menu

ثبت آگهی رایگان

علی مطیع جهانی عضو هیات رئیسه و معاون پشتیبانی، برنامه ریزی و تحقیقات و مسئول برگزاری نمایشگاه های اتاق تعاون:

نمایشگاه ها دروازه ورود به اقتصاد کشورها

نمایشگاه-ها-دروازه-ورود-به-اقتصاد-کشورها

علی مطیع جهانی عضو هیات رئیسه و معاون پشتیبانی، برنامه ریزی و تحقیقات و مسئول برگزاری نمایشگاه های اتاق تعاون ایران به مناسبت روز جهانی صنعت نمایشگاهی ضمن تبریک در پیامی به عنوان یادداشت از اهمیت جایگاه صنعت نمایشگها در اقتصاد گفت

اقتصاد بخشی مهم از زندگی روزمره همه ماست. روزی نیست که با یکی از بخش های اقتصادی در ارتباط نباشیم یا با مشکلات اقتصادی کلنجار نرویم. ایجاد هماهنگی میان اقتصاد و جامعه یک مشکل مهم و همیشگی برای علوم اجتماعی بوده است. از آدام اسمیت تا کینز و فریدمن همگی برای حل این مشکل تلاش کرده اند. در دهه های اخیر، تحولات مهمی در عملکرد و تنظیم اقتصاد جهانی رخ داده است. افزایش سطح درآمد و ثروت، تغییر دنیای کار و … چالش های جدیدی را به میان آورده است. بسیاری از کشورهای دنیا در راستای ارتباط معنادار اقتصاد خود با جامعه به تاثیرگذاری ویترین های اقتصادی اهمیت داده و معتقدند که نیاز جامعه را می توان به نوعی تعریف کرد . ارتباط مستقیم تولید کننده با مصرف کننده می تواند در ایجاد توازن قیمت در بازار و در پی آن ثبات اقتصادی، جلوگیری از تورم، تولید با کیفیت و دسترسی آسان به محصولات مورد نیاز جامعه را تحت تاثیر بگذارد.

برگزاری رویدادهای نمایشگاهی و نقش اثر گذار نمایشگاهها بعنوان ویترین اقتصادی کشورها بمنظور تبادل اطلاعات، دانش فنی، بررسی های تجاری و ایجاد بستر رقابتی و دسترسی آسان به کالاها از مهمترین ابعاد اقتصادی است. نگاه عمیق به این مهم باعث شد که نمایشگاهها کلید بازسازی اقتصادی شوند و بتوانند نقش ارزنده تری در توسعه صادرات و تجارت با کشورهای دنیا در محیطی تخصصی نقش آفرینی کنند. براساس بررسی های انجام شده کشور آلمان از لحاظ برگزاری نمایشگاه های بین المللی تجاری، سرآمد کشورهای جهان محسوب می شود و قریب دو سوم نمایشگاه های تجاری مهم دنیا در این کشو برپا می گردد. براساس نتایج بررسی هایی که توسط انجمن صنعت نمایشگاهی آلمان (AUMA) منتشر شده است موسسات و شرکت های آلمانی، نمایشگاه های تجاری را یکی از مهمترین ابزار بازاریابی و ارتباطات تجاری بنگاه به بنگاه به حساب می آورند.

نمایشگاه ها فرصت های مناسبی را به منظور انجام مطالعات و بررسی های اقتصادی، تحقیقات بازاریابی و سنجش مخاطبین به دست می دهند چرا که خصیصه متمرکزسازی نمایشگاه ها به این معنا که جمعی از دست اندرکاران و متخصصین یک یا چند حوزه خدماتی یا صنعتی را در یک محدوده خاص زمانی و مکانی گرد هم می آورند، بستر مطلوبی را جهت انجام مطالعات علمی با استفاده بهینه از زمان و هزینه مهیا می سازد. لذا می توان گفت که نمایشگاه ها یکی از ارکان مهم تبادل اطلاعات و آگاهی های علمی و فنی کشورهای مختلف جهان و برپایی آن صرف نظر از فراهم آوردن موجبات ارتباطات مستقیم دست اندرکاران بخش های صنعتی و خدماتی و مخاطبین آنها و معرفی دستاوردهای کشورها به بازارهای بین المللی، پدیدآورنده فرصتی طلایی جهت آشنایی با آخرین تحولات و توانمندی های تکنولوژیک، علمی و صنعتی جهان و ارزیابی آن می باشد.

