menu

ثبت آگهی رایگان

روش های مهندسی مالی؛

راه های بهینه تامین مالی برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن

راه-های-بهینه-تامین-مالی-برای-ساخت-طرح-نهضت-ملی-مسکن

مهندس گوران دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران پیشنهاد داد تا علاوه بر مسکن های حمایتی که با قیمت مصوب ساخته می شود در همان پروژه های مسکن های مشارکتی انبوه سازان نیز ساخته شود تا در بازار رقابتی با قیمت بازار با سرمایه گزاری انبوه سازان ساخته شود . تا شاهد کمبود مالی برای تامین مالی ساخت مسکن در پروژه طرح نهضت ملی مسکن به مانند طرح مسکن مهر نباشیم وی ابراز امیدواری کرد با روش های مهندسی مالی می توان بدون شک کیفیت و سرعت ساخت ارتقاء یابد.

در گفتگوی اختصاصی پیام ساختمان با مهندس رامین گوران دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران طرح نهضت ملی مسکن در مقایسه با طرح مسکن مهر به عنوان پروژه های ملی ساخت مسکن مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان ،مهندس گوران معتقد است هر تجربه ای دارای نقاط قوت و ضعف است. مسکن مهر بعنوان اولین تجربه انبوه سازی با آن وسعت نیز بدون شک ضمن ضعف هایی که بارها و بارها تکرار شده است نقاط قوتی نیز داشته است . با آسیب شناسی مسکن مهر بعنوان اولین طرح ملی در حوزه ساخت مسکن می¬توان دستاوردهای قابل توجهی را کسب کرد .

در طرح مسکن مهر توانمندی انبوه سازان کشور محک زده شد و توانایی و ظرفیت ساخت در این حجم انبوه در کشور با توجه به معایب و نقاط ضعف هایی در اجرای این پروژه اما دستاوردهایی خوبی هم در ساخت پروژه های انبوه برای سازندگان داخلی در کشور بدست آمد.

گوران یادآور شد در چنین طرح¬هایی همچون مسکن مهر و نهضت ملی مسکن به عقیده بنده تنها یک سوم مسائل دغدغه ساخت است و دو سوم خدمات روبنایی و زیربنایی است که باید برنامه ریزی و مدیریت شود. ساختمان ها را می توان با سرعت ساخت اما مهم تر از آنها وجود زیرساخت¬های شهری ، اجتماعی است.

مهندس گوران تاکید کرد یکی از نقاط ضعف مسکن مهر جانمایی نامناسب زمین ها برای ساخت مسکن بود که اکثر مسکن های ساخته شده در بخش هایی از نقاط از اطراف شهر انجام گرفت که نه تنها زیر ساخت های زیر بنایی اب و برق و گاز در آن دیده نشده بود بلکه هزینه ای ساخت خدمات روبنایی مانند بیمارستان ،مدرسه،ناوگان حمل و نقل عمومی و ... که از ضرورت های شهرنشینی است هم در نظر گرفته نشد . لذا شاهد آن هستیم که پروژه مسکن مهر که در عمل طرح خوبی برای ساماندهی و خانه دار شدن اقشار کم درآمد بود به خاطر این مسائل فنی ساخت آن طولانی شد و به درازا کشید و سبب شد متقاضیان اصلی که مستاجر بودند اقدام به فروش امتیاز های مسکن مهر کنند که خود این امر علاوه بر تبعات اجتماعی و فاصله گرفتن از اهداف اصلی ساخت مسکن برای افراد کم درآمد و واجدین واقعی باعث به وجود آمدن بازاهای ثانویه سفته بازی در خرید و فروش مسکن مهر گشت

گوران یادآور شد اگرچه ذات ساخت مسکن برای حمایت اقشار نیازمند و کم درآمد تفکر درستی است اما برای آن نیازمند مدیریت و برنامه ریزی با نگاه مهندسی شهرسازی در اجرا هستیم و قطعا هزینه ساخت مسکن در نقاطی که خدمات زیربنایی و روبنایی در آن وجود ندارد نسبت به جانمایی زمین در نقاط در شهر چندبرابر خواهد بود.

رامین گوران گفت، پکیج مدیریتی راه حل درگیر نشدن طرح نهضت ملی مسکن با مشکلات مسکن مهر است، در جانمایی وجود و حضور تیم های شهرسازی از نیازهای اولیه است ، در نظر گرفتن مدرسه، بیمارستان، آب ، برق ، تامین امنیت و .... با تیم مدیریتی متخصص در ابعاد مختلف توانایی موفق کردن این طرح را خواهند داشت

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان تنها راه ارتقای کیفیت ساختمان های مسکن ملی را مشارکت کردن انبوه سازان در این پروژه دانست تا با بکارگیری انبوه سازان حرفه¬ای و مشارکت بخشی از سرمایه آن¬ها در این طرح آنها را علاوه بر سازندگان مسکن های حمایتی کند بلکه آنها را حافظ سرمایه ، برند و آبروی حرفه¬ای شان نماید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×