menu

ثبت آگهی رایگان

سازه های متناسب با شرایط کرونایی

سازه-های-متناسب-با-شرایط-کرونایی

به بهانه آشنایی با کارآفرینان در صنعت ساختمان فرصتی دست داد تا با دکتر سهراب رضایی، کارآفرین امور زیربنایی از جمله سازه های متحرک گپ و گفت مفصلی داشته باشیم تا فعالان شهرسازی، ساختمان و عمران هرچه بیشتر با مطالب مرتبط با این حوزه آشنا شوند.

آقای دکتر، برای آشنایی مخاطبان، کمی در مورد حوزه کارتان توضیح دهید؟

قبل از هر چیز لازم می دانم از شما و همه دست اندرکاران نشریه وزین صنعت ساختمان که این فرصت را در اختیار کارآفرینان قرار میدهید، مراتب تقدیر و تشکر خود را اعلام نمایم و اما، فعالیت های ما بیشتر در حوزه نوآوری و خلاقیت در امور زیربنایی از جمله ساختمان و عمران می باشد. در حوزه ساختمان بحث استفاده از امکانات جدید بخصوص در حوزه فناوریهای نوین و بومی سازی آنها جزو اهداف بلند مدت ما می باشد. با وجود اینکه از سال ها قبل در حوزه امور زیربنایی همکاری های گسترده ای با شرکت های داخلی و خارجی وجودداشته لیکن فعالیت ما از سال 1397 با هدف تعمیق اطلاعات و استفاده از تجارب بین المللی گسترده تر شد و به عنوان یک شرکت خلاق و به روز، یکی از اهدافمان این است که هرآنچه در تصورات و اندیشه مشتریانمان در خصوص زیبایی و توسعه فضای زندگی یا کسب و کار خود می گذرد را تا حد ممکن با کمترین هزینه و زمان به واقعیت تبدیل کنیم و در این راه تا کنون ده ها پروژه بزرگ و کوچک در بخشهای مختلف دولتی و خصوصی در داخل و خارج از کشور اجرا کرده ایم.

سازه های متحرک چه قابلیت هایی دارند؟

سازه های متحرک چند نوع قابلیت عمده دارند؛ اول، بازشدن و بسته شدن، مثلا سقف متحرک، دیوار متحرک و پرده متحرک؛ دوم، قابلیت جابجایی؛ سوم، قابلیت تهیه در ابعاد گوناگون. تنها فاکتور ثابتی که برای سازه های متحرک می توان در نظر گرفت فضایی هست که برای نصب این سازه ها آماده شده است. این فضا می تواند یک زمین خالی، روف گاردن، یک بالکن در طبفه بیستم یا چهلم یک برج یا حتی بخشی از یک ساختمان باشد که به عنوان مکمل به فضا و متراژ کلی ساختمان اضافه می شود.

چه موادی در سازه های متحرک استفاده می شود؟

بیشترین مواد مورد استفاده در این سازه ها عبارتند از؛ انواع پروفیل آلومینوم، پارچه و چادرهای پی وی سی با ترکیب و فرمول های خاص و شیشه که هر کدام از اینها، یراق آلات خاص خود را دارند.

چند نوع سازه متحرک استفاده میشود؟

به طور کلی مهمترین انواع سازه های متحرک عبارتند از؛ سیستم های سقف متحرک که معمولا با عنوان پرگولا نامیده می شوند؛ چادرهای بزرگ پارچه ای ثابت یا گازبو و متحرک یا شمسیه! سیستم های شیشه ای متحرک ریلی و گیوتینی؛سیستم های سایبانی مفصلی؛ سیستم های کششی و تنشی.

پرگولا را لطفاً بیشتر توضیح دهید.

