menu

ثبت آگهی رایگان

سازندگان مسکن اسیر بروکراسی اداری

سازندگان-مسکن-اسیر-بروکراسی-اداری

یک سازنده مسکن گفت: در شرایطی که صدور مجوز ساختمان به عنوان چالشی در فضای کسب و کار شناخته شده و مسئولان همچنان بر تسهیل این بخش تاکید دارند، در عمل خلاف آن صورت می گیرد و همچنان سازندگان مسکن اسیر بروکراسی اداری هستند.

مصطفی ترامشلو در گفتگو با پیام ساختمان افزود: در تمامی نقاط دنیا برای آنکه تولید رونق گیرد، اشتغال صورت بگیرد و اقتصاد رشد کند امتیازهای ویژه ای به سرمایه گذار و برای سرمایه گذاری می دهند. یکی از مهمترین امتیازهایی که برای تولید در بخش های مختلف داده می شود، تسهیل فضای کسب و کار است.

وی اضافه کرد: اصلی ترین چالش، برای آنکه تولید در هر زمینه ای رونق بگیرد، صدور مجوز است. بدین منظور امروزه در بیشتر کشورهای جهان، مجوز برای هر فعالیت اقتصادی در کمتر از 3 روز صادر می شود، اما در کشور ما دریافت مجوز جدی ترین و بزرگ ترین معضل یک سرمایه گذار است. این معضل در بخش ساختمان شدیدتر است، به نوعی که امروزه برای صدور یک مجوز ساخت، بیش از یک سال و نیم دوندگی، صرف وقت و انرژی نیاز است.

برای آنکه این چالش بررسی شود، باید به سراغ معضل دیرینه نظام اداری کشور، یعنی بروکراسی و کاغذبازی برویم و آن را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

ترامشلو گفت: اقداماتی که برای دریافت مجوز در تمام سال های گذشته صورت می گرفت، امروزه اسیر بازی های جدیدی شده است. در گذشته نه چندان دور، صدور مجوز ساخت و ساز حدود دو ماه زمان می برد، اما سیاستگذاری جدید مرکزی به نام دفتر خدمات الکترونیک را تعریف کرده تا روند بسیاری از کارها در دستگاه دیگری انجام شود. همین امر باعث شده تا برای پیگیری هر یک از مراحل اداری، با یک چرخه عجیب و غریب روبرو شویم.

کارشناس مسکن اضافه کرد: بروکراسی اداری باعث شده برای انجام ساده ترین امور، هزینه تراشی شود که در بسیاری از موارد، هزینه های تحمیلی عدد قابل توجهی است. با نگاهی به تورم افسار گسیخته و ناتوانی در کنترل گرانی، اهمیت صدور سریع مجوز ساخت بیش از پیش احساس می شود.

وی گفت: سرمایه گذاری که امروز تصمیم می گیرد یک ساختمان بسازد، برای هزینه های امروز می تواند ساخت و ساز بکند و اگر صدور مجوز دو سال طول بکشد، سرمایه امروز او پاسخگوی هزینه های دو سال دیگر نخواهد بود.

ترامشلو با اشاره به اینکه کاغذ بازی و بروکراسی باعث شده تا سرمایه گذاران سنتی بخش مسکن به فکر کوچ سرمایه به بخش های دیگر اقتصاد باشند، تصریح کرد: سازندگانی که در فکر ورود به حوزه مسکن هستند، با مشاهده چالش ها و موانع بروکراسی اداری، برای همیشه با این بخش اقتصادی خداحافظی می کنند و نتیجه آن رکود و به تبع آن بحران کمبود مسکن در آینده خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: مسوولان و دولتمردان بپذیرند که هنگامی که با تولیدکننده برخورد مناسب صورت نگیرد، سرمایه گذار به سمت دلالی هدایت می شود زیرا بازار دلالی و سفته بازی رونق بهتر و دردسر کمتری دارد.

این سازنده مسکن در پایان گفت: در شرایطی که صدور مجوز ساختمان به عنوان چالشی در فضای کسب و کار شناخته شده و مسئولان همچنان بر تسهیل این بخش تاکید دارند، در عمل خلاف آن صورت می گیرد و همچنان سازندگان مسکن اسیر بروکراسی اداری هستند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×