menu

ثبت آگهی رایگان

پارکت چوبی

پارکت-چوبی

کفپوش یکی از المان های بسیار ضروری در دکوراسیون داخلی است که این روزها بسیار به آن توجه می شود.

تنوع این محصول بالاست و افراد بر اساس سلیقه و بودجه خود می توانند نسبت به انتخاب و خرید آن اقدام نمایند. آن ها در انواع مختلف از جمله سرامیکی، پی وی سی، لمینت، گرانولی، اپوکسی، سنگی، بامبو، بتنی، پلی یورتان، سه بعدی، پارکت چوبی و … قابل اجرا هستند.

پارکت چوبی چیست؟

پارکت چوبی از یکسری پانل های چوبی در ابعاد و اشکال مختلف تشکیل شده که با الگوهای متنوع می توان آن ها را کنار هم قرار داد و سطحی یکدست، زیبا و متفاوت ایجاد نمود. این کفپوش یکی از بهترین و سالم ترین کفپوش هایی است که در منازل نصب می شود.

هنگامی که بر روی این کفپوش راه می روید احساس گرما و راحتی کرده و از حضور آن در خانه لذت خواهید برد. چوب طبیعی با محیط زیست سازگار است، از این رو نه تنها تکه ای از طبیعت را وارد منزل می کند بلکه به خانه هویت بخشیده و آن را جذاب تر نشان می دهد.

پارکت چوبی از چوب درختانی چون بلوط،کاج،گردو، راش، بامبو و یا افرا ساخته میشود، از این رو امکان انتخاب چوب با قیمت و کیفیت متفاوت وجود دارد.

انتخاب جنس پارکت به فضای مورد نظر،رفت و آمد در آن محیط، نوع رنگ و طرح دلخواه و میزان رطوبت بستگی دارد.

چوب بلوط به دلیل مقاومت و فشردگی بافت خود نسبت به سایر چوب ها از سختی و استحکام بالاتری برخوردار است. پارکت چوبی زیباترین کفپوش میباشد که زیبایی الهام گرفته از طبیعت را به خانه شما می آورد.

این پارکت نوعی عایق گرمایی برای کف ساختمان است که زیبایی بی نظیری به فضای مورد نظر میبخشد. قطعات این کفپوش باید محکم به کف متصل شوند، در صورت عدم اتصال کامل آنها به کف،پس از مدتی به محض راه رفتن بر روی آنها، شروع به سر و صدا میکنند.

در گذشته قطعات پارکت با استفاده از چسب مخصوص به کف می چسبیدند اما در حال حاضر این قطعات به شکل کلیکی در هم قفل می شوند.

انواع پارکت چوبی

پارکت چوبی در دو نوع پارکت سه لایه و پارکت تمام چوب تولید می گردد. در پارکت سه لایه که پارکت مهندسی شده نیز نام دارد از چوب ارزان قیمت با کیفیت معمولی برای دو لایه زیرین استفاده می شود و لایه رویی از جنس چوب ترمووود یا ترمو است اما در پارکت تمام چوب تنها چوب ترمووود به کار برده می شود.

در پارکت مهندسی شده لایه زیرین از چوب صنوبر، لایه میانی از چوب نرم و لایه رویی از چوب ترمو می باشد که با استفاده از چسب فرم آلدهید به یکدیگر چسبیده اند.

پارکت چوبی و پارکت لمینت

ارکت چوبی تماماً از چوب ساخته می شود اما کفپوش لمینت ظاهری همانند چوب دارد. در ساخت پارکت لمینت از الیاف بهم فشرده (HDF) و یا MDF به همراه رزین ملامین استفاده می شود. هر چند ظاهر این کفپوش همانند پارکت چوبی است اما زیبایی، رنگ و بافت چوب طبیعی را ندارد.

تفاوت پارکت چوبی با پارکت لمینت به شرح زیر می باشد:

قیمت پارکت چوبی در مقایسه با پارکت لمینت بالاتر است.

پارکت لمینت در برابر نم و رطوبت مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

نصب و اجرای پارکت لمینت راحت تر از پارکت چوبی است.

طرح، رنگ و بافت پارکت چوبی منحصر بفرد بوده و زیبایی آن قابل مقایسه با کفپوش لمینت نیست.

لمینت ماده ای سخت است، از این رو این سختی حسی از راحتی به ساکنین منتقل نمی کند.

