menu

ثبت آگهی رایگان

پرطرفدارترین سیستمهای گرمایشی

پرطرفدارترین-سیستمهای-گرمایشی

گروه تاسیسات: خیابان طالقانی از تقاطع بهار تا شریعتی، بازار صنف تهویه مطبوع است. حدود نیم قرن پیش تعدادی از صنعتگران و فعالان عرصه ساخت و تعمیر سیستمهای تاسیساتی این مکان را انتخاب کردند تا ضمن رونق کسب و کار، پاسخگوی متمرکز نیازهای متنوع مصرف کنندگان باشند. در گذشته بیشتر آنها کار تعمیرات سیستمهای تاسیساتی را انجام میدادند و بازار طالقانی در تمام طول سال مملو بود از کسانی که برای خرید لوازم یدکی و تجهیزات موتورخانه مراجعه میکردند، اما حالا اوضاع تغییر کرده است.
با ظهور وسایل جدید و انفرادی گرمایشی و سرمایشی دیگر از رونق گذشته بازار خبری نیست. همه راحت طلب شده و پکیج را به موتورخانه ترجیح میدهند. خیلی ها از طریق اینترنت کالای خود را انتخاب میکنند و تلفنی سفارش کالا میدهند. اگر اجناس مورد نیاز را به صورت کلی بخواهند، به کارخانه های تولید کننده و یا نمایندگیهای مجاز میروند، در غیر این صورت بازار طالقانی زیر پای آنهاست.

شوفاژ بهتر است یا پکیج؟

محمد وصال که فارغ التحصیل رشته مکانیک از دانشگاه علم و صنعت است، میگوید: ما پکیج و شوفاژ را به همراه لوازم یدکی آنها میفروشیم. بهترین برند پکیج ما I.J.A است که این برند متعلق به کشور ترکیه میباشد و شرکت بوش آن را گارانتی کردهاست. استانداردهای بین المللی 2003 و 2012 نیز دارد.
البته در بازار پکیج های بوتان و ایران رادیاتور پرفروشتر هستند. پیشنهاد میکنم؛ خریدارانی که به دنبال جنس ارزانتر هستند از پکیج های ایرانی استفاده کنند.»
وصال در مقایسه سیستمهای تاسیساتی میگوید: پکیج از نظر کارایی و طول عمر سیستم خوبی نیست ولی بسیاری از مردم به خاطر راحتی از آن استفاده میکنند، در حالی که شوفاژ کارآیی بهتری دارد چون آب گرم مصرفی را بهتر تنظیم میکند و طول عمر بیشتری دارد. یک موتورخانه مرکزی ممکن است تا 30 سال هم عمر داشته باشد ولی یک پکیج بعد از شش سال از رده خارج میشود زیرا جنس پکیجهای فعلی بیشتر از آهن و ورق است و پس از مدتی دچار پوسیدگی میشوند. البته پکیجها به صورت انفرادی اداره میشوند و هرکسی مسئول تامین مخارج خودش است و مشکلات تقسیم هزینه وجود ندارد. بنابراین در حالت طبیعی موتورخانه بهترین گزینه برای مجتمع های ساختمانی است ولی در صورت کم بودن واحدها پکیج پیشنهاد میشود. در حال حاضر بیشتر مردم به دنبال محصولات ایران رادیاتور و بوتان هستند و تبلیغات زیادی در این خصوص انجام میشود در حالی که جنسهای بهتر از آنها هم در بازار موجود میباشد ولی به خاطر ضعف تبلیغات گمنام هستند.

ملاک انتخاب پکیج

برخی از پکیج های شوفاژ، زمینی و برخی دیواری هستند و این موضوع به فضای مورد نظر و سلیقه مصرف کننده بستگی دارد. به طور معمول شوفاژهای زمینی دارای مخزن ذخیره آب هستند ولی شوفاژهای دیواری لرزه ای میباشند که آب پس از ورود به سیستم و گردش کویل گرم میشود. البته این میزان آب برای استحمام کافی نیست. بنابراین پکیجهای مخزنی و زمینی از لحاظ تامین آب بهتر عمل میکنند. در حال حاضر هزینه خرید یک پکیج خوب برای ساختمانها به طور میانگین یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزارتومان است که تا قبل از نوسانات اخیر ارز، حداکثر هفتصد هزار تومان بودند.
مصرف کنندگان قبل از خرید پکیج دقت کنند چه وسایلی داخل آن کار شده است. موضوع مهم دیگر، ترکیب اختلاط گاز و هواست به نحوی که بهترین راندمان حرارتی حاصل شود. در پکیجهای داخلی موجود در بازار خیلی به این موضوع توجه نمیشود ولی در پکیجهای ترکیه ای روی این موضوع بسیار حساس هستند؛ به نحوی که بالاترین راندمان حرارتی را شاهد هستیم. اگر اینگونه نباشند باید گاز بیشتری بسوزد تا حرارت مورد نیاز برای یک ساختمان تامین شود.

