menu

ثبت آگهی رایگان

آنچه مصرف کنندگان باید در مورد لوله ی PVC بدانند

آنچه-مصرف-کنندگان-باید-در-مورد-لوله-ی-PVC-بدانند

معمولا مصرف کنندگان لوله و اتصالات UPVC مانند بسیاری از محصولات دیگر از لحاظ فنی و علمی با برخی از ویژگیها، خواص و اصطلاحات علمی این محصولات ناآشنا هستند. این عدم شناخت علمی که البته در مورد مصرف کنندگان نهایی و نصابان این محصولات امری طبیعی است، سبب ایجاد سوالاتی در ذهن کاربران این محصولات می شود که در ادامه به برخی از این پرسش ها و پاسخ های علمی مربوط به آنها پرداخته می شود.

1- تفاوت لوله های PVC با پروفیل های UPVC در چیست؟

اسخ : کلیه محصولات pvc به دو گروه اصلی سخت (RIGID) و نرم تقسیم می شوند اصطلاح UPVC مخفف unplasticized pvc است که به معنای pvcنرم نشده یا سخت است. کلیه محصولات سخت pvc مانند لوله، اتصالات، داکت ها و پروفیل ها از جنس upvc یا pvcنرم نشده یا سخت هستند که بسته به نوع کاربرد دارای فرمولاسیون ها و ترکیبات متفاوتی خواهند بود. به عنوان مثال فرمولاسیون پروفیل های پنجره و لوله هایی که ممکن است در معرض تابش نورآفتاب یا شرایط جوی قرار گیرند، حاوی آنتی uv یا پایدار کننده های نوری هستند.

همچنین محصولاتی که در شرایط دمایی بسیار سرد و پایین تر از 30- درجه سانتی گراد بکار می روند حاوی مقاومت دهنده های ضربه هستند تا ضربه پذیری آن محصول در شرایط آب و هوایی بسیار سرد حفظ شود. محصولات نرم pvcمانند شیلنگ، زیره کفش، روکش کابل، دمپایی و... که حالت انعطاف پذیر دارند، دارای نرم کننده یا پلاستی سایزر هستند و در صورت لزوم برای کاربردهای روی کار می توانند حاوی آنتی uv بوده و در برابر اشعه ماورا بنفش پایدار شوند. بنابراین لوله های pvc همان upvc و عاری از هر گونه نرم کننده در ساختار خود هستند.

2- آیا PVC باعث انتشار کلر در آب می شود؟

پاسخ : ماده اولیه لوله های pvc یا upvcپلیمر پلی وینیل کلراید است. این پلیمر از پیوند مونومرهای وینیل کلراید که یک ماده آلی فرار با نقطه جوش 30 درجه سانتی گراد است تولید می شود. در این فرایند پلیمریزاسیون،مونومر فعال و ناپایدار وینیل کلراید تحت شرایط خاص تبدیل به زنجیره های پایدار پلی وینیل کلراید می شود که یک ماده جامد با دمای اشتعال 455 درجه سانتی گراد است که مقدار مونومر باقی مانده آن کمتر از 1 ppm است و در شرایط عادی قابلیت آزادسازی کلر را ندارد. این پلیمر سپس به همراه افزودنی ها و پایدار کننده های حرارتی تحت فرایند اکستروژن تا حدود 200 درجه سانتی گراد حرارت داده شده و به شکل لوله در می آید. محصول نهایی کاملا پایدار بوده و به دلیل ساختار خاص شیمیایی آن قابلیت آزاد کردن کلر را نخواهد داشت مگر اینکه تحت شعله مستقیم سوزانده شود که آن هم با دور کردن شعله، سوختن و آزاد کردن کلر از آن متوقف خواهد شد.

3-آیا در لوله های پی وی سی نصب شده با تکنیک اتصال چسپی، چسپ به درون لوله نفوذ خواهد کرد؟

پاسخ: عملکرد چسپ های pvc مورد استفاده در اتصال لوله و اتصالات pvc به گونه ای است که لایه ی نازکی از سطح بیرونی لوله و سطح داخلی اتصال وصل شونده به آن را حل کرده و پس از تبخیر حلال و به اصطلاح خشک شدن چسپ که تقریبا چند دقیقه طول می کشد، این دو لایه در هم ادغام می شوند. یعنی سطح خارجی لوله و سطح داخلی اتصال به صورت یک لایه ی واحد در هم امتزاج می یابند که همین امر باعث افزایش استحکام در محل های اتصال خواهد شد. پس از تکمیل فرایند اتصال، هیچگونه نفوذی به داخل لوله یا اتصال صورت نمیگیرد و جدا کردن دوقطعه امتزاج یافته به روش های ساده تقریبا غیر ممکن است.

اطلاعات تکمیلی در خصوص فرایند چسپ لوله و اتصالات upvc

سیستم اتصال ترجیحی برای بیشتر نصب های pvc چسپ حلالی است. سهولت اتصال، دوام و یکپارچگی محل اتصال و هزینه پایین این روش اتصال، pvc را به یکی از محبوب ترین و برترین سیستم های لوله گذاری در جهان مبدل کرده است.

مزایا

• محل اتصال همانند خود لوله یا اتصالات و شاید به مراتب بیشتر محکم و مقاوم است.

• چسپ حلالی، لوله و اتصال را به صورت یکپارچه در آورده و هیچ ماده خارجی در تماس با سیال درون لوله قرار نمی گیرد.

• برای نصب، هیچ ابزار ویژه و گرانقیمتی مورد نیاز نیست.

• از حرارت و شعله برای نصب استفاده نمی شود.

• احتمال کمتری از صدمات ضربه ای در محل وجود دارد.

• بسیار مقرون به صرفه است

• زمان کمتری برای آموزش نصابان جهت یادگیری تکنیک ها مورد نیاز است.

• در بسیاری موارد به برق نیازی نیست.

نگرانی ها

• پس از نصب و جا انداختن، اتصال به صورت دائمی است و قابل جداسازی نیست

• قبل از تست، زمان برای خشک شدن لازم است

• به دلیل بوی چسپ ممکن است نیاز به محیط تهویه باشد

• در شرایط آب و هوایی نامناسب، ممکن است احتیاط های خاصی انجام شود

• نشتی به صورت نادر اتفاق می افتد، اما در صورت وقوع، جایگزینی و یا چسپ کاری مجدد لازم است.

زمان حرکت سیستم لوله و اتصال pvc نصب شده با چسپ

چسپ در عرض چند ثانیه و یا چند دقیقه بعد از اعمال کردن خشک می شود و سطح لوله و اتصال یکپارچه می شود.مراقب باشید که تا زمان یکپارچه شدن کامل محل اتصال، سیستم را حرکت ندهید. در زیر یک جدول راهنما برای انتقال و حرکت لوله های upvc تازه نصب شده آورده شده است.

لوله-و-اتصالات

4-آیا استفاده از لوله های ناودانی به علت قیمت پایین تر در کاربردهای فاضلابی صحیح است؟

پاسخ : استفاده از لوله و اتصالات ناودانی به جای فاضلابی از جمله اشتباهات مصرف کننده بوده و این محصولات صرفا باید درکاربردهای ناودان و روی کار استفاده شوند. با توجه به اینکه لوله های ناودانی ضخامت کمتری نسبت به لوله های فاضلابی دارند، مقاومت آنها در برابر بارهای دینامیک و استاتیک کمتر است و استفاده در کاربرد نادرست و نابه جا، به ضرر مصرف کننده خواهد بود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 367

فهرست مطالب شماره 367

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×