menu

ثبت آگهی رایگان

پمپ های تامین فشار آب

پمپ-های-تامین-فشار-آب

فشار آب مصرفی در ساختمان های با طبقات بالا با هر نوع کاربری، مهم ترین موضوعی است که موردتوجه ساکنین آن قرار می گیرد. در ساختمان های چندطبقه به وضوح می توان نوسان فشار آب را در طبقات فوقانی مشاهده کرد که مشکلاتی را هم برای ساکنان طبقات فوقانی و هم ساکنان طبقات پایینی به وجود می آورد. بنا بر اصول فشار آب ساختمان ها ممکن است توسط فشار آب شهر یا مخزن ثقلی (در ارتفاع) ویا مخزن تحت فشار تأمین گردد.

درصورتی که ساختمان از آب لوله کشی شهر استفاده نماید کافی است لوله اصلی ورودی به ساختمان را به لوله آب شهر در خیابان مجاور وصل کنیم. فشار آب اغلب شهرها معمولاً بین 30تا 80 پوند براینچ مربع است. درصورتی که فشار آب شهر برای رساندن آب به طبقات بالای ساختمان و تأمین فشار مجاز آب در وسایل بهداشتی این طبقات کافی نباشد باید از مخزن ثقلی یا مخزن تحت فشار برای تأمین فشار لازم کمک گرفته شود .در این شماره بازار کالاهای ساختمانی پمپ های تأمین فشار آب را بررسی می کنیم. آنچه در ادامه این گزارش می خوانید نظرات فعالان تولید و عرضه پمپ های تأمین فشار آب است و پیام ساختمان از بیان نظر موافقان و مخالفان استقبال می کند.

معیار اصلی انتخاب پمپ آب میزان مصرف آب در ساختمان است

مسئول فروش شرکت کردان موتور با بیان اینکه پمپ آب در مصارف خانگی جهت تقویت فشار آب استفاده می شود ،گفت: عوامل مؤثر در خرید پمپ های آب خانگی تعداد طبقات، متراژ، تعداد شیر موجود و میزان مصرف آب ساختمان است.خانم یزدانی در ادامه در خصوص انواع پمپ های مورداستفاده خانگی اظهار داشت: این محصولات در مصارف خانگی دارای سه مدل هستند که انواع آن عبارت اند از :

پمپ آب خانگی با مخزن انبساط؛ که استفاده از مخازن انبساط در پمپ های آپارتمان ها بسیار رایج بوده و انتخاب مخزن نیز با توجه به تعداد واحدهای ساختمان و مقدار مصرف است. اگر مخزن انبساط به درستی و با توجه به تعداد واحد ها و مقدار آب مصرفی انتخاب شود، پمپ دفعات کمتری روشن شده و این امر علاوه بر آلودگی صوتی کمتر، به کاهش مصرف برق نیز کمک می کند.

پمپ آب با کلید اتوماتیک: استفاده از کلید اتوماتیک به تنهایی علاوه بر هزینه کمتر به نگهداری و کنترل کمتری نیاز دارد. اما باید دفعات باز و بسته شدن شیرها و مصرف را در نظر داشت، چراکه با هر بار باز شدن شیر، پمپ شروع به پمپاژ آب می کند تا فشار درون لوله ها را تأمین نماید که با توجه به میزان مصرف آب، یکی از پمپ های مذکور انتخاب خواهد شد.

بوستر پمپ : در مصارف پمپ آب خانگی، بوستر پمپ نسبتاً جایگاه مهمی دارند چون مصارف این نوع پمپ ها چه در مصارف خانگی و یا صنعتی خیلی به صرفه بوده و هزینه نگهداری آنها کم است و اکثراً در آپارتمان ها و مراکز بزرگی که مصرف آب زیادی دارند مانند شهرک ها و یا شهرها مورداستفاده قرار می گیرد .

وی یادآور شد: کلیه پمپ های موجود در بازار ایران دارای صدا می باشند، به دلیل اینکه بالاخره هر موتوری در هنگام کار صدا تولید می کند و این اشتباه مرسوم در بازار است که برخی فروشنده ها برای کسب درآمد و سوءاستفاده از بی اطلاعی مصرف کنندگان بی صدا بودن را یکی از اصلی ترین مزایای کالاهایشان می دانند .

گفتنی است در برندها و مدل های مختلف، میزان صدا متفاوت است.یزدانی بابیان اینکه پمپ های برند پنتاکس کشور ایتالیا از برندهای متداول و باکیفیت بازار است، گفت : قیمت پمپ های آب خانگی با توجه به جنس موتور و برندهای مختلف متفاوت است ، بدنه این سری از پمپ ها از جنس چدن و یا برنز و پروانه از جنس برنج می باشد .