بازار داغ نقد فروشی

برخلاف اظهار نظرهای برخی از همکاران، بازار طالقانی بازار عمده فروش ها نیست. الان بسیاری از کارخانه ها به دلایل اقتصادی تک فروشی میکنند، فروشندهها که جای خود دارند. در شرایط نابسامان فعلی همه هلاک پول نقد هستند.
مهندس وصال از هم صنفیها و تولید کنندهای سیستمهای حرارتی میخواهد؛ زیاد به فکر قیمت دلار نباشند و اجناس خود را به طمع گران شدن انبار نکنند و به فکر مردم باشند. «متاسفانه خیلی از تولیدکننده های داخلی زمانی که قیمت دلار بالا رفته بود کالاهای خود را بلوکه کرده و وارد بازار نمیکردند. مردم ما هم وقتی میبینند قیمتها پیوسته بالا میرود، هجوم می آورند و خرید میکنند تا از گرانیهای آینده در امان بمانند، ولی همین که دلار کاهش یافت، تعداد مشتریان نیز کاهش مییابد. جالب اینکه با کاهش قیمت کالاها، مشتریان رغبت کمتری به خرید دارند .»

ایران رادیاتور و بوتان

در صدر ایران رادیاتور، گرمایران، آذروان و... برندهای رایج گرمایشی بازار است. با این حال برندی که بیشترین فروش را در بازار طالقانی به خود اختصاص داده «ایران رادیاتور» است که در مدلهای مختلف در دسترس میباشد. اگرچه در حال حاضر به علت ورود رادیاتورهای پنلی ترکیه ای و آلمانی در بازار، فروش ایران رادیاتور با کاهش مواجه شده است با این حال رادیاتورهای ایرانی همچنان از اقبال عمومی برخوردار هستند.
محمد فدایی، فروشنده سیستمهای تهویه مطبوع و نصاب سیستمهای تاسیساتی با اشاره به مطالب فوق میگوید: در حال حاضر قیمت هر پره رادیاتور 18 هزار و 300 تومان است. با این حال مصرف کنند های که یک آپارتمان 60 متری دارد و 40 پره رادیاتور میخواهد از قبل بررسیهای لازم را انجام میدهد و هر جا قیمت کمتری داشت خرید میکند. البته انبوه سازها به طور مستقیم از کارخانه های تولیدکننده، محصول خود را تهیه میکنند و فقط مالکان ساختمانهای کوچک و تک واحدی از بازار خرید میکنند.
فدایی تصریح میکند: هم اکنون سه نوع رادیاتور در بازار موجود است؛ آلومینیومی، پنلی و فولادی. رادیاتور فولادی در حال حاضر در مدارس کاربرد دارد و کمتر در منازل استفاده میشود چون لبه های آن تیز است و بچه ها زخمی میشوند، ضمن اینکه قیمت کمتری دارد. از طرف دیگر، رادیاتورهای پنلی به صورت ورق یک تیکه و فولادی است که آن را رنگ کرده اند و چون ورق است گرمادهی خوبی دارد و ظرفیت آبگیری آن زیاد است.
در نهایت رادیاتورهایی که با کمک پروفیل آلومینیوم ساخته شده و با کمک چسب به هم متصل میشوند، ارزانتر هستند و عمر کمتری دارند. البته در حال حاضر که پنجره های ساختمان را دوجداره میکنند استفاده از این رادیاتورها به صرفه است. شاید عده ای تصور کنند؛ رادیاتور به مرور زمان دچار نشتی میشود ولی از آنجا که فشار موتورخانه و پکیج زیاد نیست بنابراین احتمال ترکیدگی آنها بسیار کم است. از طرف دیگر فشار رادیاتورها به ارتفاع ساختمان بستگی دارد؛ یعنی در یک آپارتمان 7 طبقه و 21 متری، 2 اتمسفر فشار دارد. فراموش نکنیم؛ گرمای شوفاژ به فضای مورد استفاده و سلیقه مصرف کننده و همچنین پره های رادیاتور بستگی دارد. هر چه پره رادیاتور بیشتر باشد گرمادهی بیشتری دارد.
نصاب با سابقه سیستمهای تاسیساتی تاکید میکند: پکیج موتورخانه فشرده شده است و تمام امکانات موتورخانه را در سطح کوچک دارا میباشد و باید از یک منبع تغذیه شود که معمولا بالکن و آشپزخانهاست. در حال حاضر پکیج پرفروشترین محصولی است که در ساختمانها استفاده میشود و بیشتر مردم پکیجهای دیواری خریداری میکنند. ال. جی و سامسونگ برندهایی هستند که مقبولیت بالایی نزد مصرف کنندگان دارند ولی با توجه به افزایش قیمت دلار مردم به سمت خرید اجناس ایرانی از جمله ایران رادیاتور و بوتان روی آورده اند.
به گفته فدایی، پکیجهای موجود در بازار به دو نوع تک مبدل و دو مبدل تقسیم میشوند. در حال حاضر پکیج تک مبدله ایران رادیاتور، یک میلیون و 250 هزار تومان و دو مبدله نیز 1 میلیون 750 هزارتومان فروخته میشود. البته این قیمتها ثابت نیست و با توجه به نوسان ارز متغیر خواهد بود. برای ساختمانهای زیر 60 متر پکیج تک مبدله و برای بالای 60 متر که آب گرم بیشتری نیاز دارند پکیج دو مبدله گزینه مناسبی است.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×