menu

ثبت آگهی رایگان

آشنایی با انواع سیستم اطفا حریق

آشنایی-با-انواع-سیستم-اطفا-حریق

آشنایی با انواع سیستم اطفا حریق بسیار ضروری است. در واقع هر کدام از سیستم های اطفا حریق، مزایا و معایب خاص خود را دارند اما سیستم های اطفا حریق آیروسل و سیستم اطفا حریق اسپرینکلر دارای مزایای بیشتری نسبت به دیگر سیستم های اطفا حریق هستند.

تا به حال چقدر به تجهیزات سیستم های اعلام و اطفا حریق که در جای جای ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری دیده می شوند توجه کرده اید؟ به این فکر کرده اید که همین تجهیزات که اکثر اوقات بی توجه از کنارشان می گذرید ممکن است روزی که تصادفاً در میان حریق گیر افتاده باشید، از مرگ یا سوختگی شدید نجاتتان دهند؟

آشنایی با انواع سیستم اطفا حریق به چند دلیل ضروری است. اول اینکه اگر شخصی در شرایط اضطراری در آتش سوزی گیر افتاد، سیستم های اطفا حریق چطور عمل خواهند کرد و دوم اینکه اگر شخصی در موقعیت انتخاب سیستم اطفا حریق مناسب برای فضای اداری، مسکونی، سوله یا فضایی تجاری است، بداند کدام سیستم اطفا حریق برای فضایی که مد نظر دارد مناسب است.

نکته جالب توجه در سیستم های اطفا حریق این است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد و نمی توان گفت کدام سیستم از تمام جهات بهترین انتخاب است؛ اما دو نوع از سیستم هایی که بیشترین مزایا را نسبت به دیگر سیستم های اطفا حریق دارند، سیستم اطفا حریق آیروسل و سیستم اطفا حریق اسپرینکلر است که در این مطلب به طور مختصر این سیستم ها و کاربرد آنها معرفی خواهد شد.

تجهیزات و حسگرهای سیستم اسپرینکلر (یا آب فشان) احتمالا در مکان های مختلفی به چشم همه خورده است. برای درک ساده ی اینکه سیستم اطفا حریق اسپرینکلر چطور عمل می کند، باید مجموعه ای از لوله ها و شیرهای آب را تصور کرد که از فضاهای مختلف ساختمان عبور کرده اند. در یک شیر آب معمولی، اگر شیر به سمتی چرخانده شود، آب باز خواهد شد اما در سیستم اسپرینکلر، برای باز شدن جریان آب و پاشش روی فضای اطراف به گرما، دود یا سایر نشانه های حریق، نیاز است تا حسگر سیستم اطفا حریق فعال شود و آب از طریق اسپرینکلرهای نصب شده در سقف یا دیوارها به اطراف پاشیده شود.

سیستم های اسپرینکلر به چند مدل متفاوت سیستم های لوله تر، سیستم های لوله خشک، سیستم های پیش عملگر و سیستم های سیلابی دسته بندی می شوند.

این دسته بندی براساس مدل و واکنش سیستم در هنگام وقوع حریق انجام شده است و مبنایی است برای انتخاب سیستم متناسب با نوع کاربری فضایی که قرار است در آن استفاده شود.

کاربرد سیستم اسپرینکلر

• بیمارستان ها و مراکز درمانی

• سالن های همایش و سینما

• پارکینگ های عمومی

• مجتمع های تجاری، اداری و تفریحی

• ساختمان ها و برج های مسکونی

• هتل ها و مراکز اقامتی

• انبارها

• پایانه های مسافری

شاید این سوال وجود داشته باشد که سیستم اطفا حریق اسپرینکلر چه معایبی ممکن است داشته باشد که برای برخی فضاها، انواع دیگری از سیستم اطفا حریق ترجیح داده می شود؟

تصور کنید یک کتابخانه با حجم انبوهی از کتاب های ارزشمند دچار حریق شده باشد. اگر سیستم نصب شده، اسپرینکلر باشد و برای محافظت از کتاب ها در مقابل حریق، آب را با فشار در فضا بپراکند، احتمالا کتاب ها پیش از سوختن، به دلیل قرار گرفتن در معرض حجم و فشار پاشش آب از بین می روند! بنابراین برای هرفضایی باید به دنبال سسیستم اطفای حریق مناسب بود.

سیستم اطفا حریق پودری آیروسل نیز از سیستم هایی است که مزایای مهمی دارد، از جمله اینکه نسبت به برخی دیگر از سیستم های اطفا حریق آسیب کمتری به محیط زیست می زند. مثلا نوعی از سیستم اطفا حریق به نام سیستم اطفای حریق هالون 1301 که در گذشته کاربرد بیشتری داشت، آسیب جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کرد که سیستم اطفا حریق پودری آیروسل به عنوان جایگزینی مناسب برای آن، به کار می رود.

سیستم اطفا حریق آیروسل از نظر نوع ماده ی خاموش کننده در نقطه ی مقابل سیستم اطفا حریق اسپرینکلر یا آب فشان قرار می گیرد. چرا که آیروسل ماده ای مرکب از پودر و گاز با خاصیت خاموش کنندگی است! این سیستم اطفا حریق ماهیتی مابین سیستم اطفاء حریق گازی و سیستم اطفاء حریق شیمیایی خشک دارد.

سیستم اطفا حریق آیروسل کاربردهای گسترده ای دارد که برخی از آن ها عبارت هستند از:

• اتاق توزیع برق و کابینت آنها

• اتاق ژنراتور برق و امکانات آنها

• پایگاه اطلاعات مخابراتی

• موتور خودرو، موتور اتوبوس، موتور قطار، موتور کامیون و موتور سنگین موتور هواپیما، موتور انواع قایق و غیره

• مکان های بارگیری

• قایق های مسافری

• موزه ها، کتابخانه ها و بناهای تاریخی

البته برای شناخت بهتر انواع سیستم های اطفا حریق و کاربرد آن ها باید بیشتر مطالعه کرد اما اگر فرصتی برای این کار وجود ندارد و باید هر چه زودتر یک سیستم مناسب اطفا حریق برای محل سکونت یا محل کار انتخاب شود، جای نگرانی نیست؛ کارشناسان شرکت پنتا در روند خرید مشاوره ی لازم را به خریداران خواهند داد. برای خرید و ارسال به هر نقطه از ایران، فروشگاه اینترنتی پنتا مدتی است که بر روی وب سایت پنتا در دسترس همگان قرار گرفته است و با کمترین زحمت و دردسر می توان از بین سیستم های مختلف، مدلی را که متناسب با نیاز است به صورت آنلاین سفارش داد و با ارسال رایگان پنتا به کل ایران، در هر شهری آن را تحویل گرفت.

متن اصلی

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×