پمپ های آب رسانی خانگی «جتی» کاربرد وسیعی در تخلیه مخازن، استخرها ، جابه جایی آب، مصارف خانگی ، پمپاژ آب و ... دارند و بدنه این سری پمپ ها از جنس چدن و پروانه از جنس نوریل یا برنج است همچنین پمپ های بشقابی کاربرد وسیعی جهت مصارف ساختمانی، خانگی، بوسترپمپ های آب رسانی و آتش نشانی دارند و بدنه این سری پمپ ها از جنس چدن و پروانه از جنس نوریل یا برنج است.وی افزود: انواع پمپ های آب رسانی از برندهای معتبر جهان ساخت کشور ایتالیا هستند و دارای هجده ماه گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش بوده و کم صدا هستند و به دلیل برخورداری از جدیدترین تکنولوژی طراحی هیدرولیکی علاوه بر دارا بودن راندمان و بازده بالاتر از مدل های مشابه، دارای دوام و طول عمر بالاتر، ابعاد کوچک تر ، کاهش تلفات گرمایی و نتیجتاً مصرف برق پایین تر،موتور نصبی کوچک تر، کارکرد آرام و بدون صدا هستند

انتخاب پمپ متناسب با تعداد طبقات

پمپ آب خانگی یا همان پمپ تقویت فشار آب ساختمان درانواع نیم اسب بخار،یک اسب بخار،یک ونیم اسب بخار و دو اسب بخار موجود است.پمپ آب خانگی نیم اسب بخار جهت مصرف در ساختمان های یک طبقه با حداکثر متراژ150متر نصب می گردد.پمپ آب خانگی یک اسب بخار بشقابی جهت مصرف در ساختمان های سه طبقه و شش واحد با حداکثر متراژ هر واحد75متر نصب می گردد. پمپ آب خانگی یک اسب بخار«جتی» جهت مصرف در ساختمان های چهار طبقه هشت واحد با حداکثر متراژ 68متر نصب می گردد.

پمپ آب خانگی یک اسب بخار دو پروانه جهت مصرف در ساختمان های چهار طبقه هشت واحد با حداکثر متراژ75متر نصب می گردد. پمپ آب خانگی یک ونیم اسب بخار دو پروانه جهت مصرف در ساختمان های پنج طبقه 10واحد با حداکثر متراژ100متر نصب می گردد.

پمپ آب خانگی دو اسب بخار جهت مصرف در ساختمان های پنج طبقه 14 واحد با حداکثر متراژ100متر نصب می گردد. پمپ آب خانگی با توان های بیش از دو اسب بخار جهت مصرف در مجتمع های مسکونی با تعداد واحد بالا و طبقات مختلف انتخاب و عرضه می گردد.

روش انتخاب پمپ آب خانگی

این کارشناس در خصوص روش انتخاب پمپ آب خانگی گفت: آسان ترین راه برای انتخاب یک پمپ آب خانگی با مراجعه به جداول و منحنی های مشخصه در کاتالوگ پمپ ها با توجه به داشتن ارتفاع و میزان آبدهی موردنیاز است. این منحنی ها کلیه مشخصات پمپ آب اعم از ارتفاع (هد)، توان و راندمان را در سرعت دوران موردنظر به ازای آبدهی های (دبی) مختلف نمایش می دهند تا استفاده عملی از آن راحت تر گردد.

وی در خصوص بهترین برند موجود و قیمت پمپ ها در بازار ایران گفت: از بین برندهای موجود در ایران پنتاکی محصول کشور ایتالیا 99 درصد مصرف بازار ایران را تشکیل می دهد. همچنین ابارا محصول کشور ژاپن از بهترین و گران ترین برندهاست و الکتروژن برند ایرانی است که ازنظر کیفیت و قیمت مناسب است ولی باید در نظر داشت که از آن زیاد کار نکشید.در محصولات ایرانی قیمت الکتروژن از 170 تا 300 هزار تومان است، ولی پنتاکس به دلیل کیفیت بالای آن از حدود 600هزار تومان به بالا قیمت دارد.

در حال حاضر در بازار ایران پنتاکس جاافتاده است ولی ابارا محصول کشور ژاپن ازنظر کیفیت بهتر است و بالاترین قیمت را در بازار دارد.

