menu

ثبت آگهی رایگان

پیشنهاد جدید آخوندی به رئیس جمهور

پیشنهاد-جدید-آخوندی-به-رئیس-جمهور

وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد جدید به ریاست جمهور برای بهبود شرایط پرداخت وام مسکن خبر داد.

عباس آخوندی پیشنهاد داده است که میزان اعطای تسهیلات مسکن که هم اکنون به ازای هر 6ماه معادل یک برابر پس ازانداز است، به هر 5 ماه معادل یک برابر تغییر کند تا گردش تسهیلات سرعت بیشتری بگیرد و سپرده گذاران پس انداز مسکن بتوانند در فاصله زمانی کوتاه تری به وام برسند.

این نخستین تلاش وزارت راه و شهرسازی برای تقویت جایگاه پس انداز و تسهیلات مسکن نیست. طی 4سال گذشته چند تغییر مهم در ساختار تسهیلات دهی مسکن ایجاد شده که به افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن کمک کرده است.
آخرین بار برای تقویت فرهنگ پس انداز مسکن، به پیشنهاد آخوندی، نرخ سود وام مسکن از طریق پس انداز به 9.5درصد کاهش یافت؛ درحالی که نرخ سود تسهیلات با اوراق حق تقدم 5/ 17درصد است.
افزایش مبلغ تسهیلات برای زوجین به 160میلیون تومان در کلانشهرها نیز با همین رویکرد به مرحله اجرا رسیده است. حالا درصورت قبول این پیشنهاد از سوی رئیس جمهور، دوره تسهیلات دهی کوتاه تر می شود و پس انداز کنندگان پس از 10 ماه می توانند دوبرابر سپرده خود تسهیلات بگیرند. درحالی که هم اکنون پس از یک سال می توانند به این میزان تسهیلات برسند.

عباس آخوندی در مورد شرایط تسهیلات مسکن گفت: دولت یازدهم افزایش قدرت خرید را در جهت توانمندکردن مردم با تکیه بر نظام پس انداز افزایش داد، به طوری که نرخ سود تسهیلات در بافت فرسوده 8 و در سایر بافت ها 9.5درصد است که رقم مناسبی است. هم اکنون 260هزار نفر در صندوق پس انداز یکم ثبت نام کرده اند که باید بتوانیم این رقم را افزایش دهیم.

وی با یادآوری اجرای 10برنامه توسعه ای پس از پیروزی انقلاب گفت: نتیجه این 10برنامه با هزینه میلیاردها تومانی به ایجاد وضعیت مناسبی ختم نشده است. به رغم آنکه هزاران میلیارد تومان برای اجرای برنامه های توسعه هزینه شده که 19میلیون نفر در وضعیت بدمسکنی به سرمی برند و این نشان می دهد یک جای کار ایراد اساسی دارد.
 
 وی با تأکید بر اینکه تأمل در وضعیت بد مسکنی وظیفه سیاستگذاران و دست اندرکاران است، افزود: مسئله مهم در ایران وضعیت عدم تعادل بسیار شدید است.
آمارها نشان می دهد 27میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد درحالی که تعداد خانوارها 24میلیون نفر است؛ یعنی 2میلیون و 600هزار واحد خانه خالی. همچنین 2.1میلیون واحد خانه دوم در کشور وجود دارد.
 وی با بیان اینکه کاهش رشد جمعیت در کشور باید مورد توجه سیاستگذاران و دست اندرکاران قرار گیرد، تصریح کرد: براساس آمارهای سال گذشته، رشد جمعیت کشور 1.24بود.

در عین حال، براساس آمارها، رشد جمعیت 7تا 10استان بین صفر و منفی بوده و در 10تا 12استان نیز نرخ رشد جمعیتی بین صفر تا یک است. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برنامه دولت، مجلس و شهرداری برای دو دهه آینده باید بر این مطلب متمرکز باشد که چگونه کیفیت زندگی را در بافت های شهری ارتقا بدهیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×