menu

ثبت آگهی رایگان

حاشیه های نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران؛

ردپای پدرخوانده در انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان

ردپای-پدرخوانده-در-انتخابات-سازمان-نظام-مهندسی-ساختمان

هنوز صلاحیت داوطلبان نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اعلام نگردیده است و گویا در هاله ای از ابهام قرار دارد.

حسین حیدری

در هفته ای که گذشت انتظار می رفت تا وزارت راه و شهرسازی لیست دوطلبان احراز صلاحیت برای ورود به رقابت نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اعلام گردد تا به مانند سایر استان های کشور نامزدها بتوانند در هفته ای که پیش رو داریم به رقابت بپردازند تا در 9 تا 10 مهر سال جاری انتخابات برگزار گردد.

به دنبال اعلام وزیر راه و شهرسازی در راستای رعایت قانون تعارض منافع 15 نفر از اعضای هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی استان تهران به دلیل تعارض منافع رد صلاحیت شده اند. و حالا اکثر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی و اعضای سازمان نظام مهندسی تهران منتظر هستند که لیست اصلی داوطلبان تایید صلاحیت نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی پایتخت اعلام گردد

این روز ها شاهد انحراف در ساختار نظام مهندسی و کنترل ساختمان هستیم. انحرافی که بیش از هر چیز ناشی از سودجویی عده ای خاص برای مطامع شخصی است تا تبر بر ریشه قانون و درخت مهندسی زده شود. مشارکت حدود 9 درصدی مهندسان در هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی نیز ثابت کرد جامعه هدف انگیزه ای برای شرکت در سرنوشت خود ندارد چراکه شاهد بی قانونی، بی عدالتی و البته لابی های برخی گروه ها هستند.

پدر خوانده کیست؟!

گرو ه هایی که در زمان انتخابات نیرو های خود را علم می کنند و پس از پیروزی به مراد دلشان که همان ارجاع کار خارج از ضوابط است، می رسند

بسیاری از مهندسان استان تهران در گروه های مجازی عنوان می کنند خیلی از کار ها با «مشارکت پدرخوانده» انجام می شود. یا اینکه باز هم «دست پدرخوانده» در کار است. تکرار مداوم عبارت پدرخوانده در ادبیات مهندسان، ما را بر آن داشت تا به دنبال پدرخوانده برویم که پدر خوانده کیست؟!

در ابتدا به اشتباه وزارت راه و شهرسازی را به دلیل مسئولیت نظارت بر سازمان نظام مهندسی ساختمان پدرخوانده می دانستیم؛ یعنی پدر معنوی نظام مهندسی اما شواهد و قرائن اثبات کرد که پدرخوانده هیچ ربطی به وزارت راه و شهرسازی و نهاد های دولتی ندارد. نمایندگان پدرخوانده در هیئت مدیره پیگیری از مهندسان باسابقه ما را به سرنخ های جالبی رساند. پدرخوانده انجمنی متشکل از مهندسان است که اعضای آن در دو زمینه صلاحیت کار دارند. این انجمن با وجود اینکه اسم صنفی را با خود یدک می کشد اما در هر دوره، نمایندگانی در هیئت مدیره استان تهران دارد. نفوذ هیئت مدیره این انجمن در هیئت مدیره دوره گذشته استان تهران به حدی بود که به جرأت می توان گفت بیش از 30 درصد کار بخش نظارت به افراد زیرمجموعه انجمن رسید در حالی که بسیاری از مهندسان به دلیل بیکاری به دنبال شغل های کاذب رفتند.

هشتگ پدرخوانده در صدر اخبار فضاهای مجازی نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان

رخنه کردن فساد و ایجاد پدرخوانده ها در حوزه نظام مهندسی, باعث شد که هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران این روزها درگیر مشکلات بسیار زیادی شود. این روزها شاید کلمه پدرخوانده را در صدر اخبار مهندسی شنیده و یا دیده باشید؛ اما داستان پدرخوانده در حوزه نظام مهندسی ساختمان از کجاست و ریشه در کدام تشکل مهندسی دارد؟ مهندسی انتخابات در تمامی دنیا یکی از آسیب های اجتماعی در رویداد انتخابات جمعی محسوب می شود که زمانی که مشارکت جمعی اعضای یک تشکل ،سازمان یا نهادی فروکش می کند در نتیجه رقابت بین نامزدهای معرفی شده در انتخابات با میزان رای پایین تری می تواند پیروز انتخابات باشد. به عبارتی دیگر شانس ورود نامزدهای انتخابات با مشارکت حداقلی و پایین اعضای یک سازمان یا نهاد بالا می رود . اینجاست که مهندسی انتخابات به صورت علمی می تواند از پیش تعیین کننده برای پیروزی یک یا گروهی از نامزدها محسوب شود.

آمار مشارکت در هفتمین و هشتمین دوره انتخبات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

. مشارکت حدود 9 درصدی مهندسان در هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی و مشارکت 10 درصدی مهندسان از جمیت 130 هزار نفری اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران نیز ثابت کرد جامعه هدف انگیزه ای برای شرکت در سرنوشت خود ندارد. در رقابت هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیشترین میزان آرای 3000 رای و کمترین آرای 1440 رای ثبت شده است که گویای آن بود که هر یک از نامزدهای انتخاباتی برای ورود به اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان نیاز به 1440 رای بودند.

رانت در صندلی های هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان

احمد رضا سرحدی درباره فساد و رانت در سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: در عملکرد سازمان نظام مهندسی متاسفانه شاهدیم با یک فرمول من درآوردی که با هیچ منطقی قابل شناخت نیست و شفافیت ندارد طوری طراحی می کنند که کارهای 200- 300 هزار متری که حق نظارتش 10-20 میلیارد تومان می شود به دست شرکت های پدرخوانده برسد. اینها حدود 20 شرکت هستند که منسوبین، وابستگان یا دوستان افرادی خاص هستند

نظارت 50 درصد ساخت و ساز در تهران توسط 20 شرکت ساختمانی

احمدرضا سرحدی عضو فعال سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران اظهار کرد: از سال 92 تا مهرماه 94 که انتخابات سازمان نظام مهندسی انجام شد بنا به گفته ی معاون وزیر راه شهرسازی از 20 میلیون متر مربع ساخت و ساز که در سطح استان تهران انجام شد 10 میلیون متر به حدود 20 شرکت داده شد که ما آنها را شرکت های پدرخوانده می دانیم. این در حالی است که 1200 شرکت ساختمانی در استان وجود دارد ولی چرا نظارت 50 درصد از ساخت و ساز در پایتخت به 20 شرکت از 1200 شرکت در تهران می رسد.

آینده نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران

با توجه به روند رشد پایین مشارکت اعضای سازمان نظام مهندسی استان تهران در دوره های قبلی هفتمین و هشتمین دوره پیش بینی می شود که اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان که در مهرماه سال جاری برگزار می شود هم مشارکت پایینی داشته باشند و هر یک از دواطلبان که تایید صلاحیت شوند می توانند با اخذ رای 2000 رای پیروز در رقابت در انتخابات نهمین دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان شوند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×