در کشور ما برگزاری نمایشگاهها همانند سایردنیا از زمان بندی خاصی برخوردار بوده و صنایع مختلف بصورت تخصصی در قالب نمایشگاههای بین المللی میزبان فعالان و تولیدکنندگان صنایع هستند . برپایی نمایشگاه در استانداردهای جهانی نیازمند برنامه ریزی دقیق توسط تیمی تخصصی امکان پذیر است که اهمیت آن به اشتغالی پایدار و تخصصی می انجامد. یکی از سخت ترین مشاغل دنیا در این حوزه تعریف می شود چرا که برنامه ریزی جهت حضور مشارکت کنندگان در فضای نمایشگاهی با مشکلات و سختی های زیادی روبرو بوده و عدم حمایت و توجه کافی به فعالان این صنعت می تواند منجر به بروز آسیب های اقتصادی گردد. لذا توسعه صنعت نمایشگاهی، خود موتور محرکه و عامل پویایی بخش های مختلف اقتصاد بومی و ملی به شمار می رود. امروزه مبحث گردشگری نمایشگاهی در جهان از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است. چرا که در نتیجه برگزاری نمایشگاه های تجاری به ویژه نمایشگاه هایی که دارای ماهیت بین المللی هستند اعم از تخصصی و عمومی، فرصت مناسبی جهت حضور فعالان بخش های صنعتی و خدماتی خارجی، هیات های بازرگانی خارجی و تورهای بازدید پدید می آیند که این امر موجب ورود ارز به کشور و رونق بخش های مختلف می گردد. این مسئله حتی در خصوص نمایشگاه هایی که در سطح ملی برگزار می گردد، البته در سطحی محدودتر صدق می کند، چرا که موجب توسعه گردشگری داخلی و رشد اقتصاد بومی محل برگزاری می شود. از آنجا که برپایی یک نمایشگاه نتیجه فعالیت و استفاده از توان دست اندرکاران بخش های مختلف است لذا منجر به ارتقاء سطح اشتغال نیز می گردد.

ر حال حاضر ابزارهایی برای توسعه تجارت وجود دارد و نمایشگاه ها یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که در این ارتباط تأثیر داشته است. زیرا در صنعت نمایشگاهی همه ابزارهای بازاریابی را با هم می بینید. تحقیقات انجام شده در این خصوص حاکی از این است که نمایشگاه ها با 44 در صد بازگشت سرمایه در مقایسه با سایر ابزارهای آمیخته ترفیع از قبیل تبلیغات، روابط عمومی، فروش حضوری، فروش مستقیم، فروش های فوق العاده و جشنواره ها از جایگاه بالاتری برخوردار می باشد، به گونه ای که بازاریابی مستقیم با 18 درصد و تبلیغات با 15 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند

ه همین منظور بپاس نقش آفرینی صنعت نمایشگاهی و همراستایی با سیاست های جهانی که در راس آن اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی UFI قرار دارد دوم Jun به عنوان روز جهانی نمایشگاهی نامگذاری شده است. جا دارد این روز بزرگ را به تمامی مدیران، برگزارکنندگان، غرفه سازان، کارکنان و خبرنگاران و کلیه فعالان صنعت نمایشگاهی بالاخص همکاران عزیزمان در امورنمایشگاهی اتاق تعاون ایران تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند منان موفقیت و توفیق خدمت در این صنعت را آرزومندم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×