menu

ثبت آگهی رایگان

مدیریت جزیره ای مسئولان، تولید را زمین کرده است

مدیریت-جزیره-ای-مسئولان-تولید-را-زمین-کرده-است

حسن تاجیک رئیس هیات مدیره گروه توسعه بین المللی سیندژ، بیش ازدهسال است که مجموعه تولیدی خود را در منطقه محروم دهگلان واقع در کردستان راه اندازی کرده است.

او یکی از مدیران کارآفرین و صنعتگران موفقی است که مجموعه درد دل های تولیدکنندگان ایرانی را در قالب انیمیشینی که به سفارش سیندژ طراحی و ساخته شده است، بیان می کند. در این انیمیشن که قرار است تحت عنوان دیرین دیرین از شبکه های مختلف سیما پخش شود، پدری از سه فرزندش سؤال می کند که در آینده می خواهند چه کاره شوند؟ یکی از فرزندان در جواب پدر می گوید که می خواهد قاچاقچی شود دیگری می گوید می خواهد اختلاس گر شود و فرزند سوم هم می گوید یک تولیدکننده...اینجاست که پدر با ستایش و تشویق دو فرزند زبان به انتقاد و نکوهش فرزند سوم باز می کند و به او می گوید، درصورتی که تولیدکننده شود به واسطه عملکرد دولت و نیز فشار بانک ها تبدیل به یک ورشکسته می شود و اگر عاقل باشد دور بر کار تولیدی نمی رود.

تاجیک که انتقادهای زیادی نسبت به عملکرد مسئولان مرتبط با بخش تولید و صنعت کشور دارد، در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: دریکی از جلساتی که با مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت داشتم به آن ها گفتم بهترین حمایت دولت از تولیدکننده این است که کاری به کار ما نداشته باشند و با تصمیم های غلط و غیر کارشناسی شده چوب لای چرخ تولید نگذارند.

وی افزود: در این شرایط اقتصادی که طیف گسترده ای از مشکلات بروکراسی اداری و نیز قانونی از سوی دولت به صنعتگر تحمیل می شود، تولیدکننده وطنی کار بسیار شاقی انجام می دهد که با این وضعیت واحد تولیدی خود را تعطیل نمی کند.

تاجیک با اشاره به اینکه مجموعه تولیدی سیندژ از سال 83 تاکنون بدون یک روز تعطیلی در حال فعالیت و تولید است، اظهار داشت: در این واحد تولیدی بالغ بر 200 نفر به صورت مستقیم کار می کنند و در حدود 10 درصد از نیاز بازار داخلی توسط تولیدات این مجموعه تأمین می شود.

به گفته تاجیک وضعیت تولیدکننده وطنی به مثابه کشتی گیری است که مربی آن بجای اینکه راهنما و هدایت کننده آن باشد، بدتر اقدام به گرفتن پای او و ایجاد دردسرهایی می کند که منجر به زمین خوردن کشتی گیرمی شود.

تاجیک با اظهار تأسف از عملی نشدن شعارهای حمایت از تولید توسط مسئولان دولتی گفت: برخلاف شعارهایی که می دهند از رئیس جمهور گرفته تا مدیران میانی همه به صورت جزیره ای عمل می کنند وتنها منافع مجموعه زیردست خود را مدنظر قرار می دهند؛ و کسی کاری به این ندارد که این مدیریت جزیره ای چه بر سر تولید و اقتصاد مولد کشور می آورد.

وی بابیان اینکه یکی از مشکلات صنف تولیدکنندگان پروفیل در کشور تأمین به موقع و ارزان مواد اولیه مرغوب است، اظهار داشت: برای تأمین و خرید مواد اولیه باید به بورس پول نقد بدهیم درحالی که هنگام فروش محصولاتمان به مشتری چک شش ماه می گیریم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی بورس با فروش مواد اولیه به دلال ها و واسطه ها شرایطی را برای ما پدید می آورد که ناچار باشیم با چند برابر قیمت ولی تنها با شرایط پرداخت دوماهه مواد موردنیازمان را از واسطه ها بخریم. این در حالی است که مسئولان بورسی کشور باوجود اطلاع داشتن از اینکه مواد اولیه را به چه کسانی می فروشند، ولی بازهم حاضر نیستند، دراین باره با تولیدکنندگان واقعی همکاری و مساعدتی داشته باشند.

به گفته تاجیک در کشور سه نوع مجموعه اقتصادی وجود دارد که شامل 1- واحدها و کارخانه ها بزرگ خصولتی مثل فولاد و پتروشیمی و... می شود که عمدتاً زیان ده و یارانه بگیر هستند 2- مجموعه های صنعتی و اقتصادی متوسط هستند که تعدادشان زیاد نیست و 3- بنگاه های کوچک که زمینه اشتغال سه الی 4 نفر را فراهم کرده و عملانمی توانند با این شرایط کار کنند و توانی ندارند.

وی افزود: در چنین شرایطی فقط مجموعه های متوسط یا همان اس می هاهستند که عملاً خرج مملکت را می دهند و متأسفانه دولت هم تمام فشارش روی این هاست و تمام باجش را از این مجموعه ها می گیرد.

تاجیک به ظرفیت تولید سیندژ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با ظرفیت 6 هزار تن در سال تولید می کنیم و محصولاتمان با برخورداری از استاندارهای بالای روز توان پاسخگویی به تمام نیازهای اقلیمی در سراسر کشور را دارا هست.

وی افزود: ازآنجایی که سرزمین ایران دارای اقلیم های متنوع و متفاوتی است، بنابراین مجموعه سیندژ انواع مختلفی از پروفیل های یو پی وی سی که عمدتاً برای درو پنجره مورداستفاده قرارمی گیرد را جهت استفاده در شمالی ترین تا جنوبی ترین نقاط کشور تولید می کند.

به گفته تاجیک تولیدات سیندژ به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عمان و عراق نیز صادر می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تولیدات سیندژ چه میزان قدرت رقابت با مشابه خارجی را دارد، تصریح کرد: ازنظر کیفیت هیچ مشکلی نداریم ولی به لحاظ قیمت تمام شده تقریباً 25 تا 30 درصد بالاتر گران تر از مشابه خارجی هستیم.

وی با برشمردن مشکلات تولید و صادرات در کشور گفت: متأسفانه به دلیل عدم حمایت دولت در تأمین مواد اولیه مرغوب، مشکلات بانکی و نیز عدم گشایش اعتبار اسنادی، توان رقابتی کالای ایرانی با محصولات مشابه خارجی کم شده و این مسئله بر صادرات غیرنفتی هم سایه انداخته است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت محصولات تولیدی آلمان در این بخش بسیار ارزان تر از محصولات ایرانی است و اگر روزی آلمان ها و یا ترک ها نسبت به بازار ایران تمایل پیدا کنند، قطعاً باوجود قیمت های تمام شده بالای پروفیل ایرانی، بازار را از تولیدکننده داخلی خواهند کرد.

تاجیک در پاسخ به این پرسش که در هنگام بروز بحران و مشکلات چه رویکردی را موردتوجه قرار می دهید، اظهار داشت: رویکردم این است که در هر مقطع متناسب با شرایط همان مقطع تصمیم گیری کرده و مشکلات را در همان چارچوب و قالب حل وفصل کنم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×