menu

ثبت آگهی رایگان

مصاحبه اختصاصی خبرنگار پیام ساختمان با رستم قاسمی،وزیر راه و شهرسازی؛

ساخت 4 میلیون خانه با زمین رایگان

ساخت-4-میلیون-خانه-با-زمین-رایگان

دکتر رضایی کوچی ،ریاست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی :در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده ظرف چهار سال چهار میلیون مسکن ساخته شود. زمین رایگان به مانند طرح 99 ساله، مصالح مناسب با نرخ ثابت و تسهیلات با نرخ سود 10 تا 12 درصدی از مواد این قانون است که شرایط را برای ساخت مسکن مهیا می کند.

خبرنگار: حسین حیدری

خبر خوب وزیر راه وشهرسازی در بخش مسکن

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت جدید امروز در حاشیه افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه صنعت ساختمان تهران مورخ 22 شهریور 1400 در گفتگوی اختصاصی با نشریه پیام ساختمان در محل ستاد خبری بیست و یکیمن دوره نمایشگاه صنعت ساختمان تهران با اشاره به اینکه در این دوره نمایشگاه فناوری های نوین در عرصه صنعت ساختمان عرضه شده است گفت: شاخصه های مهمی که امروز در دنیا به عنوان توسعه مسکن مطرح است سرعت، قیمت و کیفیت است که ما نیز در کشور باید این سه شاخصه را پیگیری کرده و از فناوری جدید در صنعت ساختمان استفاده کنیم

وی افزود: ظرف دو هفته آینده خبر خوبی برای برنامه دولت در بخش مسکن اعلام می شود که اقدام عملی شروع ساخت برنامه مسکنی دولت است.

وزیر راه و شهرسازی در جواب به سوال خبرنگار پیام ساختمان در خصوص ساخت 1 میلیون مسکن در سال و 4 میلیون در برنامه 4 ساله دولت جدید که مجلس شورای اسلامی آن را طی قانونی مصوب کرد، گفت : برای موضوع زمین هیچ مشکلی نداریم و این اقدام راهبردی که در وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ایجاد بانک زمین بود در یک برنامه دو ماهه پیش بینی شده که بخش زیادی از زمین اهداف چهار ساله ما در بخش مسکن از واگذاری زمین های دولتی به وزارت راه و شهرسازی تأمین شده است.

رستم قاسمی در ادامه در خصوص نوسانات قیمت مصالح در بازار و کنترل نرخ تورم مصالح یادآور شد در شورای عالی مسکن برنامه های بلند مدت درنظر گرفته شده است تا با برنامه ریزی های انجام شده شاهد کاهش قیمت مسکن از عدد بزرگی به یک عدد منطقی و ثابت برسیم..

عدم تعادل بین عرضه و تقاضا مهمترین علت افزایش قیمت مسکن بوده است

در ادامه نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با حضور در ستاد خبری پیام ساختمان در بیست و یکیمن دوره نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران در پاسخ به راهکارهای اجرای ساخت یک میلیون مسکن در سال تصریح کرد: در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده ظرف چهار سال چهار میلیون مسکن ساخته شود. زمین رایگان به مانند طرح 99 ساله، مصالح مناسب با نرخ ثابت و تسهیلات با نرخ سود 10 تا 12 درصدی از مواد این قانون است که شرایط را برای ساخت مسکن مهیا می کند. وی با ابراز تاسف از افزایش قیمت مسکن، یادآور شد: عدم تعادل بین عرضه و تقاضا مهمترین علت افزایش قیمت مسکن بوده است و تنها راهکار عملی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است .

