menu

ثبت آگهی رایگان

ساختار شهر باید به نفع عابران تغییر کند

ساختار-شهر-باید-به-نفع-عابران-تغییر-کند

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به هفت نکته در توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی، گفت: در این سیستم اطراف هر ایستگاه مترو دو «زون» مرکزی و حاشیه ای تعریف می شود تا همه نیازهای شهروندان را بدون استفاده از خودرو تأمین کند.

  به گزارش پیام ساختمان، محسن پورسیدآقایی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی (TOD) اظهار داشت: باید تفکر خود را به TOD اصلاح کنیم، مهم ترین مشکل تهران آلودگی هوا و ترافیک است و این ریشه در خودرومحوری دارد.
وی افزود: ترافیک در همه شهرهای بزرگ دنیا وجود داشت و از 100 سال پیش در شهرهای بزرگ بابت کاهش ترافیک به دنبال توسعه مترو رفتند اما ترافیک با توسعه حمل ونقل عمومی حل نشد و حتی آلودگی ترافیکی هم ادامه داشت. پورسیدآقایی گفت: در تهران هم شرایط همین است وقتی مترو نداشتیم وضعیت ترافیک تهران بهتر بود، سهم حمل ونقل عمومی امروز در آلایندگی شهر کاهش یافته است اما سهم حمل ونقل شخصی افزایش داشته است. در حالی که برای کاهش ترافیک باید در کنار توسعه حمل ونقل عمومی شهرسازی نیز بر مبنای انسان محوری و ریل پایه ای باشد نه خودرومحوری.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: هرچه توسعه حمل ونقل عمومی در شهرهای دنیا انجام می شد چون اصل شهر برای خودروها ساخته شده بود و شهر خودرومحور بود با مترو و بی آر تی به تنهایی مشکل حل نمی شد.
 وی افزود: در TOD حل این معضل بررسی شد و رویکرد گسترش شهرها بر مبنای حمل ونقل قرار گرفت نه اینکه فقط حمل ونقل عمومی هم توسعه یابد. پورسیدآقایی به دو مسئله جدی در TOD اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید مراکز بازآفرینی شهر در اطراف ایستگاه ها باشد ضمن آنکه همه چیز به نفع عابران و به ضرر خودروها تغییر دهیم.
 وی به افتتاح خطوط 6 و 7 مترو در سال آینده اشاره کرد و گفت: وضعیت حمل ونقل تهران مطلوب نیست اما با اضافه شدن این خطوط مترو و بی آرتی شرایط حمل ونقل عمومی ما مناسب خواهد بود.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: طبق مصادیق TOD در اطراف ایستگاه اصلی مترو دو «زون» مرکزی با شعاع 250 متر و «زون» حاشیه ای با شعاع 800 متر ایجاد می شود. که در هر زون باید 7 مورد در نظر گرفته شود.
وی افزود: تراکم های بالا باید در زون مرکزی ایجاد شود و در زون حومه ای کاهش یابد. پورسیدآقایی گفت: در اطراف ایستگاه ها تراکم ها نباید فقط تجاری باشد بلکه مسکونی، تجاری و اداری کنار هم باشند و اقشار مختلف درآمدی نیز آنجا باشند. نظیر مسکن اجتماعی، مسکن های گرانقیمت بخش اداری و بخش تجاری.
 وی اظهار داشت: باید درون زون ها مردم کم درآمد و پردرآمد و بازار اختلاط داشته باشد و در نفوذپذیری اندازه بلوک ها کمتر از 150 متر برای عابران باشد. معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: یکپارچگی همه زون های حمل ونقل باید محقق شود و هر کس نیازهای خود را در زون خود یا حداکثر زون همسایه تأمین کند و آن هم به صورت پیاده.
پورسیدآقایی گفت: طبق بند پنجم تغییر کارکرد معابر پیاده باید از خودرو محوری به پیاده رو و دوچرخه شیفت کند. متأسفانه ما جای پیاده رو و دوچرخه سوار در خیابان های شهر نداریم و کلاً خودرو محور هستیم در حالی که باید چهار متد دوچرخه، حمل ونقل عمومی، حمل ونقل شخصی و پیاده رو همه با هم در خیابان باشد و سهم خودروی شخصی کاهش یابد؛ خیابان ها باید حداقل دو لاین حمل ونقل عمومی، یک لاین دوچرخه، یک لاین پیاده رو و حداکثر دو لاین خودروی شخصی داشته باشد.
وی افزود: طبق بند ششم رکن طراحی شهر باید برمبنای پیاده روی باشد زیرا بدون منطق پیاده روی امکان برقراری TOD در شهر وجود ندارد و ضرورت است در این حوزه مبلمان شهری هم داشته باشیم.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طبق بند هفتم برای ارتباطات شهری باید موضوع دوچرخه سواری مدنظر باشد. وقتی معابر زون ها را به خیابان های کامل بازطراحی می کنیم خود به خود مسیرهای دوچرخه نیز به وجود می آید.
پورسیدآقایی افزود: از همه این هفت شاخص ها امتیاز تهران از 100 رقم 30 است در حالی که از شهرهای توسعه یافته این رقم حداقل 80 است.
وی ادامه داد: این را باید توجه داشت که TOD فقط تجاری سازی ایستگاه نیست این یکی از اصول تمرکز است TOD رویکرد همه جانبه برای طراحی و بازآفرینی شهری است. *راه اندازی قطار حومه ای تهران - اندیشه - شهریار بنابراین گزارش در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار داشت: حمل ونقل حومه ای عموماً در مناطق کلانشهری مطرح می شود و در کلانشهری نظیر توکیو 90 درصد حمل ونقل مبتنی بر ریل است. حبیب طاهرخانی با بیان اینکه توجه به حمل ونقل ریلی در کلانشهرها یک اصل محسوب می شود، گفت: با این حال در کلانشهری مثل تهران که خودرومحور است 25 درصد بنزین کشور مصرف می شود.
 وی افزود: روزانه 600 تا 900 هزار خودرو وارد تهران می شوند. طاهرخانی گفت: طی همکاری با راه آهن ساختاری برای استفاده از قطارهای حومه ای در دسترسی شهرهای جدید و توسعه خطوط مدنظر قرار داده ایم.
 وی گفت: در روز 11 رام قطار تهران - پرند در صبح و 11 رام در بعدازظهر سیر داریم. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه قطار حومه ای تهران - پیشوا و تهران - قم در حال سیر است، گفت: در حال توافق با راه آهن برای راه اندازی قطار حومه ای تهران - اندیشه - شهریار هستیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×