menu

ثبت آگهی رایگان

گفتگوی اختصاصی پیام ساختمان با وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون عمران مجلس؛

زمین رایگان برای ساخت 4 میلیون مسکن

زمین-رایگان-برای-ساخت-4-میلیون-مسکن

خبر خوب وزیر راه وشهرسازی برای مسکن

وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در حاشیه افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بی نالمللی صنعت ساختمان تهران 1400 در گفتگوی اختصاصی با نشریه پیام ساختمان با اشاره به اینکه در این دوره نمایشگاه فناور یهای نوین در عرصه صنعت ساختمان عرضه شده است، گفت: شاخص ههای مهمی که امروز در دنیا به عنوان توسعه مسکن مطرح است سرعت، قیمت و کیفیت است که ما نیز در کشور باید این سه شاخصه را پیگیری کرده و از فناوری های جدید در صنعت ساختمان استفاده کنیم . رستم قاسمی افزود: ظرف دو هفته آینده خبر خوبی برایب رنامه دولت درب خش مسکنا علام م یشود که اقدام عملی شروع ساختب رنامه مسکنی دولتا ست . وزیر راه و شهرسازی در جواب به سوال خبرنگار پیام ساختمان در خصوص ساخت یک میلیون مسکن در سال که مصوبه مجلس شورای اسلامی است، تاکید کرد : برای موضوع زمین هیچ مشکلی نداریم و این اقدام راهبردی که در وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ایجاد بانک زمین بود در یک برنامه دو ماهه پیش بینی شده که بخش زیادی از زمین اهداف چهار ساله ما در بخش مسکن از واگذاری زمین های دولتی به وزارت راه و شهرسازی تأمین شده است

رستم قاسمی در ادامه در خصوص نوسانات قیمت مصالح در بازار و کنترل نرخ تورم مصالح یادآور شد: در شورای عالی مسکن تصمیمات خوبی در نظر گرفته شده است تا با برنامه ریزی های انجام شده شاهد کاهش قیمت مسکن به یک عدد منطقی و ثابت باشیم . وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: باقی مانده واحدهای مسکن مهر تا پایان سال جاری تکمیل میشود.

مهمترین علت افزایش قیمت مسکن

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسامی با حضور در ستاد خبری پیام ساختمان در بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران در پاسخ به راهکارهای اجرایی ساخت یک میلیون مسکن در سال تصریح کرد: در قانون جهش تولید مسکن زمین رایگان به مانند طرح 99 ساله، مصالح مناسب با نرخ ثابت و تسهیلات با نرخ سود 10 تا 12 درصدی پیش بینی شده است که شرایط را برای ساخت چهار میلیون مسکن ظرف چهار سال مهیا می کند. وی با ابراز تاسف از افزایش قیمت مسکن، یادآور شد: عدم تعادل بین عرضه و تقاضا مهمترین علت افزایش قیمت مسکن بوده است و تنها راهکار عملی، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است .

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسامی در ادامه گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان در ستاد خبری نمایشگاه تأکید کرد: در اجرای این قانون، مهم نه تنها وزارت راه و شهرسازی، بلکه کل دولت باید پای کار باشند .

دکتر رضایی کوچی با یادآوری تجربه های بدست آمده در جانمایی و کیفیت مصالح بکار رفته در پروژه مسکن مهر خاطر نشان کرد: جانمایی ها برای ساخت وساز باید در مناطقی باشد که زیرساخت ها فراهم و کیفیت ساخت وساز نیز به نحوی باشد که در برابر زلزله مقاوم باشند، چراکه ما به دنبال صرفاً سرپناه برای متقاضیان و هم وطنان عزیزمان نیستیم بلکه به دنبال ساخت مسکنی هستیم که هم در برابر زلزله مقاوم باشد و هم امکانات زیر ساختی مناسبی از جمله حمل و نقل عمومی، بیمارستان، مدارس و مساجد داشته باشد . رضایی کوچی درباره قیمت مصالح ساختمانی گفت: با وزیر صمت جلساتی در رابطه با تعدیل قیمت مصالح ساختمانی برگزار کرده ایم و وی متعهد شده مصالح مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد را تأمین کند . وی درباره علت کمبود سیمان در چند ماه اخیر نیز بیان کرد: از جمله دلایل کمبود سیمان، عاوه بر قطعی برق کارخانجات سیمان، صادرات سیمان بود که وزیر صمت قول داده است اولویت عرضه سیمان را به نیاز داخل اختصاص دهد . رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولویت مصرف مصالح پایه از جمله سیمان و فولاد برای پروژه های طرح اقدام ملی و مصرف داخلی مقدم بر صادرات است، یادآور شد: با اخذ تصمیمات، تصویب قوانین و برنامه ریزی های بلند مدت تلاش داریم از سودجویی دلالان و واسطه ها که در گرانی مصالح پایه نقش بسزایی دارند، جلوگیری نماییم تا بدین وسیله شاهد ثبات نرخ قیمت در بازار مصالح ساختمانی باشیم .

بازدید جمعی فعالان صنعت ساختمان از ستاد خبری پیام ساختمان

در ادامه افتتاحیه نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران جمعی از فعالان این صنعت اعم از انجمن انبوه سازان استان تهران، انجمن سازندگان مسکن و ساختمانن تهران ، سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران و انجمن پیماکاران استان تهران در ستاد خبری پیام ساختمان در بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران حضور یافتند .

