menu

ثبت آگهی رایگان

نقش فناوری بیم(BIM) در کاهش هزینه پروژه

نقش-فناوری-بیم(BIM)-در-کاهش-هزینه-پروژه

فناوری بیم(BIM) یکی از فناوریهای نوظهور در صنعت ساخت است که همگام با پیشرفت­های تکنولوژیک سخت افزاری و نرم افزاری در دو دهه اخیر، به تدریج به حد بلوغ خود نزدیک شده است و در سالیان اخیر در مرکز توجه اصحاب این صنعت در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار گرفته است.

در حال حاضر، استفاده از روشهای طراحی و مدیریتی مبتنی بر این فناوری، در بسیاری از کشورهای صنعتی الزامی شده است و انتظار میرود این فناوری در آینده نزدیک جایگزین روشهای سنتی مهندسی و مدیریت پروژه در دنیا شود.

چراکه استفاده از این فناوری در مدیریت طرح، ساخت و بهره برداری پروژه ها باعث ایجاد اشراف و تسلط بر محدوده کار و در نتیجه انجام یکپارچه و هماهنگ امور توسط عوامل انجام کار می شود که این، به معنی کاهش قابل توجه در زمان و هزینه تمام شده پروژه های عمرانی و زیربنایی، بدلیل افزایش سرعت و کیفیت همراه با کاهش دوباره کاری ها و اتلاف­های منابع ناشی از ویژگیهای کاربست این فناوری در پروژه ها است.

در حال حاضر ابزارهای مهندسی مرتبط با این فناوری مورد توجه فعالان صنعت ساخت کشورمان نیز قرار گرفته است و همچون دوران گذار از نقشه­های کاغذی به نقشه­های اتوکد، اکنون دوران گذار از طراحی اتوکدی به سمت طراحی مبتنی بر مدل سه بعدی به عنوان ماکت دیجیتالی اطلاعات پروژه آغاز شده است.

با این حال، بدلیل در دسترس نبودن ابزارهای مدیریتی بین المللی مبتنی بر این فناوری، عدم سازگاری این ابزارها با جریانهای کاری در کشور و عدم آشنایی مدیران پروژه با آنها، آشنایی با مزایای استفاده از این فناوری در کاهش هزینه و زمان انجام پروژه­ها و بهبود فرایندهای مدیریت پروژه به کندی صورت می پذیرد.

اما خوشبختانه، اکنون یکی از شرکت­های دانش­بنیان ایرانی پیشرو در زمینه فناوری بیم موفق شده است یک مجموعه نرم­افزاری مدیریتی مبتنی بر این فناوری را با نام تجاری ISIX، با همکاری با شرکت­های ISIX Solutions کانادا و شرکت BIM Vision لهستان تولید کند.

شرکت رادین همکاران بهتا، اولین نسخه تجاری این نرم افزار را با نام ISIX Basic و با ویژگی مدیریت هزینه در تابستان 98 وارد بازار کرده است و موفق شده است که تاییدیه کانون مهندسی هزینه ایران را نیز اخذ نماید.

اکنون کارفرمایان، شرکت­های مهندسین مشاور و پیمانکاران می توانند از ابزار سازگار با شرایط کاری در کشور، در بهبود فرایندهای مدیریت پروژه، بویژه مباحث مرتبط با برآورد هزینه و منابع و به تبع آن بهبود فرایندهای تامین و تدارکات مبتنی بر ساختار یکپارچه و چابک این فناوری بهره ببرند و به انواع گزارشات طبقه­بندی اطلاعاتی و نموداری یکپارچه از پروژه به صورت المان محور (چه به صورت گرافیکی و چه غیر گرافیکی) دسترسی داشته باشند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×