menu

ثبت آگهی رایگان

عضو کمسیون عمران دوره دهم :

آزمون نظام مهندسی رقابتی نیست

آزمون-نظام-مهندسی-رقابتی-نیست

در قسمت اول گفتگو با مهندس مجید کیانپور، نماینده دوره گذشته و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به طور مفصل به مسائل؛ برنامه‎های وزارت راه و شهرسازی برای سامان بخشیدن به بازار مسکن، ارتباط یا عدم ارتباط ساخت و ساز به وزارت راه یا بخش خصوصی، عرضه و تقاضای مسکن چگونه واقعی می‎شود، تولید مشارکتی مسکن توسط دولت و بخش خصوصی، شرکت های انبوه ساز وابسته به بانک ها و تاثیرشان بر آشفتگی بازار مسکن، اینکه بانک ها چگونه می توانند با اختصاص منابع و تسهیلات به خروج مسکن از رکود کمک کنند؟ و سهم بودجه عمرانی از بودجه سال 1400 و ... پرداختیم. قسمت دوم گفتگوی پیام ساختمان با ایشان را در ادامه با هم پی می گیریم.

آقای مهندس، برخی ها از برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی به عنوان یک شبه اختلاس نام می برند، نظر شما به عنوان فردی که سوابق اجرایی و تقنینی دارد نسبت به این عنوان چیست؟

اینکه آزمون نظام مهندسی بر اساس رقابت انجام نمی شود را قبول دارم، اما چرایی شکل گیری این سوال در ذهن شما را هم نمی دانم. در این آزمون حد نصاب قبولی ملاک بوده و هر داوطلبی بتواند حد نصاب لازم را به دست بیاورد می تواند وارد حرفه نظام مهندسی در صلاحیت های هفت گانه شود.

و به نظر من چنین موضوعی اساسا صحت ندارد اما بایستی همه تلاش ها در جهت نهادینه شدن اخلاق حرفه ای در جامعه مهندسی کشور باشد.

ساخت و ساز در کشور ما دارای سه نوع نظام فنی است؛( نظام فنی ساخت و ساز حاکم بر پروژه‎های دولتی، نظام فنی ساخت و ساز شهری در بخش خصوصی و نظام فنی ساخت و ساز ویژه روستایی که توسط بنیاد مسکن اعمال می شود)، ارزیابی( مفید یا مضر) بودن این سه گانگی و راهکار و پیشنهاد خودتان را بیان فرمایید.

به نظر می رسد روزی به این نتیجه برسیم که نظام فنی ساخت و سازها در بخش های گوناگون به یک سازمان واحد توسعه ای در عمران کشور تبدیل شود که تمام وضع موجود و مورد نیاز در آن پیش بینی شده باشد و از یک نظام فنی - مهندسی ساخت و ساز واحد حاکم بر توسعه عمران کشور در حوزه های مختلف بهره مند شویم .

مزایا و مضرات تغییرات مداوم مقررات ملی ساختمان را مطرح و تاثیر اصلاح آن بر ساختمان سازی کشور را بیان کنید.

با تغییر مقررات ملی ساختمان حتما مزایای آن نیز تغییر می کند ولی باید تلاش کرد که در ویرایش این مقررات بتوان بهترین مقررات ملی ساختمان را جمع آوری کرد و به صورت سند جامع در اختیار مرتبطین موضوع قرار داد

به نظرتان علت استفاده از تکنولوژی‎های منسوخ در ساخت و ساز کشور که حتی در کشور های جهان سوم کاربردی ندارد چیست و چه باید کرد؟

بایستی تلاش کرد از فن آوری و تکنولوژی های نوین در ساخت و ساز بهره گرفت و از ساخت و ساز سنتی ساختمان به سمت صنعتی سازی حرکت کنیم. همچنین باید در صنعتی سازی تلاش کرد صرفه جویی انرژی و جلوگیری از هدر رفت انرژی و توجه به مقوله کیفیت، استانداردها و بهره گیری از مجریان ذی صلاح و کاربلد از اولویت های اول کشور در تمامی حوزه های ساخت و ساز باشد

دردهای دیگری که صنعت ساختمان از آن ها رنج می برد را مطرح و پیشنهاد و راهکار برون رفت از آنها را نیز بیان فرمایید.

دولت می‎تواند با ارائه تسهیلات، مشوق‎های خاص و جذاب مانند در اختیار قراردادن رایگان زمین به عنوان بخش بزرگی از قیمت تمام شده مسکن ، معافیت های مالیاتی، بیمه، عوارض، صدور پروانه ، ارائه وام ساخت ساز و همچنین وضع سیاست‎های حمایتی لازم ، زمینه‎های حضور سرمایه‎گذاران و انبوه سازان را در بخش ساختمان و مسکن فراهم نماید تا ضمن ایجاد رونق در صنعت ساخت و ساز و تولید مسکن ، همزمان با کاهش قیمت تمام شده و افزایش عرضه، توان خرید عموم مردم نیز در این بخش افزایش یابد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 372

فهرست مطالب شماره 372

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×