سیستم سقف های متحرک یا پرگولا به شکل مدول های پیش ساخته آماده و نصب می شوند. اساس کار این سیستم ها حرکت بر روی ریل های آلومینیومی هست که انواع چادر یا پارچه با مکانیزم خاصی بر روی آنها سوار و با حرکت ریل در مسیر تعیین شده سقف مورد نظر باز یا بسته می شود. این سیستم برای استفاده دوگانه از فضاهای مورد نظر مشتری طراحی می شود. منظورم از دو گانگی فضایی است که می تواند در یک لحظه مسقف و لحظه بعد سقف آن به فضایی آزاد تبدیل شود. به عبارت دیگر یک فضا در چهار فصل سال کاربرد مرتبط با هر فصل را پیدا می کند.

یک بعد دیگر استفاده از سازه های متحرک که بیشتر به درد مهندسین طراح و معماران می خورد بعد زیبایی شناختی آن است که می تواند دست مهندس یا معمار طراح و نقشه کش را برای زیباتر جلوه دادن نمای کلی محیط بیشتر باز کند. همچنین می توان متناسب با فصول مختلف سال این سیستم ها را به تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مجهز نمود.

این سیستم ها برقی هستند یا اتوماتیک؟

کلیه سیستم های سازه های متحرک اتوماتیک و دارای ریموت کنترل از راه دور هستند به طوری که برخی از اینها قابلیت اتصال به اینترنت و گوشی موبایل دارند و شما از هر کجای دنیا می توانید آنها را باز یا بسته کنید. مثلاً اگر در سفر هستید و به طور ناگهانی هواشناسی خبر از باد یا طوفان شدید در مناطق شمالی و شمال غرب کشور میدهد، می توانید از همانجا با اتصال به اینترنت سقف تان را ببندید.

این سازه ها برای چه شرایط آب و هوایی مناسب هستند؟.

این سازه ها با هر گونه شرایط آب و هوایی سازگاری دارند.

مقاومت سازه ها در برابر برف، باران و باد چگونه است؟

در برابر باد و طوفان تا سرعت 120 کیلومتر بر ساعت و در مقابل برف هم تا 70 کیلوگرم بر مترمربع مقاومت دارند.

سازه های متحرک مشخصات در کجاها استفاده می شود؟

از فضای خالی یک قطعه زمین در یک پارک یا باغ گرفته تا یک بالکن کوچک در طبقات ساختمان ها، پشت بام خانه ها، پنت هاووس ها، سالن های کنفرانس، محوطه و صحن حرم های مطهر، محل های برگزاری نماز های جمعه و جماعت، استخرها، رستوران ها و کافی شاپ ها، مجتمع های فرهنگی و گردشگری، ورزشگاه ها و باشگاه ها و گلخانه ها و هر جایی که لازم است فضایی به مجموعه فضاهای موجود اضافه یا فضایی باز تعریف شود یا فضای مرده ای جان دوباره بگیرد.

با این توصیف، در شرایط کرونایی میتوان از این سیستم ها برای محل هایی که تجمعات دارند، استفاده کرد؟

دقیقا. برای شرایطی که نیاز به سالن های بزرگ برای برخی جلسات یا تجمعات یا حتی محل های برگزاری نماز های جمعه و جماعت وجود داشته باشد برای اینکه این مکانها به فضایی با سقف باز تبدیل شود این سازه ها بهترین راه کار هستند، چرا که در عرض چند دقیقه با فشار یک دکمه می توان هوای کل محوطه را تهویه کرد.

فرایند اجرای کار به چه صورت است؟

بطور کلی در کلیه سازه های متحرک فرایند کار به این صورت است که ابتدا ابعاد فضایی که برای سازه در نظر گرفته شده اندازه گیری، سپس مهندسین طراح ما یک طرح اولیه در قالب تری دی مکس به عنوان پیشنهاد اولیه آماده می کنند. با هم فکری مشتری در باره جهت نصب سازه، هارمونی آن با محیط پیرامونی، رنگ پارچه رنگ پروفیل و سایر جزییات انجام می شود و هر گونه تغییرات و پیشنهادات اعمال و پس از تایید نهایی طرح تری دی مکس توسط مشتری، سفارش کار صورت می گیرد و سپس کار برش خورده و دوخت انجام می شود. نهایتا کار آماده شده مانند سازه های پیش ساخته در محل مورد نظر نصب و مونتاژ می شود.

