menu

ثبت آگهی رایگان

مالیات ، جامه ای که به تن اقتصاد ایران نمی رود

مالیات-جامه-ای-که-به-تن-اقتصاد-ایران-نمی-رود

ضرورت پرداخت مالیات به جریان افتادن خون در رگ و کالبد حیات هر کشوری قلمداد می شود.

الزام پرداخت مالیات حقه تااندازه ای در جوامع توسعه یافته مهم و ارزشمند است که به طور مثال در کشورهای آمریکایی و اروپایی بالاترین جرم در سیستم قضایی آن ها فرار مالیاتی و نپرداختن مالیات است. در کشور ما هم چند سالی است که ضرورت پرداخت مالیات بیش از گذشته موردتوجه قرارگرفته و بر آن تأکید می شود ولی مسئله ای که در این بخش وجود دارد این است که یا مردم اعتقادی به پرداخت مالیات ندارند و یا دولت اطلاعات کافی از بنگاه ها و واحدهای اقتصادی ندارد که بتواند بر اساس آن اقدام به اخذ مالیات کند. چرایی این موضوع را با دو تن از فعالان اقتصادی و بازرگانی در میان گذاشتیم که ازنظر می گذرد.مردم باید بدانند که مالیات کجا هزینه می شود
ابراهیم جمیلی در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان بابیان اینکه دولت برای زمینه سازی جهت همراه کردن مردم برای پرداخت مالیات گفت: در پرداخت مالیات افکار عمومی و مردم باید احساس کنند مالیاتی که پرداخت می کنند در رفاه عمومی، ایجاد زیرساخت ها و بهبود وضعیت هزینه می شود.
وی افزود: سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد باید گزارش شفاف بدهند که درآمد مالیاتی برای چه جاهایی هزینه می شود. به طور مثال سازمان امور مالیاتی باید نسبت به هزینه کرد مالیات سال 95 شفاف سازی کند.
جمیلی با اشاره به اینکه اگر دولت بخواهد مردم را نسبت به پرداخت مالیات راغب و همراه کند، باید به صراحت اعلام کند که مالیات ها در کجا خرج می شود، اظهار داشت: اگر مردم بدانند که مالیاتی که می پردازند کجا خرج می شود، خود اظهاری و مالیات دهی داوطلبانه آن ها بیشتر خواهد شد.
رئیس خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: بنگاه یا شرکتی که مالیات پرداخت می کند باید از شرایط بهتری در فضای کسب وکار و نیز رقابت با بنگاه هایی که مالیات پرداخت نمی کنند برخوردار باشد.
وی افزود: متأسفانه در کشور ما شرکتی که مالیات پرداخت می کند و به صورت طبیعی هزینه هایش بالا می رود فرقی با شرکتی که مالیات نمی پردازد و درنتیجه قیمت نهایی کالایی که عرضه می کند، ندارد و از سوی دیگر در بازار رقابت نیز شرکت متخلف نسبت به شرکت و بنگاهی که فرار مالیاتی دارد، قدرتمندتر است.
وی ادامه داد: نباید فراموش کرد بنگاهی که مالیات پرداخت می کند و صورت های مالی شفافی دارد، عملا در حال خدمت به توسعه اقتصاد مولد است ولی واحد و بنگاهی که فرار مالیاتی دارد در حال گسترش اقتصاد زیرزمینی است و متأسفانه در کشور ما در فضای کسب وکار هیچ فرقی میان این دو از سوی دولت وجود ندارد.
جمیلی با تأکید بر اینکه یک اقتصاد پیشرو و متعالی از یک سیستم شفافیت مالیاتی برخوردار است، اظهار داشت: شفافیت مالیاتی به معنای این است که هر کس در جامعه درآمد دارد باید مالیات بپردازد و در عوض از شرایط مساعد و محافظت شده در فضای کسب وکار بهره مند شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر برخی بنگاه ها و شرکت هایی که به دنبال فرار مالیاتی هستند از طریق مؤسساتی اقدام به دفتر سازی جعلی می کنند که سیستم نظارتی کشور باید با این مؤسسات متخلف برخورد قانونی و قضایی داشته باشد.این فعال معدنی کشور بابیان اینکه دولت باید برای وصول صددرصدی مالیات ریشه فساد و فرار مالیاتی را با اطلاع رسانی در خصوص هزینه کرد مالیات و نیز ایجاد شفافیت مالیاتی خشک کند، اظهار داشت: وصول مالیات به شکل صحیح و اصولی موجب اشتغال زایی در بخش اقتصاد مولد و نیز رونق اقتصادی می شود.
