menu

ثبت آگهی رایگان

مهندسان معمار پیشتاز دو فرصت مهم تاریخی

مهندسان-معمار-پیشتاز-دو-فرصت-مهم-تاریخی

معماری (Architecture) به معانی گوناگون در زبان ها و در بین ملل مختلف به کاربرده شده است. معماری به عنوان فرایند ساماندهی فضا (اسم معنا ) و یا به یک تعریف آفرینشگر نامیده می شود و به فعالیت خلاقانه توجه دارد که بر پایه علم، تجربه، هنر و فناوری ساخت پدیدار می گردد. این برداشت بیشتر از سوی معماران صورت می گیرد.

همچنین از معماری به عنوان دستاورد ساماندهی فضا یا اثر معماری ) اسم ذات( نام برده شود و به ساختمان هایی اشاره دارد که پیش از ساخت آنها این فرایند پیموده شده است. این برداشت بیشتر از سوی باستان شناسان و مورخین معماری به کار می رود. در این شرایط تمدن های تاریخی اغلب با دستاوردهای معماری برجای مانده خود شناخته می شوند و روشی است که از دوران ماقبل تاریخ آغاز شده و برای بیان فرهنگ تمدن ها در هر هفت قاره مورد استفاده قرار گرفته است. به بیان دیگر معماری، هم فرآیند و هم محصول برنامه ریزی، طراحی و ساخت بناها، ساختمان ها و یا سایر سازه ها است. آثار معماری، به شکل مادی ساختمان ها، اغلب به عنوان نمادهای فرهنگی و به عنوان آثار هنری درک می شوند. به همین دلیل معماری نوعی از هنر نیز قلمداد می شود.

یکی از قدیمی ترین تعاریف برجای مانده از نظریه معماری در دوران قدیم توسط معمار رومی ویتروویوس ارایه گردیده است که طبق آن یک ساختمان خوب از (فیرمیتا ) سودمندی و (ونوستا) دوام ، سودمندی و زیبایی تجسم می یابد.

قرن ها بعد آلبرتی ایده های خود را بیشتر توسعه داد و زیبایی را به عنوان یک کیفیت عینی از ساختمان ها در تناسب آنها بیان نمود. در قرن نوزدهم، لویی سالیوان اعلام کرد که "فرم از عملکرد پیروی می کند". عملکرد جایگزین "ابزار" کلاسیک شد که نه تنها شامل ابعاد عملی بلکه زیبایی شناسی، روانی و فرهنگی نیز بود.

معماری در طول تاریخ

نوعی از معماری از آزمون و خطا تا تکرار موفقیت آمیز توسعه یافت که از آن به عنوان معماری بومی روستایی تعریف می شود.

معماری شهری در دوران باستان، مشغول ساختن سازه های مذهبی و بناهای نمادی از قدرت سیاسی حاکمان بود تا زمانی که معماری یونان و روم تمرکز خود را به فضایل مدنی معطوف کرد.

معماری در سرزمین هند و چین بر اشکال مختلف آسیا تأثیرگذار بوده به ویژه در معماری بودایی که با شکل های محلی، بصورت متنوع تعریف می شود. در طی قرون وسطی اروپا، سبک های متنوع اروپایی نظیر کلیساهای جامع و کلیساهای رومانی و گوتیک ظهور کردند. بعدًا نقش معماران و مهندسان از هم جدا شد.

معماری مدرن پس از جنگ جهانی اول به عنوان جنبشی آوانگارد آغاز شد که سعی در ایجاد سبکی کاملاً جدید و متناسب با نظم اجتماعی و اقتصادی جدید پس از جنگ داشت و متمرکز بر تأمین نیازهای طبقات متوسط و کارگری بود. تاکید بر تکنیک های مدرن، مواد و فرم های هندسی ساده ، راه را برای رویا ها و آرزوهای بلند مرتبه هموار کرد. بسیاری از معماران از مدرنیسم که آن را به عنوان یک دوران غیر تاریخی و ضد زیبایی شناختی نامید شده و دورانی جدید و متفاوت شکل گرفت و از آن میان معماری پست مدرن و معاصر توسعه یافت و دوران معاصر ،ایده معماری پایدار به عنوان تعریفی نوین و تازه در اواخر قرن 20 مطرح شد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و بروز فن آور یهای نوین و در طول سال ها ، شیوه معماری و زمینه ساخت و ساز معماری رنگ و نمودی متنوع به خود گرفته و فعالیت طراحی معمار ، از سطح کلان (طراحی شهری ، معماری منظر) تا سطح خرد (جزئیات ساخت و مبلمان ) منشعب شده است که شامل همه چیز ، از طراحی کشتی گرفته تا تزئینات داخلی و طراحی و هنر های شهری می گردد.

معانی کاربردی معماری

اصطلاحی کلی برای توصیف طراحی و روش ساخت و ساز و سایر ساختارهای فیزیکی.

هنر و دانش طراحی بنا و ساختمان و برخی سازه های غیر سازنده.

