menu

ثبت آگهی رایگان

تبریز زیباترین شهر ایران

تبریز-زیباترین-شهر-ایران

شهر تبریز شکرریز بار دیگر توانست امسال لقب بهترین، زیباترین و توسعه یافته ترین شهر ایران را از آن خود کند . بر اساس تحقیق سازمان ملل بر روی وضع شهرهای جهان شهر های تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، قم، ارومیه در ردیف های بعدی قرار دارند.

بر اساس اعلام مجله apostrophe apostrophe -U.N وجود ساختمان های مدرن و زیبای فـراوان، خطوط هواپیمایی پیشرفته، طبیعت بکر و جذاب، غذاهای لذیذ، مساجد زیبا، اماکن و ابنیه تاریخی متعدد ازجمله شاخص ها و معیارهای اعلام شده در این انتخاب بوده است.علاوه بر این سازمان بهداشت جهانی نیز همچون 2 سال قبل بار دیگر تبریز را به عنوان بهداشتی ترین و سالم ترین شهر ایران انتخاب کرده است.

از دیگر موفقیت های کسب شده توسط تبریز در این تحقیق بین المللی، انتخاب و معرفی این شهر به عنوان شهر پیشگام و پیشتاز سرمایه گذاری بخش خصوصی و موفق ترین شهر ایران در تحقق سیاست های اصل 44 قانون اساسی اعلام شده است. اما آیا این نظرسنجی صحت دارد و تبریز زیباترین و توسعه یافته ترین شهر ایران است؟ دراین باره با تنی چند از کارشناسان به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

شهری امن برای سرمایه گذاران

شهردار تبریز در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان کسب عنوان بهترین، زیباترین و توسعه یافته ترین شهر ایران را مرهون پشتوانه های فرهنگی و تاریخی و هنری شهر تبریز دانست و گفت: حرکت های جدید عمرانی شهر نیز در این انتخاب بی تأثیر نبوده است.دکتر صادق نجفی افزود: شهر تبریز موقعیت بی نظیر جغرافیایی فرهنگی و تاریخی دارد که در کمتر شهر ایران مشاهده می شود و می تواند در عرصه بین المللی به جذب گردشگر بپردازد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تبریز یکی از تمیزترین شهرهای کشور است و اکثر گردشگران، تبریز را شهری آباد، زیبا و توسعه یافته می دانند، به پروژه مجتمع ستاره باران در تبریز اشاره کرد و گفت :این مجتمع با توجه به قرار گرفتن در منطقه غرب تبریز و در یک منطقه نسبتاً پرتردد این توانایی را دارد که به یک مجموعه بزرگ و معروف در سطح شمال غرب کشور تبدیل شود که حتی کشور ترکیه نیز به سرمایه گذاری در این مجتمع علاقه نشان داده است.

شهردار تبریز تأکید کرد: تبریز یکی از قطب های بزرگ اقتصادی کشور است که افزایش درآمد متوسط شهروندان، علاقه مندی مردم به شهرشان و بالا رفتن ارزش افزوده شهری این مسئله را نشان می دهد .نجفی یادآور شد: مزیت های فرهنگی و اقتصادی تبریز برای جلب سرمایه گذاران حتی از مشهد مقدس بسیار بیشتر است.

وی اظهار داشت: مزیت های تبریز از کلانشهرهایی مثل اصفهان و شیراز هم بالاتر است و همین امر می تواند عامل بسیار مهمی در مقوله سرمایه گذاری شهری باشد. نجفی با بیان اینکه امنیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاران در تبریز وجود دارد،ادامه داد: اعتماد کافی در نزد سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در شهر تبریز وجود دارد.ضمن اینکه فرهنگ کار و کوشش در مردم تبریز وجود دارد

به همین دلیل هیچ گدایی و متکدی در این شهر وجود ندارد که این خود بسیار بر روی منظر شهری تبریز اثر گذاشته است.وی تأکید کرد: تلاش و کوشش مردم تبریز توزیع عادلانه درآمدها و افزایش سطح درآمد مردم شهر را نیز به دنبال داشته است. شهردار

تبریز با اشاره به اینکه انجمن های حمایت از مستمندان و کمیته امداد و سایر NGOها در مشهور شدن تبریز به عنوان شهر بدون گدا نقش بسزایی ایفا کرده اند،گفت: شهرداری تبریز در جمع آوری تکدی گران و همچنین در شناساندن تبریز به عنوان شهر بدون گدا، تمام تلاش خود را انجام داده است.

مدیریت شهری دلیل انتخاب تبریز

جمشید بزرگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با پیام ساختمان گفت :انتخاب یک شهردار خوب در تبریز باعث شده پروژه ها با زمان بندی مناسب در این شهر پیاده شود و معضلات ترافیکی نیز وجود نداشته باشد. رئیس کانون سراسری انبوه سازان یادآور شد: توسعه فضای سبز و احداث بزرگراه ها در کوتاه ترین زمان ممکن با مدیریت دکتر نجفی شهردار تبریز صورت گرفته و تحولی عظیم در مدیریت شهر را شاهد هستیم. برزگر با اشاره به اینکه تبریز از نظر حفظ آثار میراث فرهنگی نیز در کشور نمونه است،گفت: امیدواریم تمام شهرهای ما دارای یک مدیریت انسجام یافته مانند این شهر زیبا باشد و استانداری، شهرداری و فرمانداری دست به دست هم بدهند تا همه شهرهای ایران توسعه یافته شوند.

