menu

ثبت آگهی رایگان

یک فعال ساختمانی:

فاصله ساخت و ساز ایران با جهان چهل سال است

فاصله-ساخت-و-ساز-ایران-با-جهان-چهل-سال-است

محمود جعفر زاده از جمله سازندگان جوان و فعالی است که برای یادگیری روشهای نوین ساخت، حتی تا چین هم می رود. او که در سال 1383 وارد کار ساخت و ساز شده، تاکنون بیش از 30 پروژه مسکونی، تجاری و صنعتی را عملیاتی و اجرا کرده است.

جعفر زاده که شغل پدرش را ادامه داده، معتقد است کیفیت کار ساخت و ساز بستگی کامل به مدیریت سازنده در امر زمان، بکار گیری مصالح مرغوب، بهره گیری از طراحان خبره جهت طراحی داخلی دارد.

او که به کوتاه کردن زمان ساخت به عنوان یک ویژگی برجسته در ساخت و ساز نگاه می کند، در حال حاضر برای شرکت در کلاسهای مدیریت ساخت، خود را آماده سفر به چین می کند. به گفته این سازنده، چینی ها توانسته اند با مدیریت زمان و بکارگیری روشهای نوین ساخت، یک ساختمان چند طبقه را ظرف مدت یک یا دو ماه بسازند.

محمود جعفر زاده که در حال حاضر یک پروژه ساختمانی 5 طبقه را در تهران در دست ساخت دارد، در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: در حال حاضر فاصله صنعت ساختمان ایران با کشورهای پیشرفته به بیش از 40 سال است، به این معنی که ما از روشهای 40 سال یا بیشتر از چهل سال پیش برای ساخت و ساز استفاده می کنیم.

استانداردهای ساخت درایران درجه سه است

وی در خصوص سطح استاندارد ساخت و ساز در ایران افزود: به طور مثال اگرسطح استاندارد ساخت و ساز در کشورهای پیشرفته درجه یک (الف) باشد، استانداردهای ساخت و ساز ایران درجه سه یا چهار است.

وی با بیان اینکه سیستم ساخت و ساز ایران بسیار سنتی است، اظهار داشت: مهمترین دلیل سنتی ماندن سیستم ساخت و ساز ایران، عدم آگاهی مهندسان و سازنده ها با روشهای جدید ساخت است. وی ادامه داد: برای برطرف شدن این ناآگاهی باید کلاسها و دوره های آموزشی از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری در همه شهرها برگزار شود.

یقینا می بایست از مهندسان و سازندگان کشورهای پیشرفته، برای آموزش روش های نوین دعوت شود. جعفرزاده در پاسخ به این پرسش که چرا سبک سازی ساختمان در ایران به مفهوم واقعی انجام نمی شود، تصریح کرد: اگر بخواهم سبک سازی در ایران را توصیف کنم باید بگویم که سبک سازی تنها شامل بکارگیری یک سری بلوک های سبک مثل هبلکس و همچنین سقف هایی که در آن کناف و یا یونولیت کارشده است، می شود.

وی افزود: در بخش سبک سازی هم، صنعت ساختمان ایران حرف زیادی برای گفتن ندارد. چرا که سیستم سنتی ساخت و ساز، زمینه ای جهت سبک سازی ساختمان را فراهم نمی کند.

این سازنده که آینده ساخت و ساز در کشور را مبهم ارزیابی می کند، اظهار داشت: در ساخت تمامی پروژه هایم سعی کردم ساختمانی به روز و با کمترین میزان خطا بسازم. وی در پاسخ به این پرسش که کمترین میزان خطا در ساخت به چه معناست، گفت: همیشه برای ساخت، از طراح داخلی استفاده کردم تا میزان پرت فضا و یا ساخت فضاهای غیر کاربردی را به حداقل برسانم.

هزینه ساخت هر مترمربع چهار تا پنج میلیون تومان

جعفر زاده در خصوص هزینه های ساخت و ساز در کشور نیز گفت: محاسبه دقیقی وجود ندارد چرا که هزینه های ساخت دائما در حال تغییر است ولی به صورت میانگین هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی و تجاری متوسط چهار تا پنج میلیون تومان و هر متر مربع واحد لوکس و لاکچری 7 میلیون تومان بودجه لازم است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر به دلیل بالا رفتن قیمت بنزین، هزینه حمل و نقل مصالح ساختمانی نسبت به دو ماه پیش حداقل دو برابر شده، که خود این مسئله هم باز هزینه های ساخت را افزایش داده است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا زمان ساخت پروژه ها در کشور طولانی است، اظهار داشت: اصلی ترین و مهمترین علت آن پول نداشتن سازنده است.

در واقع سازنده بدون پول کار را شروع کرده و اینطوری فکر کرده که مثلا یک واحد را بسازم و بعد با پیش فروش آن، هزینه ساخت بقیه طبقات یا واحدها را دربیارم. فکر و محاسبه ای که از اساس اشتباه است و باعث می شود تا کار ساخت چندین سال طول بکشد.

جعفر زاده گفت: در حال حاضر ساخت پروژه ای 5 طبقه را در تهران در دست اجرا دارم که اجرای آن را از اواسط تیرماه آغاز کردم و الان کار لوله کشی و سنگ نمای آن را نیز به پایان بردم و تا عید هم کل ساختمان را تحویل می دهم .

دلیل کوتاه بودن زمان ساخت آن هم این است به هنگام شروع کار به اندازه کافی منابع مالی در اختیار داشتم. به گفته این فعال ساختمانی برای پیشبرد کارها در امر ساخت و ساز، بایستی سازندگان با گروهی متشکل از کارگران ماهر در تخریب، گود برداری، آرماتور بند، بنا، گچ کار، لوله کش، طراح و .... هماهنگ باشند تا انجام هیچ مرحله ای از ساخت و ساز در پروژه ها به تاخیر نیفتد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×