menu

ثبت آگهی رایگان

تهران 500 هزار خانه خالی دارد

تهران-500-هزار-خانه-خالی-دارد

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به وجود 500 هزار خانه خالی در تهران عنوان کرد که در 4 سال گذشته 760 هزار پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی صادر شده است.

  به گزارش پیام ساختمان، عباس آخوندی صبح امروز با حضور در شورای شهر تهران با بیان اینکه از سال 1389 تا 1392، 760 هزار پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی صادر شده، گفت: به طور میانگین سالانه 200 هزار پروانه صادر شده که این بیشترین رشد صدور پروانه ساختمانی بوده است.
 وی با بیان اینکه اگر رشد متوسط خانوار را 3.3 درصد در نظر بگیریم با توجه به صدور 760 هزار پروانه، باید بگویم که با این صدور پروانه 2 میلیون نفر به جمعیت پذیری تهران اضافه شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه علی رغم صدور پروانه شاهد آن بودیم که از سال های 1390 تا 1395 جمعیتی جذب نشده که این نکته مهمی است، گفت: آمار واحدهای مسکونی سال 1395 براساس سرشماری 3.3 میلیون بوده است، این نشان می دهد شهر تهران بیش از 10 میلیون نفر ظرفیت جمعیت پذیری دارد و در 5 سال گذشته هم حداکثر بار صدور پروانه و فروش شهر را داشته است.
آخوندی با بیان اینکه نکته قابل توجه آن است که برآورد ما براساس بررسی ها نشان می دهد که در سال 1415 این جمعیت پذیری 16 میلیونی که متوجه مجموعه البرز و تهران است، به 19.5 نفر می رسد که حتی به 20 میلیون نفر در 20 سال آینده نمی رسد و نشان می دهد رشد منطقه البرز و تهران از رشد میانگین ملی در آینده کمتر است.
 وی افزود: جمعیت پذیری شهر تهران براساس آنچه که در پروانه ها و ضوابط ساختمانی طراحی شده، جمعیت پذیری بالای 12.5 میلیون نفر است، این در حالی است که افق جمعیت پذیری پیش بینی شده 10.5 میلیون نفر بوده است که براساس وضعیت صدور پروانه، این جمعیت به 12.5 میلیون نفر می رسد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: نکته مهم این است که اگر فرض کنیم تخلف در دوره مدیریت جدید نیز وجود داشته باشد سوال اینجاست که آیا این تخلفات بازار دارد؟ که باید عنوان کنم که در آینده بازاری نخواهد داشت چراکه ما با شهری مواجه هستیم که 500 هزار خانه خالی دارد که این نشان دهنده عدم تعادل وحشتناک در شهر است و این نکته مثبت تحولات آینده است که می توانیم بر روی آن تمرکز کنیم.
 آخوندی افزود: اگر فرض کنیم هیچ تحولی در سیاست گذاری تهران رخ نداده و همچنان شهرداری تمایل به فروش شهر داشت، باید بگویم که مشتری برای این تخلفات وجود نداشت همچنان که در سال های 1393 تا 1395 شاهد عدم استقبال مردم از خرید خانه بودیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تهران اضافه بر اینکه یک کلانشهر است، پایتخت نیز است که این پایتخت بودن مسوولیت ها و ماموریت های مضاعفی را در تهران ایجاد کرده که با سایر کلانشهرها متفاوت است گفت: تبریز، مشهد اصفهان و... کلانشهر هستند اما به دلیل اینکه پایتخت نیستند ویژگی های متفاوتی دارند.
آخوندی با بیان اینکه اعضای شورای شهر تهران باید بتوانند از ظرفیت های تهران دفاع کنند و اگر نقصی در عملکرد وجود دارد آن را برطرف کنند، گفت: چراکه شهر تهران به دلیل اینکه پایتخت است هم سود می برد و هم هزینه هایی را پرداخت می کند.
وی با بیان اینکه مطالعاتی درخصوص امکان پذیری تجدیدنظر در پایتخت انجام شده که سبب شده یافته های زیادی درخصوص تهران و کرج داشته باشیم، گفت: لازم است وزارت راه و شورا و شهرداری های تهران و کرج یک بار این مطالعه را مرور کنند تا به یک مفهوم مشترک درخصوص مسائل شهر تهران برسیم و بدانیم چه آینده ای در انتظار تهران است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحولات جمعیتی تهران گفت: در سال 45، جمعیت شهر تهران 2 میلیون و 980 هزار نفر بوده است و جمعیت پیرامون با اندکی تغییر اندک بود به گونه ای که جمعیت کرج به حدود 40 هزار نفر می رسید و در طرح جامع سال 45 پیش بینی شده بود که جمعیت تهران در سال 70 به 5.5 میلیون نفر برسد اما در عمل این جمعیت به حدود 6.3 میلیون نفر رسید و نکته مهم این است که جمعیت پیرامون شهر تهران به 8 میلیون نفر افزایش یافت.
 آخوندی ادامه داد: جمعیت شهر تهران تقریبا جمعیت مطابق با طرح جامع بود اما در پیرامون تقریبا جمعیت چند برابر شد. وی با بیان اینکه بزرگترین خطای سیاسی و استراتژیک تفکیک البرز از تهران بود، گفت: جمعیت همچنان بین البرز و تهران سیال است و نمی توان یک جمعیت سیال را با یک تفکیک سیاسی غیرسیال کرد.
 وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه جمعیت تهران از 6.3 به 8.7 میلیون نفر رسید، گفت: به نظر می رسد در 25 سال بعد جمعیت پیرامون به 16 میلیون نفر برسد و نکته ای که باید توجه کرد این است که ظرف سال های 45 تا 95 جمعیت تهران سه برابر شد ولی جمعیت تهران و پیرامون 5 برابر شد که یک آشفتگی بیش از حد در حاشیه تهران داریم که نمی توانیم به آن بی توجه باشیم چراکه بر اساس تقسیمات کشوری یک مجموعه 42 بخش دارد که درخصوص تهران تنها 4 بخش این تقسیمات سکونت و اشتغالشان در داخل شهرهای پیرامون تهران است و 42 بخش اشتغال و معاش شان به تهران و کرج بستگی دارد. بنابراین تهران نمی تواند نسبت به پیرامون خود را مصون نگه دارد هرچند که از لحاظ قانونی می تواند جدا باشد اما در عمل کاملا تحت تاثیر پیرامون است چراکه روزانه یک میلیون و 250 هزار نفر از شهرهای پیرامونی به تهران می آیند و برای جابه جایی این افراد 530 هزار خودرو دخیل هستند.
 آخوندی با بیان اینکه سرانه تخت بیمارستان در تهران به ازای هر 1000 نفر 3.24 تخت است، گفت: در پیرامون تهران کمتر از یک تخت برای هر 1000 نفر است و تصور کنید می توان این فقر را از تهران دور نگه داشت؟ بنابراین باید عنوان کنم که با مساله پیچیده ای روبه رو هستیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: جمعیت پذیری گذشته نشان می دهد که توسعه مهار نشده در پیرامون تهران و یک سوداگری در داخل شهر تهران داریم که به تفصیل به آن خواهم پرداخت.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×