وی تأکید کرد: در اقتصادی که شفافیت مالیاتی وجود نداشته باشد روزبه روز قدرت رقابت واحدهای مولد اقتصادی نسبت به مشاغل کاذب که به اقتصاد زیرزمینی متصل هستند، کمتر و کمتر می شود.فاقد یک نظام جامع اطلاعاتی هستیم
رئیس اتاق اصناف ایران بر این باور است که نارسایی فعلی در سیستم وصول مالیات ریشه در نبود یک نظام جامع اطلاعاتی برای این منظور دارد.علی فاضلی با تأکید بر ضرورت اخذ مالیات برای توسعه و بهبود رفاه زندگی در شهر و روستا گفت: باید بپذیریم که نظام مالیاتی کشور دارای عیوب متعددی است که البته در طول سالیان گذشته سعی شده این عیوب برطرف شود.
وی افزود: در این راستا آخرین مصوبه مجلس در اواخر سال گذشته مربوط به نظام مالیاتی کشور بود که البته این قانون هم نقایصی دارد و ممکن است در بعضی موارد قابلیت اجرایی هم نداشته باشد ولی یک سری از عیوب و نارسایی های سیستم مالیاتی را رفع کرده که به هیچ وجه نمی شود آن را کتمان کرد.
فاضلی با اشاره به اینکه از دو سه سال قبل تاکنون در بخش مالیات مشکلات زیادی وجود داشته که همچنان نیز وجود دارد، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر ما فاقد یک نظام جامع اطلاعاتی در رابطه با مؤدیان هستیم و این مسئله عیب اصلی در موضوع وصول و اخذ مالیات در کشور ماست.
وی ادامه داد: اکنون به هیچ وجه اطلاعات دقیق و طبقه بندی در مورد کالاها و خدماتی اعم از داخلی و خارجی که از طریق نهادها، سازمان ها یا افراد حقیقی و حقوقی وارد شبکه توزیع کشور می شوند، وجود ندارد و استخراج نمی شود.
به گفته رئیس اتاق اصناف ایران به این دلیل است که از حجم عظیمی تجارت و بازرگانی داخلی و خارجی کشور حداقل از سال 90 به این طرف مالیاتی به دولت پرداخت نشده است.
وی با انتقاد از عملکرد سازمان نظام مالیاتی کشور گفت: باید از دست اندرکاران سیستم مالیاتی کشور پرسید چرا برای ایجاد یک نظام اطلاعاتی در بخش مالیات کاری انجام نشده است.وی گفت: این کوتاهی سازمان نظام مالیاتی موجب شده تا آن ها فشار را بر روی بنگاه ها و شرکت هایی که عملکرد شفاف و عیانی دارند، بگذارند و در این شرایط افراد حقیقی و حقوقی که در دایره اطلاعاتی سازمان نظام مالیاتی قرار ندارند، مالیات حقه خود را نپردازند ولی به راحتی در فضای کسب وکار کشور فعالیت کرده و درآمد کسب کنند.
به گفته رئیس اتاق اصناف تهران در حال حاضر در بخش واردات و توزیع کالا، افرادی در قالب نهادهایی هستند که از مالیات معاف هستند و عده دیگر هم تن به پرداخت مالیات نمی دهند.فاضلی بابیان اینکه سال گذشته سازمان امور مالیاتی اعلام کرد نزدیک به چند هزار میلیارد تومان از کسانی که فرار مالیاتی داشته اند را شناسایی کرده، اظهار داشت: متأسفانه سازمان امور مالیاتی حتی در شناسایی افراد حقیقی و حقوقی که فرار مالیاتی داشتند هم همت نکرده است و به تازگی دست به شناسایی آن ها زده است.
وی در پاسخ به این پرسش که بیشتر فرار مالیاتی مربوط به بخشی است، اظهار داشت: به طور قاطع میگویم تمامی واحدهای صنفی دارای پروانه کسب، مالیات خود را می پردازند و اگر هم در بعضی موارد مشکلی پیش آمده مربوط به کم اظهاری مالیاتی بوده و نه فرار مالیاتی.وی ادامه داد: طبق بند ب ماده 101 برنامه پنجم توسعه دولت مکلف به شناسایی بنگاه های بدون پروانه کسب و حل وفصل بحث پروانه کسب آن هاست، اینکه چرا دولت و دولت های قبل در این زمینه کاری انجام ندادند که امروز مسئله فرار مالیاتی را نداشته باشیم، باید از مسئولین مرتبط پرسید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×