمت بالاتری دارند. البته رونق بازار شیرها مستلزم افزایش کیفیت و پیروی از استانداردهای نوین است.
مرتضی اسدی تاکید می کند: بیشتر مردم برای خرید شیرآلات به ظاهر جنس و نوع برند توجه دارند در حالی که نوع برند به تنهایی کافی نیست. در بازار ممکن است برچسب ها تغییر کند و اجناس خارجی را به نام ایرانی و یا برعکس بفروشند. اصل کار این است که خریداران شیر متخصص باشند و از قبل تحقیقات لازم را انجام د اده باشند. در یک مقطع زمانی شیرآلات چینی در بازار، خریداران زیادی را به سوی خود جلب کرده بود. ولی بعد از مدتی استفاده کنندگان متوجه کیفیت پایین آنها شدند و دوباره به سمت شیرهای داخلی گرایش پیدا کردند.

شیرهای ایرانی بخرید

شیرآلات صنعتی فقط به تولیدات داخلی محدود نمی شود. هم اکنون شیرآلات ترک، ایتالیا، آلمان و چین نیز در بازار ایران عرضه می شوند. بنابراین همیشه امکان سوء استفاده از برند های موجود وجود دارد.
مدیرعامل شرکت تکسا، به پیام ساختمان می گوید: ایران در تولید شیر خودکفاست و می تواند نیاز بازار داخلی را تامین کند. متاسفانه شیرهای چینی به صورت ارزان در بازار موجود هستند و برخی از مردم برای خرید آنها اقدام می کنند این شیرها هیچ گونه ضمانت و پشتوانه ای ندارند. در حالی که تولیدکننده شیرهای ایرانی متعهد است و در صورت بروز هر گونه مشکل پاسخگو می باشد. البته کسی نمی تواند شیرهای چینی را به جای ایرانی بفروشد.
علی آهنگری در خصوص علت خرابی شیرها توضیح می دهد: وقتی یک شیر نصب می شود تا زمان سلامت بلبرینگ ها کار می کند، مگر اینکه داخل آنها رسوب بگیرد. در این موقع اشکال از شیر نیست بلکه به کیفیت آب بستگی دارد. البته زیاد هم جای نگرانی نیست شما می توانید حداقل نصف میزان هزینه خرید شیرها را زنده کنید، زیرا شیرها به خاطر فلز برنج به کار رفته در آنها قابل بازیافت هستند. هم اکنون شیرهای مستعمل صنعتی را کیلوئی 15 هزار تومان می خرند. برای مثال؛ یک شیر 450 گرمی که قیمت آن 14 هزار تومان باشد بعد از خراب شدن حدود 7 هزار تومان قیمت دارد.

به نمایندگی ها اعتماد کنیم

بسیاری از شرکت های بزرگ در زمینه تولید شیرآلات صنعتی برای فروش محصولات خود نمایندگی دارند. مردم می توانند به این مراکز مراجعه کرده و شیر مورد نظر خود را انتخاب کنند. البته بعضی از فروشگاه ها برندهای مختلف را می فروشند و نمایندگی چند شرکت هستند. از آنجا که نام برند بر روی کالا درج شده است جای نگرانی نیست.
مدیر بازرگانی و تبلیغات شرکت سیتکو به پیام ساختمان می گوید: افرادی که توانایی فروش شیرآلات را داشته باشند از این طریق شناسائی می شوند. اغلب آنها نمایندگی فعال ما هستند و در صورت بروز هر گونه مشکل پاسخگو هستیم. البته برخی از فروشگاه ها برندهای رقبای داخلی و خارجی راه هم ارائه می دهند ولی ما به خریدار حق می دهیم که قدرت انتخاب داشته باشد زیرا تنوع و کیفیت شرط اساسی فروش یک محصول در بازار است.
محمدحسین کاشانی نژاد تاکید می کند: افزایش یا کاهش قیمت، ملاک کیفیت شیرها محسوب نمی شود، بلکه باید دارای گارانتی باشند. در حال حاضر بیشترین میزان گارانتی شیرآلات در بازار 5 سال است. در کنار این مسئله باید به شیوه نصب شیرها نیز توجه کرد. معمولاً مهندسان تاسیسات نوع شیر پروژه های مختلف را مشخص می کنند و مسئولیت اجرای آن برعهده پیمانکاران بخش خصوصی و دولتی است زیرا شیرهای صنعتی باید به درستی نصب شوند در غیر این صورت وقوع مشکلات احتمالی دور از ذهن نیست.

کیفیت آسان به دست نمی آید

بدون تردید راز موفقیت یک برند و کسب اعتبار شرکت های تولیدکننده شناخت بازار مصرف و احترام به سلایق مخاطبان است. اجرای این امر نیازمند مطالعه میدانی و نظرسنجی های گروهی است.
مدیر بازرگانی شرکت نگین شیر به پیام ساختمان می گوید: تولیدات ما بر اساس ظرفیت های بازار عرضه می شود. برای این منظور واحد تحقیق و توسعه شیرآلات را در دستور کار قرار دادیم. سیاست گذاری تولیدات شرکت بر اساس اطلاعات به دست آمده از ساخت و سازها، پیمانکاران و بازاریاب هاست. ما در اغلب نقاط کشور نمایندگان ثابت داریم و با توجه به سفارش آنها انواع شیرآلات را تولید می کنیم.
برنجیان در خصوص راه های شناخت شیرها توضیح می دهد: اولین شاخص کیفیت شیرها داشتن تاییدیه استاندارد است، این استاندارد روی بدنه شیرها حک می شود. از طرف دیگر شیرها باید یک سری آزمایشات فنی مثل؛ تست کار مداوم، فشار، دما، ضربه و... را پشت سر گذاشته باشند. اداره استاندارد مرتباً به این موارد نظارت دارد. البته احتمال دارد برخی از افراد سودجو تمام استانداردها را رعایت نکنند. آنها تا جایی که خطر جانی نداشته باشند از کیفیت شیرها می کاهند تا جنس خود را با قیمت کمتری بفروشند.
مدیر بازرگانی شرکت نگین شیر خاطرنشان می کند: کیفیت و قیمت شیر به وزن، نوع مواد به کار رفته در آن بستگی دارد. بنابراین اگر هزینه تامین مواد اولیه بالا باشد به طور طبیعی قیمت ها هم افزایش می یابد. در حال حاضر به علت گرانی ارز اغلب واردکنندگان شیرهای صنعتی مجبور هستند جنس هایی با کیفیت پایین وارد بازار کنند. شیرهای چینی نمونه بارز آن هستند که هیچ تضمینی در خصوص کیفیت آنها وجود ندارد زیرا کارخانه تولید کننده شناخته شده نیست و آلیاژ کمتری دارند. معمولاً افراد مبتدی و پیمانکارانی که بودجه های کمی دارند از شیرآلات چینی استفاده می کنند، غافل از اینکه استفاده از این گونه شیرها در بخش آب باعث نشت آب و خرابی ساختمان خواهد شد و در بخش گاز انفجار و آتش سوزی ساختمان را به دنبال دارد. به اعتقاد کاشانی نژاد، اگر قرار است از تولیدکننده داخلی حمایت شود باید تسهیلات لازم در اختیار آن قرار داده شود و اجازه ندهیم شیرآلات بی کیفیت خارجی وارد بازار شوند. تنها از این طریق حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی سریع تر محقق شود.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×