menu

ثبت آگهی رایگان

کانون های قدرت سرچشمه سوداگران مسکن

کانون-های-قدرت-سرچشمه-سوداگران-مسکن

در نجومی شدن قیمت مسکن دلایل متنوعی مستتر است. افزایش قیمت مسکن را باید از ابعاد مختلفی بررسی کرد؛ یکی از بهانه های افزایش قیمت مسکن در کشور ما وجود نقدینگی سرگردان و تزریق یا گسیل کردن آن به سمت بازارهای غیرمولد همچون بورس، طلا و مخصوصاً مسکن است که متاسفانه دولت نیز نظارت و کنترل دقیقی بر آن ندارد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم با بیان مطلب فوق گفت: عامل دوم در نجومی شدن قیمت مسکن را باید در عدم وجود تعادل در عرضه و تقاضای مسکن جستجو کرد که بخشی از آن نیز به تأخیر در اجرای ساخت و ساز توسط دولت برمی گردد به طوری که عرضه، پاسخگوی تقاضای بازار نیست.

احسن علوی اضافه کرد: نگاه سرمایه ای و اقتصادی به ساخت و ساز در کشور ضمن آنکه به افزایش قیمت مسکن دامن می زند، منجر به افزایش قیمت مصالح شده و دستاویزی ویژه ای برای افزایش قیمت زمین می شود که قسمت اعظم گرانی قیمت مسکن، ناشی از افزایش بی رویه قیمت زمین است.

نماینده ادوار مجلس گفت: بی تردید عدم نظارت دقیق و کنترل بر بازار مسکن و قیمت های زمین و ... از سوی دولت و نبود استراتژی واحد در این بخش، یکی دیگر از عوامل نابسامانی و افسار گسیختگی قیمت ها در بازار مسکن می باشد.

علوی از عوامل موثر دیگر در نجومی شدن قیمت های مسکن را حضور دلالان و سوداگران در بازار مسکن دانست که وابسته به جاهای خاص هستند و غالباً از کانون های قدرت سرچشمه می گیرند و به راحتی بر روند تثبیت یا عدم تثبیت قیمت ها اثرگذارند و با پیشرانی در افزایش منطقه ای قیمت ها، سایر مناطق و استان ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهند و موجب افزایش قیمت مسکن در سراسر کشور می شوند.

علوی در پاسخ به این سوال که آیا جنابعالی در گرانی مسکن، اساسا نقشی برای بانک ها قایل هستید یا نه؟ اگر جوابتان مثبت است، دولت چه کمکی می تواند به این موضوع بکند، گفت: اتفاقاً یکی از دلایل گرانی مسکن بانک ها هستند؛ از یک سو، ورود بانک ها به ساخت و ساز با متریال های گرانقیمت و سرسام آور موجب افزایش قیمت و نگرانی در این بخش شده است. این در صورتی است که این گونه اقدامات، هیچ گونه سنخیتی با وظایف ذاتی بانک ها ندارد. از سوی دیگر بانک ها در بحث تسهیلات، با اعمال تعرفه های سنگین و اخذ سودهای آنچنانی، نه تنها به پایین آوردن قیمت خانه کمکی نمی کنند، بلکه سبب افزایش قیمت می شوند، لذا دولت باید با پیش بینی و اختصاص اعتبار لازم و مناسب به بخش مسکن، فعال کردن انبوه سازان و قرار دادن زمین رایگان و وام کم بهره در اختیار سازندگان و همینطور مصالح ارزان قیمت، همراه با کنترل دقیق، قیمت تمام شده مسکن را حداقل برای اقشار کم درآمد پایین آورد تا هم عرضه را به تقاضا نزدیک کند و هم قیمت مسکن در کشور متعادل و قابل قبول باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×