حفظ میراث فرهنگی در تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری تبریز در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان درباره توسعه ساختمان های مدرن و تخریب آثار تاریخی در تبریز گفت: با روی کار آمدن دولت جدید ،جلوی تخریب آثار تاریخی در تبریز گرفته شده است . فرزین حق پرست ادامه داد: ما با وزارت راه و شهرسازی و همه ارگان ها و دستگاه های مسئول در شهر تبریز هماهنگیم تا همزمان با توسعه در تبریز، میراث فرهنگی نیز حفظ شود.

در این راستا تا به حال 1756اثر به ثبت ملی رسیده و بازار تبریز و کلیسای ارامنه ثبت جهانی شده است . وی افزود: در اوایل مهرماه امسال، تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش دستباف معرفی شد که ثبت جهانی فرش تبریز، نقطه عطفی در حوزه صنایع دستی استان است .

طرح های زیباسازی در تبریز

امجد؛ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تبریز نیز به اجرای طرح های نقاشی دیواری و گرافیک محیطی در سطح شهر تبریز اشاره کرد و گفت:اجرای طرح کاشی کاری بدنه پل آبرسان و دیگر پل ها، برنامه ریزی برای ساخت و نصب تندیس ، تهیه نقشه گردشگری تبریز، ایجاد باغ موزه حیوانات در ایل باغی، ساخت سینما آبی در پارک صائب تبریزی، نور پردازی 10 نقطه شناسایی شده شهر، عمدتاً ابنیه تاریخی و قدیمی، انجام مطالعات طرح جامع حوزه زیباسازی، برگزاری اولین جشنواره انتخاب شهروند نمونه در حوزه زیباسازی و اجرای طرح رفع آلودگی های بصری و زوائد شهری ازجمله اقداماتی است که در شهر تبریز صورت گرفته و موفقیت شهر تبریز نتیجه این اقدامات نیز بوده است.

تبریز قطب مهم ساخت وسازشهری

یک عضو هیئت علمی دانشگاه درباره شهر تبریز به خبرنگار پیام ساختمان گفت: شهر تبریز یکی از بزرگ ترین شهرهای شمال غرب ایران است که بنا بر موقعیت استراتژیک و اقتصادی این منطقه قطب مهم ساخت وساز شهری است که تابه حال آبادانی و توسعه های زیادی در آن صورت گرفته است.دکتر خداوردی جعفری افزود: ازلحاظ وضعیت ساخت وساز شهری، تبریز جزو شهرهایی است که ساختمان های بلندمرتبه مدرن در آن ساخته می شود .

جعفری یکی از نقاط قوت این شهر را پتانسیل فنی و مهندسی این شهر دانست و گفت: بیش از 27 هزار نفر در تبریز عضو سازمان نظام مهندسی هستند و این سازمان جزو سازمان های موفق در شهر تبریز است که ازنظر کنترل مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی، آیین نامه زلزله و آیین نامه 2800 نسبت به شهرهای دیگر پیشرو است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کلیه نقشه های ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی تبریز کنترل می شود و همکاری نظام مهندسی و شهرداری باعث افزایش کیفیت ساختمان ها شده است. مشاور سازمان نظام مهندسی تبریز جذب سرمایه گذاری بسیار قوی در استان را یکی دیگر از علل این موفقیت برشمرد و اظهار داشت: منطقه تجاری لاله پارک تبریز اولین بار است که در ایران به صورت یک منطقه بزرگ تجاری پیاده شده است .

این مسئله باعث شده افراد دیگر نیز به این شهر بیایند و جنب وجوش اقتصادی و پویایی در شهر را ببینند و تمام این عوامل دست به دست هم داده تا این شهر بهترین شهر ایران حتی ازلحاظ سرمایه گذاری لقب بگیرد .

این استاد دانشگاه مسائل اجتماعی را نیز در این امر دخیل دانست و گفت: در شهر تبریز تکدی گری وجود ندارد. همچنین شرایط اقلیمی تبریز بسیار خوب است و تابستان های خنک و خوب و طبیعت بکر ازجمله عواملی است که باعث شده تبریز زیباترین شهر ایران باشد.

جعفری درباره وضعیت آلودگی هوای شهر اظهار داشت : تبریز بنا به وضعیتی که دارد مانند یک کاسه سه گوشه است. آلودگی در شهر وجود دارد ولی به دلیل وزش باد غالب تا حدودی تأثیر این آلودگی از بین رفته است. وی ادامه داد: با توجه به افتتاح مترو در شهر تبریز اگر حمل ونقل عمومی در این شهر توسعه پیدا کند در کاهش آلودگی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×