menu

ثبت آگهی رایگان

افزایش قدرت خرید خانه اولی ها در دولت یازدهم

افزایش-قدرت-خرید-خانه-اولی-ها-در-دولت-یازدهم

وزیر راه وشهرسازی بازآفرینی شهری و توانمندسازی مردم را سیاست اصلی بخش مسکن در دوره جاری دانست و گفت: ساخت وساز باید در درون بافت ها صورت گرفته و از طریق افزایش قدرت خرید مردم انجام شود، این روش علاوه بر کنترل تورم و سوداگری در بخش زمین می تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در حاشیه هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما امروز در این همایش پیرامون بخش مسکن و سیاست های توسعه ای آن صحبت کردیم. همایشی که اهل حرفه و علم، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همکاران ما از ادارت راه وشهرسازی سراسر کشور در آن حضور دارند.
 آخوندی گفت: به تصور من تحول ساختاری جمعیت مهمترین نکته ای است که علاقه داشتم در این سمینار از آن صحبت کرده و برای دوستان عرضه کنم. وزیر راه وشهرسازی در این خصوص ادامه داد: واقعیت آن است که خوشبختانه و یا به هر تعبیر دیگری تحولات جمعیتی در ایران نسبتا به ثبات رسیده است چراکه طبق آمار جمعیتی از سال 90 تا 95 نشان می دهد که حتی تهران به عنوان پایتخت کشور دارای تحولات جمعیتی بسیار کندی بوده است.
وی با اشاره به سیاست های مداخله ای دولت در بخش مسکن گفت: این سیاست ها بود که در سال های گذشته نهایتا منجربه افزایش قیمت های بسیار زیادی شد. طبق آمار به دست آمده قیمت زمین در تهران از سال 84 تا 92، 8.6 برابر افزایش پیدا کرده است.
آخوندی تصریح کرد: این در حالی است که قیمت زمین در تهران طی 4 ساله گذشته تقریبا ثابت بوده و کل تغییرات آن تنها 2 درصد اعلام شده است. از سوی دیگر قیمت مسکن نیز ظرف 4 سال گذشته 10 درصد تغییر داشته است که نشان می دهد سوداگری موجود در بخش مسکن به شدت کنترل شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش قدرت خرید خانه اولی ها مهمترین مسئله تعقیب شده از سوی وزارت راه وشهرسازی در دولت یازدهم بوده است گفت: ما در این راه مردم را به سمت پس انداز تشویق کردیم بدین صورت که اگر بتوانند مبلغی را پس انداز کنند بانک مسکن تا 6 برابر این مبلغ را به عنوان تسهیلات به آن ها باز می گرداند و به این ترتیب قدرت خرید خانه اولی ها معادل 7 برابر بیشتر خواهد شد.

به گفته وزیر راه وشهرسازی خوشبختانه این موضوع از سوی مردم با استقبال جدی روبرو شده و طبق آمار بانک مسکن 282 هزار نفر تاکنون در ایران پس انداز کرده اند. این بدان معناست که در حال حاضر به طور قطع 282 هزار نفر در کشور قدرت گرفتن تسهیلات از بانک را داشته و می توانند با قدرت خرید خوب وارد بازار شوند.
وی ادامه داد: خوشبختانه روند سپرده گذاری مردم و پس انداز آن ها به شدت روبه رشد است و نشان می دهد که ما در حال حرکت به سمتی هستیم که خانه اولی ها و همچنین مردم دارای برنامه ای مشخص برای نحوه خانه دار شدن خود در زندگی هستند.
آخوندی در ادامه افزود: آنچه که ما در این دوره به عنوان تغییر سیاست دنبال می کنیم آن است که به جای اینکه درحاشیه شهرها و مناطقی که سابقه سکونت ندارد در بافت های قدیمی و فرسوده و حتی حاشیه ای شهرها خانه سازی کنیم. بدین طریق به ازای هر خانه جدید ساخته شده یک خانه بد از بین می رود. نه اینکه با خانه سازی در بیابان به ظاهر آمار مسکن را اضافه کنیم ولی همچنان به احداث خانه های بد و کیفیت نازل زندگی مردم ادامه دهیم.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اختلاف شدید شرایط زندگی بین شمال و جنوب شهرها بیان کرد: ما در جنوب تهران نسبت به شمال آن شاهد 5 برابر تفاوت قیمت مسکن هستیم امری که نشان می دهد جامعه تا چه حدی قطبی شده و این روش قابل ادامه نیست.
وی بازآفرینی شهری و توانمندسازی مردم را سیاست اصلی بخش مسکن در دوره جاری دانست و گفت: ساخت وساز باید در درون بافت ها صورت گرفته و از طریق افزیش قدرت خرید مردم انجام شود. این روش علاوه بر کنترل تورم و سوداگری در بخش زمین می تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهند.
وزیر راه وشهرسازی پیرامون بحث مسکن اجتماعی نیز اعلام کرد: خوشبختانه این بحث نیز در برنامه ششم پیش بینی شده و مقدمات اجرایی آن در حال طی شدن است. با توجه به تصمیمات گرفته شده سازمان ملی زمین و مسکن را موظف کردیم تا اراضی لازم برای اجرای این طرح را در مناطقی که وزارت راه وشهرسازی دارای زمین است معرفی و تامین کند. از سوی دیگر این وظیفه را در اختیار بنیاد مسکن گذاشتیم تا امور مربوط به اجرای طرح و هماهنگی لازم با کمیته امداد امام خمینی، سازمان تامین اجتماعی و سایر موسسات مربوطه را انجام دهد.
 آخوندی در پایان اظهار کرد: نکته ای که در بحث سیاست مسکن اجتماعی برای ما مهم بوده آن است که در اجرای این طرح صف جدیدی از متقاضیان ایجاد نکنیم. بلکه با کمک به بنیاد مسکن، کمیته امداد و سازمان تامین اجتماعی شرایطی را ایجاد کنیم تا افراد تحت پوشش آن ها سرپناهی برای خود ایجاد کنند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×