menu

ثبت آگهی رایگان

با نصب دستگاه رسوب زدای الکترونیکی :

عمر تاسیسات ساختمان را چهار برابر کنید

عمر-تاسیسات-ساختمان-را-چهار-برابر-کنید

شرکت بهرشد یکی از شرکت های دانش بنیان است و در مدت دوازده سالی که از عمرش می گذرد، دو ثبت اختراع داشته است. این شرکت که به همت جمعی از متخصصین و دانش آموختگان دانشگاهی تاسیس شده، به تازگی محصولی را با نام دستگاه رسوب زدای الکترونیکی ساخته است، که پس از نصب، منجر به کاهش 40 درصدی مصرف انرژی ( برق و گاز) و چهار برابر شدن عمر تجهیزات تاسیساتی در ساختمان می شود.

داوود صفایی مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت مهندسی الکترونیک بهرشد که از ثبت اختراع این محصول خبر می داد، گفت: دستگاه رسوب زدای الکترونیکی بهرشد در واقع یک محصول استراتژیک است که سه عملکرد بسیار مهم دارد.

وی با اعلام اینکه این دستگاه توسط مهندس ابراهیم صفایی ساخته و ثبت شده ، اظهار داشت: تاکنون فناوری ساخت دستگاه رسوب زدای الکترونیکی تنها در اختیار کشورهای امریکا، آلمان، ایتالیا و انگلیس بود که با طراحی و تولید این دستگاه در شرکت بهرشد، ایران نیز به جمع دارندگان این فناوری پیوست.

وی در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان با اشاره به اینکه تحقیقات، طراحی و ساخت این دستگاه در شرکت بهرشد سه سال طول کشید، گفت: پس از سه سال کار پژوهشی و دریافت تاییدیه های آزمایشات آن از دانشگاه صنعتی شریف، ثبت اختراع آن انجام و تولید آزمایشی شروع شد.

وی ادامه داد: در حالی موفق به ساخت دستگاه رسوب زدای الکترونیکی شدیم که قیمت نهایی این محصول یک چهارم مشابه خارجی و کیفیت آن بسیار بسیار بالاتر از مشابه خارجی است.

صفایی با بیان اینکه در خصوص کارایی این دستگاه مطالعاتی انجام دادیم که به موجب آن دریافتیم، ایران به دلیل شرایط زمین شناسی، آبهای بسیار سخت با میزان کلسیم بالایی دارد، اظهار داشت: باوجودی که ایران یک صدم وسعت خشکی های دنیا را دارد ولی 10 تا 15 درصد کلسیم موجود در دنیا در ایران قرار دارد که در نتیجه آبهای ایران به لحاظ دارا بودن میزان بالای کلسیم جز آبهای بسیار سخت طبقه بندی می شود.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه آزاد، در تقسیم بندی آب ها، آب های سبک ، آب های سخت و آبهای بسیار سخت وجود دارد که معمولا معیار وجود سختی آب یا همان پی پی ام، در آبهای سخت تا 100 و در آبهای بسیار سخت بالای 100 است.

مدیرعامل شرکت بهرشد با بیان اینکه تمامی دستگاههای رسوب زدای الکترونیکی خارجی برای آبهایی با سختی پایین که معیارشان تا 100 پی پی ام است، طراحی و ساخته می شوند، اظهار داشت: این دستگاهها در ایران کارایی خوبی نداشتند چرا که متوسط سختی آب در ایران 700 پی پی ام است.

وی افزود : از این رو شرکت بهرشد با مطالعه سختی آب در ایران که 300،500،1000،2000، 700 و حتی 3000 پی پی ام است، دستگاههایی ساخته که کاملا متناسب با این میزان سختی آب کارایی و عملکرد دارند.

