menu

ثبت آگهی رایگان

در میزگرد اختصاصی پیام ساختمان با کارشناسان مطرح شد؛

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن برای همه افرادی که خانه ندارند

ثبت-نام-طرح-نهضت-ملی-مسکن-برای-همه-افرادی-که-خانه-ندارند

دکتر اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره محدودیت در ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن یادآور شد: مطابق با اصل 43 قانون اساسی برخوردار بودن مسکن حق همه ملت ایران هست و دولت وظیفه دارد تا تمامی محدویت های ثبت نام را برای همه اقشار مردم از دانشجو تا استاد،از کارگر تا کارمند،از متاهل تا مجردهایی که خانه ندارند را بردارد.وی خاطر نشان کرد تا به امروز یک میلیون و هشتصد هزار متقاضی ثبت نام کرده اند و تا سقف چهار میلیون نفر ظرفیت برای ثبت نام متقاضیان وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی شهریورماه سال 1400 به هنگام افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان از روش های تامین مالی توسط صندوق زمین ملی و مسکن، اختصاص زمین رایگان در قالب طرح 99 ساله و خرید مصالح از تولیدکنندگان داخلی برای ساخت 4 میلیون مسکن وعده داده شده توسط سید ابراهیم رئیسی سخن گفته و تاکیدکردند برای ساخت 4 میلیون مسکن در دولت سیزدهم هیچ مشکلی نداریم نشست-خبری-اقبال-شاکری

از همین رو، هفته نامه پیام ساختمان به عنوان نشریه تخصصی صنعت ساختمان درصدد برآمد با برپایی میزگردی با عنوان «بررسی کارشناسانه طرح نهضت ملی مسکن» و با حضور دکتر اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی؛ مهندس ایرج رهبر، ریاست انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران؛ مهندس گوران، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان؛ و مهندس مجید داوری، صاحب امتیاز نشریه تخصصی پیام ساختمان در رابطه با کم و کیف ساخت طرح نهضت ملی مسکن با استفاده از تجربیات و ظرفیت های سازندگان داخلی، همچنین بررسی مشکلات احتمالی پیش روی این طرح به گفتگو بنشیند. آنچه در ادامه می خوانید نظرات کارشناسی مهمانان میزگرد «بررسی کارشناسانه طرح نهضت ملی مسکن» پیام ساختمان است. پای شرکت های خارجی به ساخت و ساز ایران باز می شود؟ در آغاز میزگرد خبرنگار پیام ساختمان از عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حاضر در جلسه سوال کرد ابتدا در رابطه با صحت و سقم اخبار توافق با شرکت های خارجی برای ساخت مسکن در ایران و عدم توجه به جایگاه و ظرفیت سازندگان بخش خصوصی داخلی توضیحاتی ارایه دهد. توان سازندگان ایرانی از سازندگان خارجی چینی و ترک بالاتر است دکتر اقبال شاکری ضمن ابراز تاسف از انعکاس اخبار نادرست توسط رسانه های غیرحرفهای گفت: بنده همانطور که قبلاً گفته ام و در ملاقات با رئیس جمهور محترم نیز هم بنده و هم ایشان تاکید کردیم استفاده از توان و ظرفیت سازندگان بخش خصوصی ایرانی در مقایسه با سازندگان خارجی چینی و ترک از اولویت بالایی برخوردار است. وی تصریح کرد: منظور بنده در رابطه با استفاده از توان و ظرفیت سازندگان خارجی مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری در باب استفاده از بخش تکنولوژی های جدید و روز سازندگان خارجی در ساخت طرح نهضت مسکن می باشد. مذاکره با شرکت های خارجی جهت تهاتر نفت با ساخت مسکن! وی در پاسخ به این سوال که؛ شنیده شده چینی ها اعلام آمادگی کرده اند در ساخت طرح نهضت ملی مسکن ایران در ازای تهاتر با نفت مشارکت کنند مگر چینی ها نسبت به سازندگان بخش خصوصی داخل کشور برتری دارند؟ گفت: وزارت راه و شهرسازی همانطور که با انبوه سازان داخلی در حال مذاکره است با طرف های خارجی از جمله شرکت های سازنده مسکن چینی که آمادگی برای ساخت به صورت تهاتر در ازای نفت دارند نیز در حال مذاکره هستند. اولویت تهاتر با سازندگان داخلی و بخش خصوصی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه زمین های زیادی برای اختصاص به ساخت مسکن در کشور وجود دارد، معتقدم اولویت تهاتر برای ساخت مسکن در نبود نقدینگی، با تهاتر زمین با سازندگان داخلی و بخش خصوصی باشد تا تهاتر نفت با سازنده خارجی، چرا که در صورت تهاتر با نفت با سازنده خارجی مجبور خواهیم شد به دنبال واسطه ای هم برای خرید نفت به عنوان جایگزین باشیم که این موضوع به خودی خود به نوعی چالش برای کشور تبدیل خواهد شد. شاکری اظهار کرد: نسبت سهم زمین ساختمان سازی شده به فراوانی زمین در کشور 2 درصد می باشد و این خود نشان دهنده آن است که الحمدلله زمین قابل استفاده برای ساخت و ساز فراوان داریم. مسکن و سرپناه حق همه مردم ایران است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود:برای کاهش هزینه ساخت و ساز با چینی ها مذاکره می شود، اما در طرح جهش تولید ساخت مسکن، باید ابتدا از حداکثر توان شرکت های داخلی بخش خصوصی استفاده شود.

