menu

ثبت آگهی رایگان

تکنولوژی سقف وافل بنیتک

تکنولوژی-سقف-وافل-بنیتک

تعریف سقف وافل

سقف وافل از نوع سقفهای متداول بتنی می باشد که از یک دال بتنی مسلح فوقانی با ضخامت یکسان به همراه شبکه ای از تیرچه های بتنی منظم که در یک و یا دو امتداد متعامد گسترش یافته اند تشکیل می شود. سقف های وافل مدرن (waffle slabs) از سال 1940 در کشورهای آمریکا و کانادا و با رویکرد بهینه سازی سقف های دال بتنی و افزایش عملکرد مورد استفاده و سپس در سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرده است. عبارت "وافل" از الگوی شبکه ای مربوط به تیرچه های منظم تحتانی نشأت گرفته است. این سقف ها بسته به نوع مستطیلی و یا مربعی بودن قالب وافل، در دو دسته یکطرفه و دو طرفه طبقه بندی و قابل کاربرد می باشد. انتخاب بهترین سیستم سقف وافل بستگی به عوامل مختلفی از جمله سیستم سازه ای، دهانه ستون به ستون، کاربری، الزامات معماری و... دارد.

مزایای متعدد فنی و اقتصادی این سقف در مقایسه با سایر سیستم های مشابه مانند سقف های مجوف، تیردال، پیش تنیده و تیرچه بلوک موجب رشد چشمگیر کاربرد آن شده است. این سقف ها به عنوان راهکاری اقتصادی با قابلیت تطبیق برای انواع ساختمان با کاربری ها و دهانه های مختلف و با ویژگی سهولت اجرا با استقبال جامعه مهندسان معمار و سازه قرار گرفته است. مشخصه اصلی سقف های وافل نمای سازه ای زیرین آن ها می باشد. سقف وافل پس از قالب برداری دارای حفره های منظم و متناسبی می باشند که می توان از این ویژگی مستقیما برای نورپردازی و تزئینات معماری استفاده نمود. همچنین می توان از سقف کاذب نسبت به پوشش نمای زیرین و اجرای طرح های مورد نظر اقدام نمود.

قالب سقف وافل

اصلی ترین المان در اجرای سقف های وافل، قالب وافل می باشد. وجود قالب های وافل و چینش مدولار این قالب ها درکنار یکدیگر موجب تشکیل تیرچه های متعامد، منظم و با عرض و عمق یکسان می گردد. از جنبه سازه ای کارگذاری قالب های وافل موجب حذف کنترل شده ی بتن ناکارمد در نواحی مشخصی از سقف و در نتیجه بهینه سازی در وزن سقف می گردد. شبکه متعامد تیرچه های تحتانی و حفره های زیرین سقف در نتیجه چینش قالب های وافل در کنار یکدیگر تشکیل می شوند که پس از گیرش بتن و قالب برداری نمایان می گردند. مربع و یا مستطیلی بودن هندسه قالب های وافل موجب ایجاد حفره های مربعی و یا مستطیلی می گردد. از قالب های مربعی برای ایجاد سقف وافل دوطرفه و از قالب مستطیلی برای اجرای سقف وافل یکطرفه استفاده می گردد. از سقف های وافل یکطرفه عمدتا برای ساختمان های با دهانه کوتاه و برای باربری یکطرفه سقف و از سقف های وافل دوطرفه برای ساختمان های با دهانه های بلند و باربری دوطرفه سقف استفاده می گردد. بطور کلی سقف های وافل دوطرفه از امکانات و مزایای بیشتری نسبت به سقف وافل یکطرفه برخوردار می باشد.

