menu

ثبت آگهی رایگان

رئیس اسبق انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران خواستار شد:

احیای مسکن مهر

احیای-مسکن-مهر

رئیس و نائب رئیس اسبق انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، همچنین نائب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور از جمله سازندگانی است که چه رئیس باشد، چه نائب رئیس و یا یک عضو ساده از اعضای خانواده سازندگان، همواره یکی از فعالان صنعت ساختمان و مسکن به شمار می رود. در این وانفسای کرونایی اقتصاد و ساختمان که هرکس به نوعی در کنج خلوت خزیده و گوشه تنهایی اختیار کرده تا از گزند کرونا در امان بماند اگر بخواهی دنبال کسی بگردی که بتوانی زیر و بم صنعت ساختمان را البته توام با ارایه راهکارهای کارشناسانه بیابی، او کسی نیست جز مهندس حسن محتشم که هم مرد نظر است و هم مرد عمل. در ادامه گفتگوی"پیام ساختمان" با یکی دیگر از دغدغه مندان ساختمان را می خوانید.

1-آقای مهندس به عنوان مرد سرد و گرم چشیده صنعت ساختمان، مشکل این صنعت را در چه می دانید؟

اصلی ترین مشکل ساختمان در شرایط فعلی تحریم های ناجوانمردانه علیه کشور عزیزمان ایران است. به همین دلیل، صنعت ساختمان طی سال های گذشته در سایه تحریم نه تنها در جهت صنعتی شدن پیش نرفته، بلکه پسرفت هم کرده است. بنابراین در شرایط حاضر ساختمان بیشتر به روش سنتی و در بعضی از قسمت ها نیمه صنعتی ساخته می شود که این رویکرد، با سیاست های لزوم بهره مندی از تکنولوژی های روز ساختمان در ساخت و سازهای کشور همخوانی ندارد. بر این اساس، عدم استفاده و یا همراهی با تکنولوژی های روز هر صنعتی از جمله ساختمان، باعث هدررفت منابع و به تبع، از بین رفتن ثروت ملی، افزایش قیمت تمام شده و پایین آمدن کیفیت ساخت و ساز خواهد شد.

2-در مقام یک سازنده و ذینفع عدم پرداخت مالیات مسکن، طرح اخیر مجلس با عنوان اخذ مالیات از واحد های مسکونی خالی را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر می رسد طرح اخذ مالیات از خانه های خالی تاثیر چندانی در ساماندهی بازار مسکن نداشته باشد و به دلایل ذیل ناکارآمد خواهد بود؛ 1- الزام به واگذاری واحدهای ساخته شده به اجاره موجب توقف سرمایه در مسکن و کاهش تولید مسکن خواهد شد2- الزام به اجاره شاید در کوتاه مدت به عرضه مسکن در بخش اجاره کمک کند، اما پس از مدتی، به دلیل کاهش تولید و خروج برخی از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان مسکن از این بخش، مجددا با افزایش قیمت مسکن و در پی آن، افزایش اجاره بها روبه رو خواهیم شد.

3-بورس املاکی که مطرح می شود، به نظرتان موفق خواهد شد؟

با توجه به عدم موفقیت بورسی شدن دو طرح؛ فروش متری مسکن و صندوق زمین و مسکن در بورس، به نظر نمی رسد بورس املاک نیز بتواند در جهت کمک به متقاضی واقعی مسکن نقش مثبت و موثری ایفا نماید مگر با بررسی های دقیق و کارشناسانه تر.

3-انتظارات سازندگان از دولت را از منظر یک کارشناس ساختمانی و سازنده بیان نمایید؟

با توجه به کمبود مسکن برای متقاضیان واقعی و اینکه تولید فعلی مسکن؛ اولا، به میزان تقاضا نبوده و دوما، واحدهای تولیدی الزاما پاسخگوی تقاضای واقعی احداث نمی شود، از دولت انتظار داریم؛1- شورای عالی معماری و شهرسازی سیاست ساخت مسکن در مناطق مناسب، متناسب با قدرت خرید متقاضیان را در دستور کار قرار دهد و در همین راستا شهرداری ها را موظف نماید در نقاط مدنظر سیاست فوق شورای عالی، نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام نماید نه در مناطق خاص و توام با اما و اگر که نه تنها به سرانجام نرسیده، بلکه موجب تراکم جمعیت و به تبع، آلودگی های متعدد زیست محیطی می شود 2- موارد محدود کننده از قبیل مشکلات بیمه تامین اجتماعی، مالیات، عوارض ساخت و ... برداشته شود 3- تسهیلاتی از قبیل؛ پرداخت عوارض جهت صدور پروانه در طول مدت ساخت و ترجیحا در پایان ساخت از سازنده دریافت گردد 4- وزارت راه و شهرسازی با کمک شهرداری ها، ساخت واحدهای کوچک متراژ و با حداقل مشاعات را در مناطق متناسب با تقاضا و به صورت فروش تمام، یا بخشی از هر واحد با استفاده از تسهیلات بانکی با دوره پرداخت 20 ساله در اختیار متقاضیان را در دستور کار خود قرار دهند 5-وزارت راه و شهرسازی طرح اجاره داری را که در زمان آقای سعیدی کیا اجرا، سپس متوقف و در دوره آقای نیکزاد به مسکن مهر تبدیل شد، مجددا احیا نماید تا سرمایه گذاران و انبوه سازان بتوانند بدون پرداخت بهای زمین، نسبت به احداث واحد مسکونی اقدام و واحدهای ساخته شده از این مسیر را در اختیار مستاجران قرار دهند.

4-پیش بینی شما از آینده صنعت ساختمان چیست؟

در شرایط فعلی، متاسفانه با غیرقابل پیش بینی بودن رفع تحریم ها، پیش بینی آینده صنعت ساختمان هم در هاله ای از ابهام قرار می گیرد. البته حتی با برداشته شدن تحریم ها به نظر نمی رسد در آینده نزدیک تحول چشمگیر و قابل توجهی در این صنعت به وجود بیاید.

5-حرف ناگفته؟

آنچه که مسلم است باید به اصل مهم اقتصادی "عرضه و تقاضا در بازار مسکن و ساختمان" توجه کرد، همچنین با ایجاد تسهیلات در خصوص تحریک تقاضا به منظور بالا بردن ساخت، اقدامات موثر ذیل را به عمل آورد؛1-کوچک سازی با حداقل مشاعات و بدون پارکینگ در اراضی در اختیار شهرداری ها 2- واگذاری قسمتی از واحد مثلا 50 درصد با استفاده از تسهیلات و50 درصد بعدی به صورت اجاره 3- اعطای تسهیلات روان به سازندگان و قابل تقسیط برای خریداران 4- واگذاری زمین به انبوه سازان با شرایط پرداخت بهای آن بعد از ساخت 5- اعطای تسهیلات با سود مناسب به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی با استفاده از تکنولوژی های جدید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 368

فهرست مطالب شماره 368

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×