ده هزار و سیصد واحد تکمیل نشده مسکن مهر توسط سازنده ترکیه

در ادامه این نشست مهندس ایرج رهبر،ریاست انجمن انبوه سازان در تکمیل گفته های دکتر اقبال شاکری مبنی بر اولویت استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی داخلی کشور در مقایسه با توان و ظرفیت سازندگان خارجی تاکید کرد که درحال حاضر بعد از گذشت یک دهه از زمان طرح مسکن مهر کماکان شرکت ترکیه ای از 33هزار تعهد ساخت و تحویل مسکن مهر تا به امروز طی آماری که ما استعلام داشته ایم 10 هزار و سیصد واحد هنوز تحویل داده نشده است این در حالی است که انبوه سازان به عنوان بخش خصوصی داخلی تمام واحد های طرح مسکن مهر را تکمیل کرده اند و تحویل داده اند.

ریاست انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران با یادآوری این موضوع که مجموعه انبوه سازان در دولت دوازدهم در زمان دکتر اسلامی ،وزیر اسبق راه وشهرسازی اعلام آمادگی جهت تهاتر با زمین و واحدهای ساخته شده در ساخت طرح اقدام ملی کردیم و در دولت سیزدهم در نشست با وزیر راه وشهرسازی ،دکتر رستم قاسمی هم اعلام کردیم که انجمن انبوه سازان هم آمادگی دارد تا تهاتر با زمین و واحد های ساخته شده و حتی با نفت را داریم. چراکه باور داریم که ظرفیت بخش خصوصی داخلی کشور هیچ چیزی از سازندگان کشورهای خارجی ندارد و تصریح کرد که از نظر تکنولوژی ساخت صنعتی سازی دارای تجربه های گرانقدری هستیم که گواه از توان و ظرفیت بالای بخش خصوصی در ایران است.

شرکت سازنده ساختمان چینی ادعا کرد با متری 150 دلار مسکن می سازد

مهندس رهبر در خصوص ادعای برخی از دوستان در جلسه ای که در وزارت راه و شهرسازی مبنی بر حاضر شدن شرکت های چینی برای ساخت مسکن با متری 2میلیون و پانصد هزار تومان معادل تقریبا متری 150 دلار خاطر نشان کرد:

برخی از دوستان که به خاطر تهاتر نفت در ازای ساخت مسکن با شرکت های چینی وارد مذاکره شده بودند مدعی بودند که شرکت های چینی با هزینه متری 2میلیون و پانصد هزار تومان معادل تقریبی متری 150 دلار در هر متر مربع حاضر به ساخت هستندو از ما انبوه سازان هم انتظار داشتند تا با همین مبلغ متری 2میلیون و پانصد هزار تومان اقدام به ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن نماییم. در حالی که یادآور شدیم که شرکت های چینی که حاضر به اقدام چنین کاری با این هزینه از ساخت در مسکن شده اند با این رویکرد وارد این توافق شده اند که در تهاتر با نفت قیمت تمام شده نفت را با بشکه ای 20 دلار معاوضه کنند و این در حالی است که قیمت نقد نفت در حال حاضر بشکه ای 64 دلار می باشد.

