menu

ثبت آگهی رایگان

قیمت در و پنجره های UPVC سه برابر شده است

قیمت-در-و-پنجره-های-UPVC-سه-برابر-شده-است

رئیس انجمن صنایع پروفیل UPVC ایران گفت: درحالی که در و پنجره های دو جداره و UPVC مانع از اتلاف 40 درصدی انرژی در ساختمانها می شوند، قیمت آنها در بازار داخلی سه برابر شده است.

حسین طوسی در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان با اشاره به اهمیت مصرف بهینه انرژی در کشور گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده که 40 درصد کل انرژی مصرفی کشور در ساختمانها مصرف می شود.

وی افزود: جالب است بدانید، نزدیک به 40 درصد از این سوخت هم به واسطه در و پنجره های معمولی و غیر استاندارد اتلاف می شود.

رئیس انجمن صنایع پروفیل ایران با بیان اینکه اجباری کردن استفاده از در و پنجره های UPVC باید در دستور کار وزارت راه و شهر سازی، شهرداریها قرار گیرد، اظهار داشت: در طول سالهای گذشته هیچ گاه موضوع بهینه سازی مصرف سوخت و نگهداشت انرژی مورد توجه دولت ها به ویژه مسئولان وزارت راه و شهر سازی قرار نگرفته است از این رو سیراستفاده از پنجره های دو جداره یا همان UPVC در ایران بسیار کندتر از کشورهای دیگر از جمله کشورهای اطراف و همسایه است.

وی ادامه داد: در حالی که تمامی مواد اولیه تولید پروفیل UPVC در کشور وجود دارد و ما می توانیم یکی از قطب های بهینه سازی مصرف انرژی در منطقه و جهان باشیم، ولی شاهدیم از یک سو استفاده از پنجره های دو جداره در ساختمان از سوی دولت ها الزامی و اجباری نمی شود و از سوی دیگر پتروشیمی ها ترجیح می دهند مواد اولیه تولید پروفیل UPVC را به جای عرضه به تولید کنندگان داخلی به مشتریان خارجی از جمله ترکها بفروشند.

به گفته مدیر عامل شرکت تولیدی فن پلاست توس، در شرایطی که دولتهای گذشته در مورد جایگرینی پنجره ها وسواس زیادی به خرج ندادند، و هر روز هم برهزینه های تولید افزوده می شد، شاهد بودیم تعداد زیادی از واحدهای تولیدی پروفیل UPVC سعی کردند برای سرپا نگهداشتن خط تولید، از کیفیت بکاهند و محصولی متناسب با قیمت بازار عرضه کنند.

وی افزود: این رویه در سالهای نخست دهه 90 همزمان با ساخت مسکن مهر به اوج خود رسید چرا که در آن سالها استفاده از پنجره های دو جداره در واحدهای مسکن مهر افزایش یافت در حالی که هیچ نظارتی بر کیفیت این پنجره ها صورت نمی گرفت.

طوسی با اشاره به اینکه در این مقطع بود که سیل پروفیل های UPVC کم کیفیت و نامرغوب تولید و وارد بازار شد، اظهار داشت: نمونه در و پنجره های UPVC کم کیفیت را در واحدهای مسکن مهرکل کشور بسیار می توان دید که بعد از مدتی به واسطه تغییر رنگ یا تغییر شکل دوباره از سوی ساکنین تعویض شد.

این تولید کننده پروفیل با گله مندی از شرایط بازار تامین مواد اولیه پروفیل گفت: اثرات مخرب نابسامانی بازار مواد اولیه منجربه ایجاد رانت های تولید شد واین رانت ها زمانی به اوج خود رسید که به واسطه سهمیه بندی مواد اولیه برای واحدهای تولیدی، این مواد حتی کفاف 20 درصد از تولید را در ماه نمی داد.

به گفته طوسی کمبود مواد اولیه منجر به ایجاد بازار آزاد و سیاهی شد که در آن نرخ ماده اولیه تولید پروفیل چندین برابر قیمت واقعی بود.

وی افزود: در این بازار مافیایی، از نقدینگی های سرگردان به عنوان ابزاری برای اخلال جدی در تولید استفاده می شود.

گفتنی است قیمت انواع درب و پنجره یو پی وی سی در بازار از دو سال پیش تاکنون سه برابر شده است به گونه ای که اگر هزینه جایگزینی پنجره های دو جداره در یک ساختمان 140 متری حدود دو سال پیش سه میلیون تومان تمام می شد الان این رقم به 10 میلیون و گاه بیش از آن هم رسیده است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×