هر چند برخی از نصابان از یک لایه فوم در زیر پارکت استفاده می کنند تا خاصیت ارتجاعی به آن ببخشند اما باز هم لمینت سختی خود را دارد.

پارکت چوبی عمر بسیار طولانی دارد، در حالی که پارکت لمینت به مرور زمان و در اثر رفت و آمد زیاد کیفیت خود را از دست می دهد.

در ساخت لمینت از مواد شیمیایی استفاده می گردد. فرمالدهید از جمله این مواد است که برای محیط زیست مضر می باشد اما پارکت چوبی دوستدار محیط زیست است و قطعات آن مجدداً قابل استفاده هستند.

راه رفتن بر روی لمینت با سر و صدا همراه است، از این رو افراد از این صدای ناخوشایند شکایت دارند، در مقابل تردد بر روی پارکت چوبی حس خوبی ایجاد می کند و طبیعی بودن آن را به طور کامل نشان می دهد.

پارکت لمینت دارای سطحی صاف و لغزنده است، خصوصاً اگر بر روی آن آب ریخته شود احتمال سرخوردگی بیشتر خواهد شد.

اما بافت طبیعی پارکت چوبی سطحی ایمن برای افراد فراهم می کند.

معایب و مزایای پارکت چوبی:

پارکتهای چوبی با هر نوع ضخامتی عمر طولانی دارند و به راحتی پوسته پوسته نمیشوند. این نوع کفپوش به راحتی قابل تمیزکاری است و با یک جاروبرقی ساده میتوان گرد و غبار روی آن را پاک کرد.

پارکتها باید در محلی نصب شوند که دور از نور مستقیم خورشید باشند زیرا نور مستقیم رنگ پارکت را کمرنگ نموده و سطح آن را کدر میکند.

برای شستن پارکت نباید از آب استفاده کرد زیرا نم و رطوبت باعث باد کردن چوب میشود. پارکت های چوبی نسبت به خط و خش حساس هستند بنابراین باید از ضربه زدن با اجسام نوک تیز به سطح پارکت جلوگیری شود. نشست گرد و غبار برای طولانی مدت کفپوش پارکت را کدر میکند و سطح آن را از بین میبرد. بنابراین سطح آن باید همیشه تمیز نگه داشته شود.

نصب پارکت چوبی

پارکت چوبی باید روی یک سطح یکنواخت نصب شود. در صورتی که سطح زیرین ناهموار بوده و پستی و بلندی داشته باشد قبل از نصب پارکت، انجام عملیات زیرسازی ضروری میباشد.

به منظور مقاوم سازی پارکت در برابر نم و رطوبت از مخلوط پودر سنگ،سیمان و چسب بتن به عنوان زیرساز استفاده میشود.

این لایه ی زیرساز باید کاملا خشک شود سپس نصب پارکت صورت گیرد. گاهی اوقات نیز برخی نصابان پارکت برای تراز کردن کف محل مورد نظر از فوم مخصوص به عنوان زیرساز استفاده میکند.

وجود درز در پارکت باعث نفوذ نم و رطوبت به زیر آن میشود بنابراین در هنگام نصب آن دقت شود که هیچ گونه درز و شکافی ایجاد نشده باشد.

این نکته را مدنظر داشته باشید که فاصله بین دیوار و پارکت رعایت شود. معمولا فاصله ای حدود 3 تا 4 میلی متر برای این منظور کافی است.

بعد از اتمام کار این محل توسط قرنیزهای چوبی پوشانده می شود.

بعد از نصب پارکت روی آن ساب زده میشود و سپس لاک استفاده میشود، با انجام اینکار پارکت سطحی صاف و براق پیدا میکند.

لایه پوششی از واکس، لاک یا روغن نقش لایه ی محافظ را برای کفپوش پارکت ایفا میکند.

قیمت پارکت چوبی

پارکت چوبی بهترین گزینه برای انتخاب کفپوش است زیرا قیمت آن با توجه به کیفیت و طول عمر بالایی که دارد مقرون بصرفه می باشد. به دلیل استفاده از چوب در ساخت این محصول، سال ها می توان با خیالی آسوده از آن در مکان های مختلف استفاده نمود. این پارکت ها در دو نوع تک لایه و چند لایه تولید می شوند و قیمت آن ها متری حساب می شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 361

فهرست مطالب شماره 361

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×