یک سال صف انتظار برای صدور مجوز پروانه ساخت برای سازندگان

مهندس گوران،دبیر انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران در رابطه با جلسه رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با انبوه سازان سراسر کشور که هفته گذشته انجام شد تصریح کرد:

هفته آینده برنامه خود برای چگونگی ساخت یک میلیون واحد از طرح نهضت ملی مسکن را به وزارت راه وشهرسازی ارائه می دهیم تا با انعقاد تفاهم نامه هر چه زودتر وارد مرحله ساخت و ساز شویم

وی توضیح داد: انبوه سازان از ورود فناوری های جدید نیز استقبال می کنند، اکنون بخش خصوصی نیاز دارد در بخش صدور جواز پروانه توسط شهرداری ما سازندگان همچنان به طور متوسط یک سال در صف انتظار معطل می مانیم و از سویی بارها تاکید داشته ایم که ما سازندگان که همه هزینه ها از جمله خدمات نظارت در نظام مهندسی را پرداخت می کنیم اما همچنان هیچ خدماتی دریافت نمی کنیم و این صوری بودن خدمات سبب گشته است تا این موانع باعث شود هزینه ساخت متاسفانه گران تمام شود

وی در ادامه یادآور شد بعضی از هزینه ها که از سبد مصرف کننده و بهره بردار که همان مردم هستند بدون دریافت هیچ گونه خدماتی دریافت می شوند از جمله دریافت یک درصد مبلغ وام را بابت حق ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک دریافت می نماید که در نهایت رقم هنگفتی خواهد شد که کماکان سوال ما سازندگان این است که چرا این مبلغ دریافت می شود و در ازای این دریافت چه خدماتی به مردم می دهند.

وی به موضوع تسهیلات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: نگاه ما این است که اقشار متوسط تا حدی از توان پرداخت اقساط برخوردار هستند و باید تسهیلات را به گونه ای تزریق کنیم که بازگرداندن آن برای مردم سخت نباشد.

خودکفایی تولیدکنندگان داخلی در عرصه صنعت ساختمان

مهندس مجید داوری،صاحب امتیاز نشریه پیام ساختمان با اشاره به خودکفایی تولیدکنندگان در صنعت ساختمان یادآور شد: در این شرایط تحریم تنها صنعتی که توانست پابرجا بایستد و همچنان به تولید خود در این شرایط سخت ادامه دهد تولیدکنندگان صنعت ساختمان است که بیش از 300 حرفه را به صورت مسقیم در آن با هم در ارتباط هستند . به نحوی که همه اقتصاد دانان می دانند که صنعت ساختمان لوکوموتیو پیشران اقتصاد ایران است.

استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی اولی تر از تولیدکنندگان خارجی

وی در ارتباط با استفاده از ظرفیت و توان شرکت های خصوصی در بخش های تولیدی و پیمانکاری با توجه به تجربیات و دانش جامعه مهندسان را یکی از اولیت های حمایت از بخش تولیدی در صنعت ساختمان دانست و تاکید کردند دانش فنی مهندسان ایرانی که بر پایه شرکت های دانش بنیان است به اندازه ای است که نه تنها توانسته اند در این شرایط تحریم بسیاری از نیاز های صنعت ساختمان را با مهندسی معکوس تولید کنند چه بسا صاحب اندیشه و دانش منحصر به فرد در زمینه های گسترده در صنعت ساختمان هستند که در نوع خود نه تنها بی نظیر هستند که قابلیت صدور خدمات فنی و مهندسی انتقال این دانش ها را برای سایر کشور های همسایه وجود دارد.