ویژگی های سقف وافل بنیتک

در اجرای دال توپر (عدم وجود قالب های وافل) کل ضخامت سقف بصورت توپر بتن ریزی می گردد و این موجب افزایش قابل توجه وزن سقف و وجود ظرفیت مازاد برشی در سقف و غیراقتصادی شدن طرح می گردد. کاربرد قالب های وافل موجب حذف کنترل شده ی بتن ناکارمد و بهینه سازی در طراحی سقف می گردد و از آنجایی که با استفاده از این تکنیک کاهش پدید آمده در وزن مرده سقف به مراتب موثرتر از کاهش ناچیز سختی دال در مقایسه با دال توپر هم ضخامت می باشد، می توان از این تکنولوژی برای ساخت سازه هایی با دهانه های بلند بهره جست. در نتیجه سقف های وافل از مقاومت و صلبیت به مراتب بالاتری نسبت به انواع دال های تخت و دیگر سقف های مشابه برخوردار می باشند که هم از جنبه های فنی و هم اقتصادی می تواند با اولویت بالا برای کاربرد در انواع ساختمان ها با شرایط معماری و کاربری مختلف مورد استفاده مهندسین معمار و طراح سازه قرار بگیرد. قالب های وافل موجود دارای مشخصات هندسی متفاوتی نسبت به یکدیگر می باشند. تفاوت در مشخصات هندسی موجب تفاوت در فواصل و مشخصات تیرچه ها، فرم حفره های تحتانی و در نتیجه تفاوت اساسی در فرم معماری و عملکرد سازه ای سقف می گردد. در نتیجه انتخاب صحیح در مشخصات قالب وافل برای شرایط مختلف هر پروژه اهمیت ویژه ای دارد.

سقف وافل دارای مزایای فنی و اقتصادی متعدد نسبت به دیگر سقف های بتنی رایج می باشد. شناخت و مقبولیت روز افزون جامعه مهندسان و کارفرمایان نسبت به مزایای سقف وافل موجب رشد و گسترش کاربرد این نوع سقف شده است. یکی از مزایای سقف های وافل روش اجرای ساده و عدم نیاز به تجهیزات خاص و یا نیروی کار متخصص می باشد و می توان با آموزش های اولیه و نظارت بر اکیپ های مختلف اجرایی و استفاده از تجهیزات موجود و متداول اجرای اسکلت های بتنی به اجرای سقف وافل پرداخت.

ویژگی های سقف وافل

از ویژگی های سقف های وافل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

سقف وافل مناسب انواع ساختمان با کاربری های گوناگون می باشد.

سقف وافل را می توان برای دهانه های کوتاه و بلند بطور همزمان استفاده نمود.

سقف وافل را می توان هم بصورت تخت و هم به همراه تیر میانی استفاده نمود.

حجم مصالح مصرفی در سقف وافل کمتر از سیستم های مشابه می باشد.

ضخامت سقف وافل در بازه 25 الی 50 سانتی متر می باشد.

ضخامت دال فوقانی در بازه 5 الی 10 سانتی متر می باشد.

فاصله مرکز به مرکز تیرچه ها در بازه 60 الی 90 سانتی متر می باشد.

عرض تیرچه های متعامد در بازه 10 الی 20 سانتی متر می باشد.

مزایای قالب وافل بنیتک

ابعاد و هندسه استاندارد و بهینه

مقاومت و دوام بالای قالب ها

حداقل استهلاک درکاربرد قالب ها

سهولت در حمل و انبارداری

عدم نیاز به مونتاژ در محل کارگاه

دارای اسپیسر ثابت بروی قالب ها

امکان ایجاد بازشو در جان تیرچه ها

دارای مهره فلزی برای قالب برداری

دارای گیره فلزی فیکس کننده قالب ها

شرکت بنیتک طراح ، مجری و مالک سقف وافل بنیتک

شرکت بنیتک مفتخر به بروزرسانی سقف های وافل کلاسیک و تولید قالب های وافل بنیتک منطبق بر آیین نامه ها و استاندارد های داخلی و بین المللی می باشد. سقف وافل بنیتک منطبق بر ضوابط آیین نامه بتن آمریکا (ACI) و مبحث 9 مقررات ملی ساختمان می باشد. قالب های وافل بنیتک برای شرایط مختلف بارگذاری و کاربردی های گوناگون و دهانه های مختلف طراحی شدهاند و در تطابق با شرایط فنی و اجرایی کشور و همچنین آیین نامه ها و استاندارد های مربوطه تولید می شوند و پاسخگوی نیازهای فنی مهندسین سازه و معماری و همچنین موجب بهینه سازی و ارتقا کیفیت ساخت سقف های وافل می گردد.

شرکت بنیتک همچنین با در اختیار داشتن تجهیزات اجرایی منطبق با سیستم سقف وافل و با تکیه بر تجربه و دانش فنی مهندسین خود، طراحی و اجرای کامل اسکلت های بتنی با سیستم سقف وافل بنیتک را بر عهده می گیرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 368

فهرست مطالب شماره 368

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×