به گفته صفایی، به طور مثال در مناطق مختلف ایران مثل ساوه که سختی آب 1200 پی پی ام و یا شهر قم که 2500 پی پی ام است، دستگاههای رسوب زدای خارجی عملکرد بسیار پایین و کوتاه مدتی دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل این محصول را استراتژیک می دانید، تصریح کرد: اولین تاثیر مهم این دستگاه در بحث مصرف انرژی است.از آنجایی که میزان مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست، پژوهشی انجام دادیم که به موجب آن متوجه شدیم، رسوب آب در سیستم های گرمایشی و سرمایشی مثل یک عایق عمل می کند و در نتیجه از تبادل حرارت و انرژی جلوگیری می کند.

وی افزود: به همین دلیل دریک سیستم گرمایشی یا سرمایشی، رسوب آب موجب تشکیل یک میلی متر قطر می شود که در حدود 10 تا 12 درصد زمینه اتلاف مصرف انرژی را فراهم می کند.

به گفته صفایی در بعضی ساختمانها مثل ادارات دولتی، قطر رسوب در دستگاههای تاسیساتی تا 5 الی 6 میلی مترمی رسد که میزان اتلاف انرژی را به 70 درصد افزایش می دهد.

وی گفت: این در حالی است که با نصب دستگاه رسوب زدای الکترونیکی در تجهیزات تاسیساتی، میزان مصرف گاز و برق کشور بین 20 تا 40 درصد کاهش می یابد. اهمیت این رقم زمانی مشخص می شود که بدانیم هر 10 درصد صرفه جویی انرژی، معادل 100 میلیون بشکه نفت خام است.

وی در توضیح دومین دلیل استراتژیک بودن دستگاه رسوب زدای ایرانی گفت: در حال حاضر فناوری که برای کاهش و حل رسوب درتاسیسات کشور مورد استفاده قرار می گیرد متعلق به یک و نیم قرن قبل است. درواقع این فناوری قدیمی بسیار آلوده کننده بوده و موجب می شود تا مقدار زیادی نمک، به تاسیسات تزریق شده و پس از ورود به چاه ها منجر به شور شدن منابع شیرین آب زیر زمینی کشور شود.

وی ادامه داد: البته موضوع به اینجا ختم نمی شود چرا که ما ناچاریم در دوره های سه ماهه مقدار زیادی اسید هم برای حل کردن رسوب به داخل تاسیسات ساختمانها وارد کنیم که این اسید هم پس از ورود به داخل زمین، آبهای زیر زمینی را اسیدی کرده و موجب آلایندگی بسیار زیاد محیط زیست و آبهای زیر زمینی سرزمینی می شود که با بحران کم آبی مواجه است.

وی در توضیح میزان اسیدی که هر سال به بهانه رفع رسوب در تاسیسات ساختمانی وارد آبهای زیر زمینی شهرها و مناطق مختلف کشور می شود، گفت: به طور مثال میزان مصرف اسید در یکی از بلوک های شهرک اکباتان تهران سالانه 3 تن است.در حالی که این رقم برای مجتمع های بزرگ صنعتی مثل یک نیروگاه برق سالانه 900 تن است.

وی سومین اثر استراتژیک دستگاه رسوب زدای الکترونیکی بهرشد را، افزایش عمر تجهیزات صنعتی و تاسیساتی دانست و گفت: بر اثر رسوب زدایی و اسید شویی، عمر تجهیزات صنعتی و تاسیساتی بسیار پایین می آید. اگر عمر تجهیزات تاسیساتی در ساختمانها بین 3 تا 9 سال باشد با نصب دستگاه رسوب زدای الکترونیکی این رقم چهار برابر می شود یعنی به طور مثال عمر یک دیگ آب گرم 36 تا 40 سال خواهد شد.

وی افزود: همچنین به طور مثال قیمت متوسط یک دستگاه کمپرسور 2 میلیارد تومان است. اگر عمر عادی این دستگاه 5 سال باشد این رقم در صورت نصب دستگاه رسوب زدای بهرشد به 20سال خواهد رسید و در نتیجه هزینه کرد خرید یک کمپرسور جدید هر 20 سال یکبار خواهد بود.

الهام نرجه پور

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×