زیاده خواهی شرکت های سازنده خارجی مسکن در مقایسه با سازندگان ایرانی

در ادامه میزگرد خبری در تحریریه پیام ساختمان مهندس رهبر ریاست انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان در تکمیل سخنان مهندس داوری ،صاحب امتیاز نشریه تخصصی پیام ساختمان مبنی برا ضرورت استفاده از کالاهای تولیدکننده ایرانی در طرح نهضت ملی مسکن یادآور شد ما در طرح مسکن مهر شاهد بودیم که شرکت ترکیه ای از نیروی انسانی کشور ترکیه برای ساخت و همچنین از کالاهای ترک برای استفاده مصالح ساختمانی در ساخت طرح مسکن مهر استفاده می کردند. و این در حالی است که ما شندیده ایم شرکت های چینی که برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی اعلام آمادگی داشتند گفته اند که می خواهند از مصالح چینی که شرکت های سازنده چینی صلاح می دانند به مانند فولاد چین استفاده کنند. که این امر به دور از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از بخش تولید و مانع زدایی ها در سال جاری است.

20 ساله شدن زمان بازپرداخت اقساط وام طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان

از چهار میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن قرار است حدود 615 هزار واحد در شهر های جدید ساخته شود. بر این اساس زمین ساخت این تعداد واحد تامین شده و شرکت عمران شهر های جدید آماده آغاز عملیات اجرایی این واحد ها است. هم زمان برنامه تامین زمین ساخت مسکن در 32 شهر و سه شهرک جدید واقع در 13 استان کشور هم توسط شرکت عمران فراهم شده است.

اکنون زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن 20 ساله است که طولانی بودن زمان بازپرداخت وام امکان خوبی را به متقاضیان می دهد تا اقساط پایینی را پرداخت کنند. همچنین دولت تلاش می کند درباره نرخ سود بانکی و عوارض پروانه ساختمانی حداکثر کمک را به دهک های اول تا سوم داشته باشد. مبلغ آورده این دهک ها نیز پایین خواهد بود. شایان ذکر است پایان آبان ماه سال جاری 165 هزار واحد نهضت ملی با آماده سازی زمین ساخت، آماده کلنگ زنی شد که وعده افزایش این رقم به صورت هفتگی با آماده شدن طرح های ساخت و تامین زمین های جدید داده شد.

اکنون 207 هزار واحد آماده آغاز عملیات اجرایی است و در مجموع بیش از 750 هزار واحد که بخشی به مشارکت بنیاد مسکن مربوط می شود در مراحل مختلف ساخت یا آماده شروع پروژه است. در تهران برای ساخت واحد ها تا 450 میلیون تومان تسهیلات به خودمالکان پرداخت می شود و این رقم در روستا ها 250 میلیون تومان است. کارمزد تسهیلات ساخت مسکن در واحد های روستایی و شهری کوچک پنج درصد است.

مهلت ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برداشته شد

از روز 28 مهرماه ثبت نام اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن به نشانیwww. saman.mrud.ir در 31 استان آغاز شده است که تا 15 آذرماه ادامه خواهد داشت. دکتر اقبال شاکری نماینده مردم و عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در این میزگرد خبری مطابق با اصل 43 قانون اساسی ، صاحب خانه شدن را حق همه مردم ایران دانست و تاکید کرد که وظیفه دولت آن است که برای همه آحاد طبقه جامعه ایران از دانشجو تا اساتید از کارگر تا کارمند و از متاهل تا مجرد مسکن را که از نیاز های اساسی شهروندان می باشد را فراهم نماید.

دکتر اقبال شاکری همچنین ابراز امیدواری کرد که ما تلاش داریم تا زمان و محدودیت در ثبت نام و شرایط ثبت نام را نامحدود و تسهیل کنیم . نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان این میزگرد خبری تاکید کرد که انجام طرح نهضت ملی مسکن به روحیه جهادی و انقلابی نیاز دارد و امیدواریم که بتوانیم همه ما مسئولین و یکایک دست اندرکاران با تمام وجود و توانایی که دارند در این راه خدمت و انجام وظیفه کنیم تا ان شاالله این طرح نهضت ملی مسکن به سرانجام برسد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 375

فهرست مطالب شماره 375

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :

سلام بسیار عالی و انشالله با پشتیبانی وپشتکار به تحقق بپیوندد،


×