menu

ثبت آگهی رایگان

برای نخستین باردر کشور امکانپذیر شد:

ساخت سقف هایی مقاوم در برابر زلزله

ساخت-سقف-هایی-مقاوم-در-برابر-زلزله

یک فعال صنعتی از تولید پارچه های سه بعدی در کشور برای نخستین بار خبر داد و گفت: این پارچه ها ماده اولیه تولید کامپوزیت هایی است که برای ساخت بدنه هواپیمای ایرباس، سقف های ساختمانی مقاوم در مقابل زلزله بالای 8 ریشتری و... استفاده می شود

دکتر احمد موسی زاده مشاور توسعه بازار و توسعه شرکت نوآوران صنعت سیلک، در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: صنعت تولید پارچه های سه بعدی از الیاف شیشه، سابقه ای 15 ساله دارد که برای نخستین بار در جهان توسط یک شرکت امریکایی اختراع و ساخته شد.

وی افزود: پس از آمریکا، کشورهای هلند، کره جنوبی، بلژیک و آلمان نیز به فناوری تولید این پارچه و نیز ماشین آلات آن دست یافتند.

موسی زاده با اشاره به اینکه شرکت تولیدی سیلک نیز از چند سال پیش به دنبال خرید ماشین آلات تولید پارچه های سه بعدی از کشورهای صاحب فناوری آن بود، اظهار داشت: از آنجایی که پارچه های سه بعدی مصارف بسیار زیاد و متنوعی در صنایع مختلف از جمله هوا و فضا، نظامی، ساختمانی، انرژی، خودرو سازی و...دارد از این رو هیچ کشوری از 5 کشور یاد شده حاضر نشدند ماشین آلات تولید پارچه های سه بعدی را به ایران بفروشند.

وی ادامه داد: این مسئله موجب شد تا بخش تحقیق و توسعه شرکت سیلک، در یک بازه زمانی سه ساله با انجام تحقیقات گسترده و تلاش فراوان موفق به طراحی و ساخت فناوری و ماشین تولید پارچه های سه بعدی برای نخستین بار در کشور شود.

به گفته مشاور توسعه شرکت سیلک، باتوجه به اینکه ماشین یاد شده فناوری و دانش فنی بسیار پیچیده و پیشرفته ای دارد، بنابراین در هیچ نمایشگاهی از سوی کشورهای سازنده آن به نمایش در نمی آید. موضوعی که باعث شد تا محققین داخلی در ساخت این دستگاه در کشور کاملا متمرکز بر طراحی و تحقیق داخلی شوند و در نتیجه دستگاهی بسازند که به روش مهندسی معکوس و کپی از ماشین مشابه خارجی تولید نشده است.

وی افزود: تولید پارچه های سه بعدی از الیاف شیشه یک محصول استراتژیک به شمار می آید چرا که ماده اولیه کامپوزیت هایی است که در ساخت بدنه هواپیمای ایرباس 380، بدنه کشتی و قایق های تندرو، سقف های ساختمانی مقاوم در برابر زلزله بالای 8 ریشتری، مخازن نگهداری سوخت و آب با مقاومت و عایق حرارتی بسیار بالا استفاده می شود.

این فعال صنعتی کشور با اشاره به منحصر به فرد بودن دستگاه ایرانی تولید پارچه های سه بعدی، در مقایسه با مشابه خارجی آن گفت: ایران در این زمینه ماشینی تولید کرده که توانایی بافت پارچه با عرض 4 متر و قطر4 سانت را دارد در حالی که مشابه بلژیکی این دستگاه قادر به بافت پارچه های به عرض 2 متر و قطر حداکثر 2 سانت است.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل فناوری بالاتر، قیمت پارچه های سه بعدی تولید ایران 30 تا 40 درصد ارزانتر از مشابه خارجی در بازارهای جهانی است.

دکتر موسی زاده با بیان اینکه هر روز مصارف کامپوزیت های تولید شده از پارچه های سه بعدی در جهان گسترده تر می شود، تصریح کرد: در واقع پارچه های سه بعدی تهیه شده از الیاف شیشه، محکم ترین ماده ای است که بشر تاکنون توانسته بسازد.

وی افزود: از این رو کامپوزیت های ساخته شده از پارچه های سه بعدی، در صنعت ساخت خودروهای گران و لوکسی نظیر لامبورگینی هم مصرف گسترده ای دارد.

این فعال صنعتی کشور همچنین به تولید سقف های ساختمانی از کامپوزیت نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه پارچه های سه بعدی از الیاف شیشه ای بسیار سبک است از این رو هنگامی که در ساخت سقف های ساختمانی به کار می رود وزن سازه را تا 40 درصد کاهش داده و قیمت نهایی ساخت و ساز را نیز بشدت پایین می آورد.

به گفته مشاورتوسعه بازار شرکت سیلک، مقاومت سقف های ساختمانی تهیه شده از پارچه های سه بعدی در مقابل زلزله بسیار بالاست و حتی میتوان این میزان مقاومت را با تزریق بتن در میان آن باز هم افزایش داد.

وی گفت: همچنین از سازه های تهیه شده از پارچه های سه بعدی، می توان در ساخت پل های عظیم مقاوم در برابر زلزله نیز بهره جست.

موسی زاده همچنین به ساخت و طراحی کامپوزیت های دوبعدی برای پوشش گلخانه نیز اشاره کرد و گفت: کامپوزیت مورد استفاده در پوشش گلخانه عمری دائمی داشته، وزنش سبک و بشدت مقاوم است در حالی که قیمتش ازانواع دیگر پوشش گلخانه که از پلی کربنات و پلاستیک تهیه می شود، ارزان تر است.

موسی زاده با بیان اینکه مرکز تحقیقات ساختمان وابسته به وزارت راه وشهر سازی تست های پیچیده، گران و زمانبری را بر روی تمامی کامپوزیت های تولیدی شرکت سیلک انجام داده، اظهار داشت: صحت کامپوزیت های تولیدی شرکت سیلک مورد تایید کامل قرار گرفته، و از یک سال پیش تا کنون برای تولید انبوه این محصولات ، دست اندرکاران شرکت سیلک به دنبال جذب مشارکت ونیزمنابع مالی از صندوق های توسعه، صندوق نوآوری و شرکت های بانکی بوده است.

وی افزود: متاسفانه تاکنون از سوی این مراکز استقبال چندانی از تولید انبوه کامپوزیت های یاد شده در شرکت سیلک نشده و از این رو در بخش نقدینگی و تامین منابع مالی مشکلات زیادی داریم.

وی گفت: در صورت رفع مشکلات مالی، می توانیم علاوه بر بازار ایران در بازارهای بین المللی به ویژه در بازارهای منطقه ای نظیرعراق، سوریه و افغانستان حضوربسیار پررنگی داشته باشیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 362

فهرست مطالب شماره 362

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×