دانش همه شمول از هنر ، علم ، فن آوری برای ایجاد و خلق یک فرم یا ساختار متحد یا منسجم

نظریه معماری

فلسفه معماری شاخه ای از فلسفه هنر است که با ارزش زیبایی شناختی معماری ، معناشناسی و روابط آن با توسعه فرهنگ سروکار دارد. بسیاری از فلاسفه و نظریه پردازان از افلاطون تا میشل فوکو ، رابرت ونتوری و لودویگ ویتگنشتاین با نگرانی و وسواس در مورد ماهیت معماری سخن گفته اند و اینکه آیا معماری از ساختمان سازی ( مهندسی معماری) متمایز است تا امروز مورد بحث و مناقشه است.

مهندسی معماری به عنوان یک حرفه نسبتاً جدید مجاز در قرن بیستم و در نتیجه تحولات سریع تکنولوژی ظهور کرد.

در این رویکرد و بر اساس جایگاه و نقش معمار در فعالیت های طراحی و ساخت، در قالب یک رشته مهندسی گنجانده شد که با جنبه های فنی و رویکرد چند رشته ای برای برنامه ریزی، طراحی ، ساخت و بهره برداری از ساختمان ها مانند تجزیه و تحلیل و طراحی یکپارچه سیستم های زیست محیطی (صرفه جویی درانرژی) ، سیستم های ساختاری ، رفتار و خصوصیات اجزا و مصالح ساختمان ، و مدیریت ساخت و ساز پیوسته و ترکیب شده است. مهندسان معمار از کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا ساخت ساختمان های مقاوم ، در خط مقدم رسیدگی به چندین چالش عمده در قرن حاضر و دوران معاصر هستند. آنها آخرین دانش و فن آوری علمی را در طراحی ساختمان ها اعمال م یکنند.

انواع معماری

معماری منظر: طراحی مکا نهای عمومی در فضای باز ، نشانه ها و ساختارها برای دستیابی به نتایج زیست محیطی ، اجتماعی- رفتاری یا زیبایی شناسی است. این شامل طراحی محیط پار کها، مدیریت منابع بصری، برنامه ریزی و تأمین زیرساخت های سبز و طراحی مستغلات و چشم اندازهای مسکونی خصوصی در مقیاس های مختلف خواهد شد.

معماری داخلی: معماری داخلی طراحی بخش و یا تمامی فضای داخلی یک ساختمان جدید است و یا برای نوعی از بنا است که قابل تغییر و یا باز سازی خواهد بود. به زبان ساده ، معماری داخلی طراحی داخلی از نظر معماری است.

طراحی شهری فرآیند طراحی و شکل گیری خصوصیات فیزیکی شهرها و روستاها است. بر خلاف معماری، که بر طراحی ساختمان های منفرد متمرکز است ، طراحی شهری با مقیاس وسیع تری از گرو ههای ساختمان ها و فضاهای عمومی، کل محله ها و مناطق یک شهر سروکار دارد و یک تخصص بین رشته ای است که از موضوعات تخصصی بسیاری از جمله معماری منظر ، برنامه ریزی شهری ، معماری ، مهندسی عمران استفاده می کند.

معماری انرژی : معماری سنتی بعنوان الگوهای تمام عیار در مورد هماهنگی ساختمان با طبیعت و استفاده از عوامل مناسب سازگار با معماری و محیط تاکید ورزیده است. دراین تخصص از یک طرف سعی در حداکثر استفاده از امکانات محیط طبیعی و استفاده بهینه از فناوری های جدید دارد و از طرف دیگر، به مصرف بهینه انرژی و کنترل آلودگی های محیطی دقت می گردد. این گرایش یکی از جدیدترین تعاریف معماری در سطح بین المللی است.

بطور کلی و در یک جمله می توان بیان نمود که امروز " مهندسان معمار پیشتاز دو فرصت مهم تاریخی هستند که دنیای امروز در آن غوطه ور است؛ اول پیشرفت سریع فناوری رایانه ای و دوم، انقلاب موازی ناشی از نیاز به ایجاد یک سیاره پایدار.

سخن آخر

پایه های هر بنا و سر پناهی جدا از نما و منظر ، اگر بر دانش و فن استوار باشد دیگر تفاوت نمی کند که آن بنا ، خانه ای باشد از برف در قطب یا کلبه ای از خیزران یا آسمان خراشی از فولاد در دل شهر های صنعتی . چرا که به لحاظ فیزیکی همه تابع قوانینی هستند مبتنی بر علم و دانش و نیز همه از این بابت همانند. طراح و یا مهندس معمار متخصص به درستی می داند که در ساختن بنا از چه مصالح و عناصری بهره بگیرد و یا با کدام روش و فن بنا را تولید کند تا فزون بر آسایش و آرامش سکنه، نیارش آن نیز مقاوم و استوار باشد. در و دیوار و تیغه و طاقچه و نما ، آنچه به بیان امروزی در صنعت ساختمان سازی نازک کاری نامیده می شود باید بر همین اصول باشد و بدون دانش و رعایت اصول و ضوابط، تعریفی که از معماری می شود میسر نخواهد بود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 373

فهرست مطالب شماره 373

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×