menu

ثبت آگهی رایگان

کار ساختمان ، دست کاردان نیست

کار-ساختمان-دست-کاردان-نیست

دانشیار گروه آموزشی مهندسی عمران دانشگاه محقق اردبیلی، دکتری خود را از انستیتوی تکنولوژی هندوستان اخذ کرده است ، چهار سال رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ، عضو و هیئت رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور ، همچنین رییس دانشگاه فنی حرفه ای ، عضو هیئت امنای دانشگاه محقق اردبیلی ، طراح و ناظر پل های راه آهن جمهوری اسلامی ایران تنها بخشی از عناوین و مسئولیت ها و سوابق اجرایی محوله به ایشان بوده است.

در این شماره از پیام ساختمان با دکتر هوشیار ایمانی کله سر گفت و گوی مفصلی در رابطه با ساخت و ساز ،قانون مقررات ملی ساختمان ، بازار مسکن و ... انجام داده ایم که ماحصل آن را در پی می خوانید.

آقای دکتر ایمانی، با توجه به سوابق فنی و نظری جنابعالی که در شورای مرکزی نظام مهندسی کشور هم حضور داشتید، اصلاح مستمر مقررات ملی ساختمان و تاثیر آن بر ساختمان سازی کشور را چقدر مفید می دانید؟

اینکه مقررات ملی ساختمان یک کشور هر چند سال یکبار، مورد بازنگری قرار گیرد، خوب است و اما مهمتر از بازنگری مقررات ملی ساختمان آن است که هر قسمت از مقررات ملی به دست متخصصان مربوط به آن قسمت مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. چرا که افراد غیرمتخصص نمی توانند برای متخصصان یک بخش تخصصی مقررات کارآمد بنویسید که متاسفانه اکنون اینگونه است و احتمالا علت طرح سوال شما هم همین است، اما به نظر بنده این مهم، با کنار هم قرار گرفتن عالمان، دانشمندان و مجریان کار دست یافتنی است.

ارزیابی خودتان را از وجود سه نوع نظام فنی ساخت و ساز در کشور؛( نظام فنی حاکم بر پروژه های دولتی، نظام فنی ساخت و ساز شهری در بخش خصوصی و نظام فنی ویژه روستایی که توسط بنیاد مسکن اعمال می شود)، بیان کنید؟

با تربیت نیروی انسانی با ایمان و درستکار و دادن حق و حقوق مناسب به عوامل و دست اندرکاران هر کدام، هر سه روش خوب است.

آقای ایمانی برخی، نسبت به برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی شهبه دارند و از تخلف در این آزمون سخن می گویند. نظر شما در این مورد چیست؟

چون جزو دست اندرکاران آزمون نیستم، من از این موارد اطلاعی ندارم.

نظرتان نسبت به استفاده از تکنولوژی های منسوخ در ساخت و ساز کشور چیست؟

متاسفانه این مورد، بلای جان ساخت و ساز کشور شده است. برای مبارزه با این بلا، ابتدا باید مردان کار قابل قبول و کاردان تربیت کرد، سپس منابع مالی کافی داشت و پس از آن، به دنبال صنعتی سازی یا اصلاح صنعت ساختمان با تکنولوژی های نوین و به روز بود که همه اینها، با همکاری دولت و ملت امکان پذیر است.

اگر موافق باشید سئوالات را از فنی با سمت و سوی نگاه بازاری سوق دهیم. با این رویکرد، به عنوان یک استاد دانشگاه چه عواملی را در به وجود آمدن قیمت های آنچنانی در بازار مسکن دخیل می دانید؟

علت اصلی قیمت های به اصطلاح نجومی یا آنچنانی در بازار مسکن، وجود نقدینگی زیاد در دست مردم، بالا رفتن قیمت زمین، مصالح ساختمانی، دستمزدهای ساخت و ساز و غیره می باشد. عدم تنظیم بازار در عرضه و تقاضای همه اقلام و مصالح ساختمانی نیز یکی از این عوامل مهم می باشد.

به نظر شما بانک ها چگونه می توانند به خروج بازار مسکن از وضعیت موجود کمک کنند؟

بانک ها می توانند با وام دادن به سازندگان و ارایه تسهیلات بانکی متناسب با قیمت روز مسکن به خریداران خانه، نقش موثری هم در رونق ساخت و سازها داشته باشند و هم قیمت مسکن را پایین بیاورند.