هیچ نوع پمپ آبی بی صدا نیست

حسین پور،مسئول فروش شرکت پمپ آب نوین در گفتگو با پیام ساختمان اظهار داشت: موضوعی که در بحث پمپ های آبی بسیار مهم است بحث طراحی و مهندسی است یعنی در ابتدا قبل از خرید باید در نظر داشت که برای هر میزان مصرف چه پمپی موردنیاز است و با در نظر گرفتن کاربری ساختمان (برج، بیمارستان و ساختمان تجاری ) و بر اساس تعداد طبقات میزان فشار آب موردنیاز را محاسبه کرد.وی در ادامه در خصوص انواع پمپ های موجود در بازار گفت: انواع پمپ های خطی یا برگشت آب گرم و پمپ های زمینی یا سانتریفیوژ در مصارف خانگی مورداستفاده قرار می گیرند ، ولی بوسترپمپ برای مصارف آتش نشانی و مراکز صنعتی کاربرد دارد.

حسین پور مهم ترین معیار برای انتخاب درست پمپ های آب خانگی را در نظر گرفتن هد و دبی دانست و افزود: در گروه پمپ های آب خانگی طیف وسیعی از پمپ ها وجود دارد که به مساحت ساختمان یا مکان پمپاژ موردنظر بستگی دارد، هرچه متراژ کمتر باشد قدرت پمپ خانگی هم کمتر و هرچه متراژ بیشتر باشد قدرت پمپ خانگی هم بیشتر می شود. پمپ های خانگی نیم اسب که معمولاً کم قدرت ترین پمپ های خانگی محسوب می شوند، معمولاً برای متراژ بین 40 تا 110 متر و در طبقه اول استفاده می شود.

گفتنی است؛ پمپ های خانگی نظیر پمپ آب جتی و بشقابی و پمپ آب دو پروانه به نسبت متراژ و تعداد طبقات انتخاب می شوند.وی با بیان اینکه یکی از معایب پمپ های ایرانی جدا بودن موتور و پمپ است، گفت: اکثر پمپ های خارجی موتور سرخود هستند و همین موضوع باعث بالاتر رفتن کیفیت ، کاهش صدا و استهلاک بالاتر رفتن راندمان تولیداتشان می شود. البته اخیراً پمپ ایران اقدام به تولید پمپی به نام نوید موتور کرده است که از این طریق به دنبال بالا بردن کیفیت هستند و امیدواریم این موضوع در تولید همه پمپ هایشان لحاظ شود.

وی در خصوص برندهای ایرانی موجود در بازار توضیحاتی داد و گفت: در بین برندهای ایرانی پمپ ایران و موتوژن تبریز از کیفیت نسبتاً بهتری نسبت سایر برندهای ایرانی دارند.این کارشناس پمپ در مورد تقسیم بندی انواع پمپ ها اظهار داشت: پمپ ها به دو نوع افقی و عمودی تقسیم می شوند. پمپ های عمودی برای مصارف با حجم کم و پروژه های لوکس استفاده می شود که دارای کیفیت بالایی هم هستند ؛ شایان ذکر است این پمپ ها ازنظر خورندگی به دلیل استیل بودن جنس پروانه های آن از مرغوبیت زیادی برخوردار است .

حسین پور در خصوص برندهای باکیفیت خارجی موجود در بازار ایران گفت: از بین برندهای محصولات کشور ایتالیا پنتاکس با دارا بودن کیفیت ، قیمت مناسبی هم دارد . ابارای ژاپن و گرانفوت دانمارک و کالپدا دیگر برندهای باکیفیت و مطلوب بازار هستند ولی قیمت بسیار بالایی دارند. شایان ذکر است ، در پروژه های مسکن مهر و انبوه سازان به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالا از محصولات پنتاکس ایتالیا استفاده شده است.

یکی از مواردی دیگری که باید در هنگام خرید توجه داشت وضعیت آب و هوایی منطقه مورداستفاده می باشد چون در جاهای مرطوب و شرجی آب خورندگی بالایی دارد پس باید از جنس های مرغوب استفاده کرد . جنس پروانه این موتورها از پلاستیک سخت، استیل، برنج و برنز است . ولی در کل استیل از بقیه مناسب تر است چون از این پمپ ها بیشتر برای آب آشامیدنی استفاده می شود باید کیفیت بالایی داشته باشد.

حسن پور در مورد قیمت پمپ آب نیز گفت: در بازار این محصولات قیمت ها از 15 هزار تومان شروع و تا 25 میلیون تومان متغیر می باشد. .برای مثال پمپ گرانفود 40اسبی عمودی چیزی در حدود 35 میلیون تومان قیمت دارد.اخیراً یک مدل جدید چینی leoهم در بازار موجود است که ضمن کیفیت قیمت مناسبی هم دارد .

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×