menu

ثبت آگهی رایگان

بازآفرینی شهری،مهمترین ماموریت وزارت راه و شهرسازی

بازآفرینی-شهری-مهمترین-ماموریت-وزارت-راه-و-شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی گفت: رئیس جمهور مهمترین مأموریت وزارت راه و شهرسازی را امر بازآفرینی شهری قرار داده که باید در تمامی استان ها مورد توجه قرار گیرد.

  به گزارش پیام ساختمان، عباس آخوندی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی و رؤسای عمران و بهسازی شهری استان ها درباره توجه به رویکرد بازآفرینی شهری اظهار داشت: بدون شک فکر بازآفرینی شهری، مهمترین مساله ایران به شمار می رود که متأسفانه در خصوص آن اجماعی در کشور وجود ندارد.
 وی با بیان اینکه نیاز به حفظ یکپارچگی هویتی به شدت در کشور احساس می شود گفت: قطعا تمامیت ارضی تنها یک بحث فیزیکی نبوده و اگر یکپارچگی هویتی وجود نداشته باشد، بحث تمامیت ارضی نیز معنایی نداشته و همه به دنبال استقلال طلبی هستند.
 وزیر راه و شهرسازی افزود: وضعیت فعلی پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از مثال های بارز این مساله است، مکانی که مظهر دیانت و تشیع در کشور بوده ولی امروزه هیچ هویت مذهبی در آن دیده نمی شود، از سویی دیگر تهران با آن همه سابقه تاریخی امروز چه حالی دارد؟ آیا چیزی از آثار تاریخی و یکپارچگی هویتی در آن دیده می شود؟
آخوندی کیفیت زندگی شهری و ثروت در شمال و جنوب تهران را به هیچ وجه قابل مقایسه ندانست و افزود: توجه به بافت های تاریخی و میانی شهرها راه احل اصلی رفع عدم یکپارچگی موجود در شهرها است. جامعه شناسان همواره درخصوص بی توجهی به مسائل اجتماعی هشدار داده و معتقدند تداوم این روند به مشکلات امنیتی نیز ختم خواهد شد، بنابراین باید بگوییم که اگر خواستار جلوگیری از بحران های امنیتی در کشور هستیم باید به بافت میانی، فرسوده و حاشیه ای موجود در شهرهایمان توجه کنیم.
 وی بیان کرد: مناطق فرسوده از دید اقتصاد کلان دارای مفهوم بهره وری بوده و از بعد اقتصاد خرد نیز اماکنی هستند که با ارزان ترین قیمت می توان زندگی امن و همراه با خدمات را در آن ها ایجاد کرد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز شاهد 19 میلیون بدمسکن در کشور هستیم، گفت: توجه به این مطلب نشان می دهد که سیاست های گذشته و بخشی نگری، کیفیت زندگی را ارتقاء نخواهد داد بلکه باید از این پس زندگی و انسان ها را به جای پروژه در محلات هدف قرار داده و برای آن ها تلاش کنیم.
وی حرکت به سمت محله محوری را اصلی ترین و صحیح ترین اقدام در بازآفرینی شهری دانست و افزود: توجه به بخش مسکن و توسعه آن به صورت مکرر در شرایط امروز اعلام می شود، من نیز با این امر موافق هستم ، ولی نکته مهم آن است که در این راستا قصد داریم همچنان برای توسعه مسکن، شهر را گسترش دهیم و یا آنکه می خواهیم آن را در مفهوم بازآفرینی حل کنیم؟
وی با تأکید براینکه امر بازآفرینی باید همراه با ساکنان در محلات انجام پذیرد گفت: بدون شک کوچ دادن مردم از محلات به معنای رانده شدن آن ها به سمت زاغه نشینی است، اقدامی که متأسفانه طی سنوات گذشته به وسیله تخریب و احداث مجدد، مکررا در بافت های قدیمی و فرسوده شهرها انجام گرفته است.
آخوندی با تأکید براینکه متأسفانه ادارات راه و شهرسازی همواره پروژه محور بوده و به ساکنان توجهی ندارند افزود: هرچند کار با مردم بسیار دشوار است ولی راه حل اصلی نیز همین بوده و در صورت بی توجهی به آن بار دیگر با شکست روبه رو خواهیم شد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: قطعا وزارت راه و شهرسازی بدون همکاری با شهرداری ها نیز در این راه موفق نخواهد بود، این 2 سازمان باید با یکدیگر هماهنگ بوده تا استخوان بندی محلات، ایجاد و حفظ شود. وی ضمن تأکید بر اهمیت بازآفرینی و حفظ رودخانه های شهری نیز افزود: رودخانه ها عناصر شاخصی بوده که قادر به زنده کردن شهرهای ما هستند، پس درخواست ما از مسئولین مربوطه آن است که تا به این نکته توجه بیشتری کرده و طراوت شهرها را حفظ کنند.
وی در پایان تأکید کرد: رئیس جمهور مهمترین مأموریت وزارت راه و شهرسازی را امر بازآفرینی شهری قرار داده که باید در تمامی استان ها به شدت مورد توجه قرار گیرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×