menu

ثبت آگهی رایگان

آرزوی بر باد رفته خانه اولی ها

آرزوی-بر-باد-رفته-خانه-اولی-ها

چهارم مرداد ماه سال جاری بود که آخرین خبر پیرامون طرح مسکن ملی در تهران منتشر شد. در تاریخ مذکور خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران طی مصاحبه ای با اشاره به اینکه بیش از 73 هزار واحد جهت ساخت اقدام ملی در برنامه استان تهران پیش بینی و 3700 نفر احراز شرایط شده اند، اظهار داشت: در این زمینه نکته بااهمیت این است که تاکنون در مجموع 1000 نفر افتتاح حساب کرده اند و در این خصوص متأسفانه از این تعداد تنها 54 نفر واریز وجه داشته اند.

این استقبال سرد از واریز وجه در حالی است که در زمان آغاز ثبت نام برای طرح مسکن ملی در شهر تهران ظرف مدت کوتاهی ظرفیت نام نام نویسی پر شده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه ای در زمان ثبت نام طرح مسکن ملی در شهر تهران، در مورد مدت زمان تکمیل ظرفیت برای ثبت نام طرح مسکن ملی در شهر پردیس گفته بود: پس از 27 دقیقه ظرفیت پردیس تکمیل شد.

دولت از سال 92 تا کنون، وعده های بسیاری برای خانه دار شدن مردم داده و در این مدت نیز طرح هایی را مطرح کرده است ، اما در عمل این طرح ها هیچ کمکی به خانه دار کردن خانوار ها نکرده و حتی اجرای برخی از این طرح ها باعث سردرگمی مردم هم شد.

داستان بازار مسکن و طرح های دولت در این زمینه را بهتر است از دهم خرداد ماه 1392 آغاز کنیم. زمانی که کاندیدا های ریاست جمهوری در تلاش بودند به هر نحو، آرای مردم را به نفع خود جمع کنند. در تاریخ مذکور آقای روحانی در پاسخ به پرسش مجری مناظره مبنی بر اینکه " برنامه دولت شما برای تامین مسکن و مهار قیمت آن چه خواهد بود، گفت: اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه مخصوصا نسل جوان از برنامه های دولت تدبیر و امید است. قیمت مسکن در سال های اخیر برای مسکن کلنگی رشد 82 درصدی و برای آپارتمان رشد 52 درصدی داشته است.

هنگامی که در مرداد ماه سال 1392 دولت تدبیر و امید سکان قوه مجریه کشور را در اختیار گرفت، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران 3 میلیون و 834 هزار و 200 تومان بود. آخرین آمار در زمینه متوسط قیمت هر مترمربع مسکن که مربوط به خرداد ماه سال جاری است، نشان می دهد متوسط قیمت هرمترمربع مسکن به بیش از 20میلیون تومان افزایش یافته است.

اما در عمل دولت تدبیر و امید برای خانه دار شدن جوانان چه کرد؟

طی هفت سال گذشته طرح های بسیاری در حوزه مسکن جهت اجرایی شدن وعده داده شد که از آن جمله می توان به طرح مسکن اجتماعی، صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن، فروش اقساطی مسکن، مسکن قسطی کارمندان، طرح مسکن استیجاری، وام اجاره مسکن و طرح مسکن ملی اشاره کرد. شاید جدی ترین طرح دولت در حوزه مسکن، طرح مسکن ملی بود.

در زمستان سال 1397 دولت برای خانه دار کردن مردم و مقابله با گرانی مسکن، طرح مسکن ملی را مطرح کرد. طرحی که شامل ساخت 400 هزار واحد مسکونی بود که ساخت 200 هزار واحد آن در شهر های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، 100 هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و 100 هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود.

نوبت ثبت نام طرح مسکن ملی به تهرانی ها رسید اوایل شهریورماه 1398، ثبت نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از مورخه 18 آبان ماه 1398 نیز دور دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد. بعد از پایان شش مرحله از ثبت نام مسکن ملی، سرانجام در هفتمین مرحله از ثبت نام مسکن ملی، نوبت به مردم استان های تهران، قزوین و البرز رسید و ثبت نام آن ها از روز شنبه 30 آذر ماه 1398 آغاز شد.

آخرین خبر از طرح مسکن ملی در تهران

وی با تصریح اینکه پیشرفت اقدام ملی در گرو واریز وجه متقاضیان مسکن در این طرح است، گفت: «ضروری است تمام شهروندان استان تهران که تاکنون پیامک افتتاح و واریز وجه دریافت کرده اند ظرف 2 هفته آینده نسبت به واریز وجه اقدام کنند تا در سامانه اقدام ملی بمانند، در غیر این صورت مشمول دستورالعمل حذف از طرح خواهند شد.»

فرصت دو هفته ای برای واریز وجه در حالی است که پیش تر در سوم تیرماه 99 طی پیامی به متقاضیان این طرح، تاکید شده بود بایستی ظرف دو هفته، 40 میلیون تومان را واریز کنند؛ اما حالا با تصمیم جدید مبنی بر زمان دو هفته ای برای واریز وجه، به نوعی در حق افرادی که در تیرماه اقدام به واریز وجه کرده بودند، اجحاف شده است. در هر صورت، کاهش ارزش پول در این مدت مشهود بوده و بهتر است تصمیم گیران، برای آن دسته از افراد که در موعد قبلی، واریز وجه کرده بودند، اولویت قائل شوند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 368

فهرست مطالب شماره 368

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×