شرکت های انبوه ساز وابسته به بانک ها چه تاثیری بر آشفتگی بازار مسکن دارند؟

به نظرم لازم است در این مورد کنکاش دقیقی صورت گیرد تا عوامل و اشخاص موثر در این قسمت به لحاظ تخصصی مورد بررسی قرار گیرند تا معلوم و مشخص شود آیا در شرکت های انبوه ساز وابسته به بانک ها اهل فن دخالت دارند یا اشخاص غیر فنی و فاقد تخصص ساختمانی بر مصدر امور تخصصی تکیه زده اند. پس از این بررسی اولیه ولی لازم و ضروری، می توان در این مورد نظر تشخیصی و تحلیلی ارایه داد.

نظر خود را در رابطه با سامان بخشی بازار مسکن با اجرای طرح مشارکت بخش خصوصی با دولت در ساخت مسکن بیان فرمایید.

جواب من مثبت و معتقدم با اعطای تسهیلات از جمله زمین و وام بانکی از طرف دولت به مهندسان می توان از این راه حل هم برای ساماندهی بازار مسکن استفاده کرد.

نسبت به جذب سرمایه های سرگردان و فعال کردن بخش خصوصی واقعی در بخش مسکن چه نظری دارید؟

جذب سرمایه های سرگردان یا فعال کردن بخش خصوصی هر کدام به تنهایی، یا تلفیق این دو باهم برای ساماندهی بخش مسکن، صنعت ساختمان، حتی بخش عمرانی کشور اعم از راه و ترابری ساز و کار خاصی را می طلبد که نیاز به طراحی و برنامه ریزی هدفمند دارد و اگر خوب مدیریت شود حتماً در رونق ساخت و ساز و ساماندهی بازار مسکن موثر خواهد بود و می تواند یکی از راه حل های عالی باشد.

طرحی ارائه شده مبنی بر قرار دادن زمین شهری به عنوان آورده دولت در اختیار بخش خصوصی تا ساخت و ساز انجام شود، به نظر شما این طرح تحقق یافتنی است؟

چرا تحقق نیابد؟ ضمن قرار دادن زمین در اختیار بخش خصوصی یا مهندسانی که در بالا اشاره کردم، به شرط تزریق سرمایه از طرف دولت، این کار به بهترین وجه ممکن موثر خواهد بود.

می خواهیم ببینیم واکنش دکتر ایمانی نسبت به تز ساخت و ساز مسکن دکتر آخوندی که معتقد بود ربطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد و باید تنها بخش خصوصی به آن بپردازد، چیست؟

چون این آزموده را قبلاً آزموده ایم، قضاوت در این مورد را به مردم، خوانندگان محترم، همچنین هر کسی که در این مورد نظر خاصی دارد، وا می گذارم، اما چون خود بنده چهار سال رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل، عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور و هیئت رئیسه آن بودم و مشکلات این نوع واگذاری ها را نیز از نزدیک لمس کرده ام بگذارید راحت بگویم؛ تا ایمانی در کار نباشد، پیمانی هم در کار نخواهد بود.

برنامه های فعلی وزارت راه و شهرسازی (طرح اقدام ملی) را برای سامان بخشی بازار مسکن تا چه حد عملی می دانید؟

وزارتخانه یک بار این نوع مدیریت را تجربه کرده است، لذا به نظر می رسد فقط اسم طرح ها دارد عوض می شود و گر نه خود وزیر وزارتخانه به راه و چاه کار، آشناست!

آقای دکتر، به نظر شما عرضه و تقاضای مسکن در کشور ما چگونه واقعی خواهد شد؟

ظاهراً این امر، به یک مسأله بغرنج و لاینحل برای متولیان و سیاستگذاران مسکن تبدیل شده است،اما اصلأ اینگونه نیست و می توان با مطالعه مبتنی بر آمایش سرزمینی و نیاز سنجی واقعی از نیاز نیازمندان واقعی شهری و روستایی به مسکن و به دست آوردن آمار صحیح و محاسبه توانمندی های ساخت و سازی متناسب با نیازها، عرضه و تقاضای مسکن را هم واقعی و روز آمد کرد.

نسبت به سهم اندک بخش عمرانی از بودجه1400 چه نظر، پیشنهاد و یا انتقاد کارشناسی دارید؟

نظر خاصی ندارم.

آقای دکتر، در پایان این گفت و گو اگر بخواهید مشکلات صنعت ساختمان را در یک جمله خلاصه کنید، چه می گویید؟

مخلص کلام اینکه؛ « کار، دست کاردان نیست». اگر می خواهند هر کاری( در بحث شما رونق ساخت و ساز و تامین مسکن برای نیازمندان واقعی به سرپناه) را عملی کنند و به سرانجام موثر برسانند، باید کار به دست کاردان سپرده شود و خوب مدیریت گردد، آن وقت همه چیز عالی خواهد بود. یک شبه نمی توان ره صد ساله را پیمود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 371

فهرست مطالب شماره 371

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×