menu

ثبت آگهی رایگان

انتظار فعالان ساختمانی از برگزارکنندگان نمایشگاهی

نمایشگاه ساختمانی با رویکرد صنعتی

نمایشگاه-ساختمانی-با-رویکرد-صنعتی

سید عباس ذاکری، عضو سابق و اصلی شورای توسعه نظام مهندسی و کنترل ساختمان». این، تمام و همه آن چیزی است که او در معرفی از خود حقیقی و حقوقی اش ارایه می دهد، اما همو، وقتی در مقابل سئوالات پیام ساختمان قرار می گیرد، می گوید: «مطالب و نکته نظراتی در پاسخ به سوالات ارائه گردید که البته برای پاسخ دقیق به هر یک، می طلبید پاسخ چند صفحه ای داده شود که امکان چاپ آن همه مطلب نمی بود و نیز از حوصله خوانندگان خارج می شد. امید که مفید بوده باشد». با آقای ذاکری که در مقطعی از زمان مدیتی نیز مسئولیت شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی را بر عهده داشته در رابطه با چند و چون بورس املاک، نمایشگاه ساختمان و ... گپ و گفت مختصری داشتیم که در ادامه می خوانید:

آقای ذاکری ابتدا بفرمایید تاثیر بورس املاک و مستغلات بر صنعت ساختمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

بررسی بورس در صنعت ساختمان از دو منظر قابل بحث است؛ 1 - از منظر جذب سرمایه های سرگردان یا راکد این بخش 2- از منظر متقاضیان مسکن.

مسلماً بورس املاک و مستغلات به لحاظ سرمایه گذاری از سوددهی بالا و تا حدودی مطمئنی برخوردار است و اگر توزیع سود عادلانه و به درستی صورت گیرد می تواند بخش زیادی از سرمایه های سرگردان را جذب کند.

ولی از منظر متقاضیان مسکن نمی توان چشم انداز مطمئنی برای بورس املاک متصور شد و استقبال خوبی را حداقل به این زودی پیش بینی کرد.

برای راه اندازی بورس املاک و مستغلات بایستی همه جوانب کار توسط متخصصین امور و اقتصاددان ها مدنظر قرار گیرد. شتابزده عمل کردن در بورس چه املاک، چه کالا و هر نوعی از آن، می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و بطور کلی اعتماد جامعه را نسبت به بورس املاک و به طور کلی بورس، برای همیشه از بین ببرد به طوری که تأثیر بد آن برای سالیان سال در اذهان عمومی باقی بماند.

به نظر شما، چه زمانی برای راه اندازی بورس املاک مناسب است؟

راه اندازی بورس املاک زمانی مناسب است و می تواند روی صنعت ساختمان اثر مثبت داشته باشد که منافع هر دو طرف یعنی هم تولید کننده و هم مصرف کننده را در بر بگیرد. به نظر بنده این اتفاق زمانی خواهد افتاد که اقتصاد کشور از یک ثبات واقعی برخوردار باشد و دستخوش تغییرات لحظه ای نشود. هرچند افزایش قیمت ها تأثیر خود را روی افزایش بهای سهام بورس خواهد گذاشت و به نفع سهامداران خواهد بود، ولی به توسعه صنعت ساختمان سازی لطمه خواهد زد.

با توجه به در پیش بودن نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تاثیر نمایشگاه هایی از این دست بر صنعت ساختمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

مسلماً ارائه محصولات و تکنولوژی های جدید صنعتی مورد نیاز بخش ساختمان در افزایش کیفیت و بهره وری، کاهش هزینه های ساخت و مدت زمان اجرای پروژه ها همچنین به روز کردن امکانات تأثیر بسزایی دارد و خریداران می توانند بطور مستقیم با تولید کنندگان ارتباط برقرار کرده و با شناخت بهتر نسبت به خرید اقدام نمایند.

با توجه به برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان امسال در ایام کرونایی، استقبال مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟

یقیناً برگزاری این نمایشگاه مثل خیلی از امور دیگر تحت تأثیر بیماری کوید 19 کرونا خواهد بود و حضور علاقمندان تهرانی بخصوص شهرستانی را مشکل و کم رنگ خواهد ساخت. اگر بتوان همین نمایشگاه ها را در سطح بین المللی در همه استان ها برگزار نمود مسلماً برگزار کنندگان نمایشگاه را به اهدافشان نزدیک تر خواهد ساخت.

به عنوان یک کارشناس و فعال ساختمانی از برگزار کنندگان نمایشگاه های ساختمانی چه انتظاری دارید؟

نکته حائز اهمیت در برگزاری نمایشگاه های ساختمانی این است که به گونه ای برنامه ریزی شود که محصولات و تکنولوژی هایی که در چنین نمایشگاه هایی معرفی می شوند در جهت صنعتی سازی باشد تا متولیان ساخت و ساز را برای رسیدن به تولید انبوه مسکن مورد نیاز جامعه جوان کشور کمک نماید. چرا که صنعتی سازی ضمن کمک به افزایش کیفیت، هزینه های ساخت را برای مصرف کنندگان کاهش می دهد و در نهایت منجر به رونق تولید در صنعت ساختمان و تحقق جهش تولید در کشور می شود.

اگر حرف ناگفته ای دارید، بفرمایید.

برای تلطیف فضای گفتگو، اگر بخواهیم مزاحی هم با وزیر محترم راه و شهرسازی کرده باشیم به نظر می رسد علت و دلیل اینکه وزارت راه و شهرسازی نمی خواهد در فرآیند ساخت و ساز از کشورهای پیشرفته الگوبرداری کند یک چیز می تواند باشد و آن فقدان کاردان فنی به تعداد کافی است. در کشورهای پیشرفته به ازاء هر مهندس حداقل 3 کاردان فنی دارند حال آنکه در ایران به ازاء 10 مهندس، یک کاردان فنی داریم و این، از عجایب زمانه ما و دنیاست.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 369

فهرست مطالب شماره 369

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×