این سازه ها قابلیت جابجایی هم دارند؟

بله، چون این سازه ها قابلیت جابجایی دارند ما هم به عنوان یک خدمت داوطلبانه یک بار جابجایی سازه را بطور رایگان انجام می دهیم. اما فضای جدیدی که سازه باید به آنجا منتقل شود باید ویژگی های فضای قبلی را داشته باشد.

علاوه بر سیستم های پرگولا و شیشه، سیستم های دیگری هم اجرا می کنید؟

یک نوع سیستم دیگر که نمونه آن در بعضی پارک های بزرگ ایران نصب شده سیستم های گازبو (Gazebo) است که سیستم تمام چادری بوده و به دو صورت ثابت و متحرک قابلیت نصب و اجرا دارند. این سیستم ها معمولا برای اجرای بزرگ و یا محوطه هایی که نیاز به سایبان ثابت ولی اطراف باز دارند مانند پارک ها، اتوپارک ها، پارکینگ های خودرو، پایانه های مسافری و حمل و نقل قابل اجرا هستند.

همچنین سیستم های سایبانی مفصلی برای سایبان پنجره ها، دیوارها و مغازه ها در بحث سازه های متحرک ما دنبال می شود. یک نوع سیستم دیگر پرده های زیپ استور (Zip Store) هستند که برای پوشاندن سازه های شیشه ای قابل نصب و اجرا می باشند.

سقف های متحرک به چند حالت اجرا میشوند؟

به دو صورت هلالی (کِرو) و شیروانی شکل (مستقیم) که هرکدام هم می تواند به دو شکل اجرا شود. مثلا طرح هلالی شکل هلال کامل (تمام کِرو) یا یکسره و نیم هلال (نیم کِرو) قابلیت اجرا دارد و یا شکل مستقیم آن به شکل شیروانی دو طرفه یا شیروانی یک طرفه قابل اجرا می باشد.

گارانتی هم دارید؟

معمولا، این نوع سازه ها دوسال گارانتی دارند، اما ما به دلیل اطمینان خاطر از کیفیت کارمان خدمات خود را تا پنج سال گارانتی کرده و تا 15 سال، خدمات پس از فروش ارایه می دهیم.

با مهندسان و شرکت های ساختمانی چطور همکاری می کنید؟

با وقوف براینکه در صنعت ساختمان هیچ بخشی به تنهایی کامل نیست و برای زیبا و تکمیل شدن، نیاز به مکمل دارند به نظر ما سازه های متحرک می توانند به عنوان مکمل زیبایی و کمال ساختمان سازی استفاده شوند. به همین دلیل احساس می کنیم بهترین شرکای فکری ما مهندسان ساختمان، دفاتر فنی-مهندسی و ادارات نظام مهندسی ساختمان هستند و آمادگی داریم در هر کجای کشور عزیزمان با کلیه شرکت های ساختمانی و دفاتر طراحی و نقشه کشی ساختمان مشارکت داشته باشیم. در مجموع مهمترین شعار ما در این حوزه، هم فکری و هم اندیشی برای ارائه خدمات خوب و با کیفیت در حوزه سازه های متحرک به هم میهنان عزیزمان می باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 370

فهرست مطالب شماره 370

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :

سلام:بیست خوب .واقعا"درمقابل حوادث واستفاده بهینه ازفضای موجودعالی است.امنیت نیز موردمهمی است.زیبایی وبه صرفه بودن دردنیای امروزجالب است.ممنون آقا دکتر ارادت:جعفری


×