menu

ثبت آگهی رایگان

مصوب قانون جدید مجلس درباره ساخت و ساز؛

ساخت و ساز در زمین های کشاورزی قانونی شد

ساخت-و-ساز-در-زمین-های-کشاورزی-قانونی-شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پس از مخالفت با تقاضای دو فوریت طرح طرح ساماندهی ساخت و ساز در محدوده حریم روستاها و مقابله با زمین خواری، با یک فوریت آن موافقت کردند.

نماینده مردم رودبار در مجلس با بیان اینکه این طرح ساماندهی کمک به ساخت وساز است، اظهار داشت: متاسفانه در این مجلس هم لابی گری است و هنوز برخی از نمایندگان هنوز طرح را نخواندند ولی با نشان دادن عدد 2 مخالفت خود را اعلام می کنند.

«مهرداد گودرزوند چگینی» در موافقت با این طرح گفت: در این طرح موضوع مدیریت شهری مطرح نیست بلکه اساس آن ساخت و ساز در روستاها است و مربوط به طرح هادی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: یکی از دلایلی که بیشتر روستاها نمی توانند ساخت و ساز را به نحو مطلوب دنبال کنند، عدم اجرای طرح هادی است و اگر ما در طرح هادی روستاها را کمک کنیم، سبب بازگشت روستائیان به روستاها و پیشرفت دامداری و کشاورزی می شود.

«جواد نیک بین» نماینده مردم کاشمر نیز در موافقت با این طرح گفت: یکی از رسالت های مجلس برداشتن قوانین مزاحم است و قرار است در این طرح قوانین جزیره ای تبدیل به یک قانون منظوم شود.

ضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: قوانین قبلی سبب شده قیمت زمین در روستاها از شمال شهر تهران نیز بیشتر شود. همچنین حاشیه روستاها در شمال کشور با حاشیه روستاها در برخی از شهرها مانند کرمان و یزد و... قابل مقایسه نیست و امیدوارم نمایندگان به این طرح رای موافق بدهند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: عدم بازنگری طرح هادی روستاها معضلی شده که اگر فردی خارج از طرح هادی ساخت و ساز انجام دهد، سبب ایجاد مشکلات برای آنها می شود و این طرح می تواند مشکلات این بخش را برطرف کند.

«مجتبی یوسفی» عضو هیات رئیسه مجلس در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: حدود هزار و 300 شهر و 50 تا 60 هزار خانوار روستایی در کشور وجود دارند که باید قانون واحد خدمات برای همه آنها در نظر بگیریم که در این طرح به این موضوع توجه نشده و سبب تعدد قوانین می شود.

ماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه به مشکلات زیست محیطی، املاک و اراضی توجه نشده است، گفت: بی توجهی به طرح هادی و طرح جامع در عمل سبب ایجاد مشکلات در روستاهای کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز در روستاها، تصرفات اموال دولتی و حاشیه نشینی زیاد شده است، گفت: دقیقا مشخص نیست که این طرح دو فوریتی چگونه باید مشکلات را بررسی کند زیرا به موضوع بخشی نگاه شده و اکنون می خواهیم با این طرح مشکلات را مضاعف کنیم در حالی که این موضوعات باید به صورت تخصصی در کمیسیون ها دنبال شود.

یوسفی ادامه داد: در بخش دهیاری ها و روستاها مشکلات زیادی وجود دارد زیرا قانون واحد برای آن در نظر گرفته نشده و بهتر است ابتدا در کمیسیون همفکری شود و در ادامه به سمت مدیریت خدمات شهری پیش رفته و برای تامین منابع پایدار آن تلاش کنیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×