ما انبوه سازان، مشکل فراهم کردن زمین داریم

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در خصوص اقدامات عملی در فراهم سازی شرایط ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال خاطر نشان کرد: از دوره 8 ساله دو دوره قبلی دولت که ساخت دو میلیون واحد مسکونی طرح مسکن مهر کلید خورد هنوز 400 هزار واحد ساخته نشده است.

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در رابطه با مصوبات مجلس شورای اسامی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال تاکید کرد: ظرفیت بخش خصوصی ایران برای ساخت واحد های مسکونی بیشتر از یک میلیون واحد مسکونی است اما برای عملی شدن این طرح ها باید به عرض برسانم که در حال حاضر ما انبوه سازان استان تهران مشکل فراهم کردن زمین داریم . مهندس گوران افزود: در مصوب های جدید برای تسهیلات بانکی برای ساخت به سازنده ما همچنان همان 100 میلیون تومان قبلی را توسط بانک ها دریافت می کنیم و مصوبات وام های 400 میلیونی برای سازنده کماکان روی کاغذ ها نوشته شده و هیچ بانکی حتی خود بانک مسکن با کارمزد پایین این تسهیلات را در اختیار سازندگان نمی گذارد . دبیر انجمن انبوه سازان تهران راجع به تامین مالی ساخت طرح اقدام ملی مسکن توسط دولت گفت : ما سازندگان تمامی تجربه های ساخت و راهکارهای عملی برای بخش تامین مالی را آزموده ایم و باور داریم که راهکارهایی که وزارت راه وشهرسازی ارایه می کند در دراز مدت نمی تواند جواب دهد .

وی در ادامه با مقایسه توان مالی متقاضیان در طرح مسکن مهر در قیاس با طرح اقدام ملی مسکن یادآور شد: در طرح مسکن مهر متقاضی 80 درصد قیمت تمام شده را تسهیلات با نرخ بهره 4 درصد دریافت می کرد و 20 درصد را خودش در اقساط پرداخت می نمود، اما امروز با توجه به افزایش افسارگسیخته مصالح قیمت متراژ ساخت به متری حداقل پنج میلیون تومان رسیده است و این، یعنی متقاضی می بایست 80 درصد هزینه طرح اقدام ملی مسکن را خودش طی اقساط به صورت نقدی پرداخت نماید و 20 درصد را دولت تسهیلات پرداخت می نماید . وی خاطرنشان کرد: قیمت سیمان 7 برابر افزایش یافته و قیمت فولاد هم از اول سال 1400 از کیلویی 12000 تومان به 25000 تومان رسیده است و این، بازار متلاطم گواهی می دهد که برای ادامه ساخت یک میلیون مسکن مهر در سال نیاز به برنامه ریزی کارآمد و عملی داریم .

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در پایان تاکید کرد: هر چند تاکنون با دستورالعمل های دولتی شاهد ثبات قیمت ساخت و ساز و مسکن نبودیم ولی مجموعه انجمن انبوه سازان، پیمانکاران ، سازمان نظام مهندسی و ... آماده همکاری با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحد های مسکونی هستند اما با یک روش عملی و منطقی که مجموعه انجمن ها به آن دست یافته اند.

روند کسب پروانه ساختب سیار زمانبرا ست

ساختمان شهر تهران در باره الزامات و راهکارهای عملی شدن ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال به خبرنگار پیام ساختمان گفت: اولین فاکتور افزایش کیفیت طرح اقدام ملی مسکن استفاده از مصالح مناسب و استاندارد است. همچنین بکارگیری افراد دارای مهارت و صلاحیت در اجرای هر قسمت از کار ساختمان از دیگر الزاماتی است که سبب ارتقای کیفیت و عمرمفید ساختمان های طرح اقدام ملی و سبب مقاوم سازی مسکن در برابر زلزله می شود . مهندس سعادت نژاد افزود: مطابق آیین نامه اجرایی ماده 33 مصوبه هیئت وزیران، شهرداری ها موظف به صدور پایان کار بعد از صدور شناسنانه فنی و ملکی هستند با این وجود روند کسب پروانه برای ساخت بسیار زمانبر است که می بایست در ساخت ساز روند کسب پروانه ساخت تسهیل گردد .

تامین و کنترل مالی صندوق زمین ملی و مسکن در بورس

در پایان مهندس یوسفی از انجمن پیمانکاران استان تهران در خصوص تامین مالی بخش طرح اقدام ملی مسکن در صندوق ملی زمین و مسکن که توسط وزیر راه و شهر سازی سیاست گذاری می شود، تاکید کرد: برای چابک سازی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی پیشنهاد می شود صندوق زمین و ملی و مسکن در بورس ارایه گردد و نهاد وزارت راه شهرسازی به جای سیاست گذاری فقط نگاه نظارتی داشته باشد و بخش اجرایی تامین مالی و شیوه مهندسی مالی آن را به تشکل های بخش فنی و مهندسی حوزه صنعت ساختمان سپرده شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 374

فهرست مطالب شماره 374

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×