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان در ستاد خبری نمایشگاه تأکید کرد: در اجرای این قانون، نه تنها وزارت راه و شهرسازی، بلکه کل دولت باید پای کار باشند. دکتر رضایی کوچی با یادآوری تجربه های بدست آمده در جانمایی و کیفیت مصالح بکار رفته در پروژه مسکن مهر خاطر نشان کرد: جانمایی ها برای ساخت وساز باید در مناطقی باشد که زیرساخت ها فراهم بوده و کیفیت ساخت وساز نیز به نحوی باشد که خانه های ساخته شده در برابر زلزله مقاوم باشند. چراکه ما به دنبال سرپناه برای متقاضیان و هم وطننان عزیزمان نیستم بلکه به دنبال ساخت خانه هایی برای مردم عزیز هستیم که هم مقاوم در برابر زلزله باشد و هم امکانتا زیر ساختی مناسب از جمله ناوگان حمل و نقل عمومی و بیمارستان و مدارس و مساجد در آن راد داشته باشند.

رضایی کوچی درباره قیمت مصالح ساختمانی گفت: جلساتی با وزیر صمت برگزار کرده ایم تا مصالح مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد را تأمین کند.

علت کمبود سیمان

وی درباره علت کمبود سیمان در چند ماه اخیر بیان کرد: از جمله دلایل کمبود سیمان، علاوه بر قطعی برق کارخانجات سیمان، صادرات سیمان بود و تاکید کرد وزیر صمت قول داد که اولویت عرضه سیمان را به نیاز داخل اختصاص دهد .

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولویت مصرف مصالح پایه از جمله سیمان و فولاد برای پروژه های طرح اقدام ملی و مصرف داخلی مقدم بر صادرات است یادآور شد با اخذ قوانین و وبرنامه ریزی های بلند مدت تلاش داریم تا از سودجویی دلالان و واسطه ها که در گرانی مصالح پایه نقش بسزایی دارند را جلوگیری نماییم تا بدین وسیله شاهد ثبات نرخ قیمت در بازار مصالح را شاهد باشیم.

بازدید جمعی فعالان صنعت ساختمان از ستاد خبری پیام ساختمان در نمایشگاه صنعت ساختمان تهران

در ادامه افتتاحیه نمایشگاه صنعت ساختمان تهران جمعی از فعالان صنعت ساختمان از انجمن انبوه سازان استان تهران ، انجمن سازندگان مسکن و ساختمانن تهران ، سازمان نظام مهنسی ساختمان تهران و انجمن پیماکاران استان تهران در ستاد خبری پیام ساختمان در بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران حضور بهم رساندد.

انبوه سازان کمبود زمین برای ساخت طرح اقدام ملی مسکن دارند

مهندس گوران، دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در خصوص اقدامات عملی در فراهم سازی شرایط ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال خاطر نشان کرد که از دوره 8 ساله دو دوره قبلی دولت که ساخت دو میلیون واحد مسکونی طرح مسکن مهر کلید خورد هنوز 400 هزار واحد ساخته نشده است دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در تایید و تکمیل مصوبات مجلس سورای اسلامی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال تاکید کرد که ظرفیت بخش خصوصی ایران برای ساخت واحد های مسکونی بیشتر از یک میلیون واحد مسکونی است اما برای عملی شدن این طرح ها باید به عرض برسانم که در حال حاضر ما انبو سازان استان تهران مشکل فراهم کردن زمین داریم .

حداقل قیمت تمام شده متراژ ساخت 5میلیون تومان برآورد شده است

مهندس گوران همچنین یادآور شد که در مصوب های جدید برای تسهیلات بانکی برای ساخت به شازنده ما همچنان همان 100 میلیون تومان قبلی را توسط بانک ها دریافت می کنیم و خاطر نشان کرد که مصوبات وام های 400 میلیونی برای سازنده کماکان روی کاغذ ها نوشته شده و هیچ بانکی حتی خود بانک مسکن با کارمزد پایین این تسهیلات را در اختیار سازندگان نمی گذارد.

