menu

ثبت آگهی رایگان

برای نخستین بار در جهان صورت گرفت:

ساخت چیلر جذبی هیبریدی توسط متخصصان داخلی

ساخت-چیلر-جذبی-هیبریدی-توسط-متخصصان-داخلی

مدیر یک شرکت دانش بنیان از ساخت چیلری جذبی در کشور خبر داد که میزان آب مصرفی آن حداقل 70 درصد کمتر از چیلرهای جذبی با ضریب عملکرد یکسان از دیدگاه مصرف در محل است.

آقای دکترجلال الدین ابیانه مدیریت شرکت تهویه ویونا در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان با بیان اینکه ساخت چیلر جذبی که با نام تجاری تهویه ویونا به بازار عرضه شده، محصول بیست و پنج سال تحقیق و تجربه است، اظهار داشت: تهویه سیس و ویونا با بیش از 25 سال سابقه در طراحی و ساخت سیستم های تهویه مطبوع و انواع چیلرهای تراکمی و جذبی بصورت دانش بنیان برای نخستین بار در ایران و جهان، موفق به ساخت چیلر جذبی از نوع هیبریدی شده است که علاوه بر مقرون به صرفه بودن، کاملا سازگار با محیط زیست هم هست.

وی افزود: این سیستم بصورت 2/5 افکت طراحی شده و بدلیل نوع سیکل هیدرولیکی و مواد آلیاژی مصرفی در آن این قابلیت را دارد که در آینده با توجه به نیاز صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی و آب پا به پای ارتقای فناوری در نسلهای آینده آن که از اهداف بخش تحقیق و توسعه شرکت میباشد، با اضافه کردن یک جنراتور به همراه دو مبدل به 4 افکت نیز تبدیل شود.

دکتر با اشاره به اینکه با طراحی این سیستم مشکلات قبلی چیلرها از نقطه نظر: 1) مصرف انرژی و آب، 2)محیط زیست بطور کلی برطرف شده اند،گفت: در ساخت این نوع چیلر سعی شده که از انواع مواد آلیاژی استفاده شود. بطور مثال از جنس استنلس استیل در کلیه سطوحی که در معرض محلول و مبرد قرار دارد و از لوله های فین دار با هندسه خاص بمنظور بهینه سازی فرآیندهای انتقال حرارت و جرم در اجزاء اصلی چیلر میباشد.

وی تصریح کرد: درست است که این مواد قیمت بسیار بالاتری دارند ولی در عوض استهلاک سیستم را بسیار پایین آورده و در ضمن دستگاه ها طوری قیمت گذاری شده که از نظر اقتصادی بسیار توجیه داشته و با توجه به صرفه جویی هایی که در مصرف انرژی و آب صورت می گیرد، در اولین فصل اختلاف بوجود آمده جبران می شود. همچنین بدلیل عمر بالای کاری بدست آمده، قیمت آن بطور کلی در پنج سال اول برگردان میشود. به طور مثال کاربرد این نوع چیلر برای یک فضای 30 هزار متر مربع منجر به صرفه جویی یک میلیارد تومان فقط در مصرف آب می شود.

وی گفت: همچنین استفاده از چیلرهای جذبی ویونا سبب می شود تا فضای تاسیسات و موتورخانه به یک چهارم تقلیل یابد.

مصرف انرژی چیلر جذبی 5/2 افکت هیبریدی تهویه ویونا، یک دوم چیلر تراکمی

به گفته این استاد دانشگاه، از نقطه نظر مصرف انرژی و آب، این چیلر نسبت به چیلرهای تراکمی از نوع هواخنک، مصرف انرژی آن یک دوم کمتر و میزان مصرف آب آن نیز از یک سوم کمتر شده است.

دکتر ابیانه که از سال 1370 وارد کارتولید چیلرهای تراکمی و جذبی شده است، با اشاره به اینکه صنعت برودت ایران با روشهای دانش بنیان فاصله زیادی دارد، اظهار داشت: در جلسه ای که برای معرفی محصول جدیدمان برگزار کردیم از بین حاضرین کسی از من پرسید چطور این نوع چیلر جذبی ابداعی شما از چیلرهای تراکمی هواخنک کمتر آب مصرف می کنند در حالی که در اذهان عمومی این گونه مطرح شده است که در چیلرهای تراکمی هواخنک برای ایجاد فرآیند سرمایش اصلا آبی مصرفی نمی شود!

وی ادامه داد: در پاسخ به ایشان گفتم انرژی مصرفی چیلرهای تراکمی هوا خنک، برق می باشد واین در حالی است که برای تولید برق در 90 درصد نیروگاه ها بصورت تابعی از راندمان و نوع برجهای خنک کننده، آب مصرف می شود.

چیلر جذبی ویونا، تاسیساتی با عمری بیش از ساختمان

وی به ویژگی دیگر چیلرهای جذبی هیبریدی ویونا اشاره کرد و افزود: آب خنک کننده بین چیلر و برج خنک کننده از نوع هیبریدی به صورت مدار بسته است بنابراین هیچ رسوبی وارد دستگاه نمی شود. لذا نیازی به رسوب زدایی هم نیست. در نتیجه استهلاک دستگاه بشدت کاهش می یابد و به طور نمونه شاید هر 20 سال یکبار نیاز به اورهال باشد.

دکتر ابیانه با بیان اینکه به دنبال این هستیم که این محصول رابه نام ایران ثبت جهانی کنیم، اظهار داشت: متاسفانه در داخل کشور برای فراگیر شدن بازاراین محصول و ثبت آن یک سری سنگ اندازیهایی وجود دارد.

این استاد دانشگاه در خصوص ویژگی بارز چیلر جذبی ویونا گفت: تنها این جمله را می گویم که دستگاهی ساختیم که عمرش از عمر ساختمان بیشتر است.

چیلر جذبی تهویه ویونا، مناسب برای متراژهای بالای 1000 متر

این چهره دانشگاهی با بیان اینکه چیلرهای جذبی تهویه ویونا برای ساختمانهای بالای 10 واحد با هر متراژی و فضاهای بزرگتر از هزار متر، برج ها، بیمارستانها، مجتمع های تجاری، مدارس و مراکز آموزشی، ورزشی، دانشگاهی و محیط های صنعتی قابلیت استفاده دارد، اظهار داشت: در حال حاضر تولید این نوع چیلر برحسب سفارش انجام می شود.

به گفته دکتر ابیانه، از آنجایی که اصولا در چیلرهای جذبی قیمت نسبت به ظرفیت خطی نمیباشند، اظهار داشت: هر چه ظرفیت پایین می آید، قیمت بر واحد ظرفیت بالاتر میرود. لذا در ظرفیت های پایین تر از 50 تن لازم است، به تولید انبوه برسد تا از قیمت اقتصادی و مناسب برخوردار گردد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 362

فهرست مطالب شماره 362

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×