دبیر انجمن انبوه سازان تهران در بهش تامین مالی برای ساخت طرح اقدام ملی مسکن توسط دولت گفت : ما سازندگان تمامی تجربه های ساخت و راهکارهای عملی برای بخش تامین مالی را ازموده ایم و باور داریم که با این راهکارهایی که وزارت راه وشهرسازی اتخاذ می کند در دراز مدت نمی تواند جواب دهد و و در ادامه به مقایسه توان مالی متقاضیان در طرح مسکن مهر در قیاس با طرخ اقدام ملی مسکن یادآور شد در طرح مسکن مهر متقاضی 80 درصد قیمت تمام شده را تسهیلات با نرخ بهره 4 درصد دریافت می کرد و 20 درصد را خودش در اقساط پرداخت می نمود . اما امروز با توحه به افزایش افسارگسیخته مصالح قیمت متراژ ساخت به متری حداقل 5000000 پنج میلیون تومان رسیده است و این اتفاق یعنی متقاض می بایست 80 درصد هزینه طرح افدام ملی مسکن برا خودش طی اقساط به صورت نقدی پرداخت نماید و 20 ردصد مبلغ هزینه ساخت را دولیت تسهیلات پرداخت می نماید.

5برابر شده قیمت سیمان و 7 برابر شدن قیمت فولاد و میلگرد

وی خاطرنشان کرد که قیمت سیمان 5 برابر تغییر یافته و قیمت فولاد هم از اول سال 1400 کیلویی 12000تومان به 25000 تومان افزایش یافته است و به عبارتی 7 برابر شده است و این بازرا متلاطم گواهی می دهد که برای ادامه ساخت یک میلیون مسکن مهر در سال نیاز به برنامه ریز های کارآمد و عملی داریم و در پایان تاکید کرد که با درستوالعمل های دولتی و دستوری دولت تا کنون شاهد ثبات قیمت در مصالح نبودیم و پیشنهاد داد که مجموعه انجمن انبوه سازان، پیمانکاران ، سازمان نظام مهندسی و ... آماده همکاری با زارت راه و شهرسازی برای ساخت واحد های مسکونی هستند اما با یک روش عملی و منطقی که مجموعه انجمن ها به آن دست یافته اند.

استفاده از مجری ذی صلاح برای ساخت و ساز در طرح اقدام ملی مسکن

مهندس سعادت نژاد ریاست انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران در باره الزامات و راهکارهای عملی شدن ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال به خبرنگار پیام ساختمان در ستاد خبری نمایشگاه صنعت ساختمان تهران گفت:

اولین فاکتور افزایش کیفیت طرح اقدام ملی مسکن استفاده از مصالح مناسب و استاندارد است که باید استفاده شود،همچنین بکارگیری افراد و مجریان ذی صلاح دارای مهارت و صلاحیت در اجرای هر قسمت از کار ساختمان از دیگر الزامات است که سبب ارتقای کیفیت وعمرمفید درساختمان های طرح اقدام ملی مسکن می شود که سبب مقاوم سازی مسکن در برابر زلزله می باشد.

تسهیل فرآیند صدور پروانه ساخت برای سازندگان مسکن و ساختمان

به گفته وی، مطابق آیین نامه اجرایی ماده 33مصوبه هیئت وزیران، شهرداریها موظف به صدور پایان کار بعد از صدور شناسنانه فنی و ملکی هستند. با این وجود روند فرآیند صدور پروانه های برای ساخت بسیار زمانبر است که در ساخت ساز می بایست روند فرآیند صدور پروانه ساخت تسهیل گردد.

تامین و کنترل مالی صندوق زمین ملی و مسکن در بورس

در پایان مهندس یوسفی از انجمن پیمانکاران استان تهران در خصوص تامین مالی بخش طرح اقدام ملی مسکن در صندوق ملی زمین و مسکن که توسط وزیر راه و شهر سازی سیاست گذاری می شود، تاکید کرد: برای چابک سازی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی پیشنهاد می شود که این صندوق زمین و ملی و مسکن در بورس ارایه گردد و نهاد وزارت راه شهرسازی به جای سایت گذاری فقط نگاه نظارتی داشته باشد و بخش اجرایی تامین مالی و شیه مهندسی مالی آن را به تشکل های بخش فنی و مهندسی حوزه صنعت ساختمان نهاده شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×