menu

ثبت آگهی رایگان

استفاده از ترمووود، به معنای بازگشت انسان به طبیعت است

استفاده-از-ترمووود-به-معنای-بازگشت-انسان-به-طبیعت-است

مهدی یار محمدی دانش آموخته رشته ام بی ای(MBA) از کشور فنلاند است. وی در طول تحصیل در این کشور با صنعت تولید چوب ترمووود آشنا شد.

او که نزدیک به 15 سال است که مدیرعامل شرکت پارند رستار در ایران است، از جمله مدیران کارآفرین و موفقی است که توانسته با واردات یک محصول نیمه نهایی، اشتغال خوبی نیز در کشور ایجاد کند.

شرکت پارند رستار که نمایندگی انحصاری شرکت اس ال پی(SLP) فنلاند در خاورمیانه است، نزدیک به 15 درصد از ظرفیت تولید خود را به این منطقه(خاورمیانه) اختصاص داده است.

پارند رستار که در حال حاضر در مناطقی چون اربیل، سلیمانیه و نیز در کشورهایی چون آذربایجان، ترکیه و امارات نمایندگی دارد، پس از واردات ترموود( مواد اولیه)، عملیات نجاری و رنگ کاری را بر روی آن انجام می دهد و سپس از طریق یک تیم 250 نفره، اقدام به اجرا و نصب آن در محل های مورد نظر می کند.

از این مدیر کارآفرین که در حال حاضر برای بیش از200تن شغل ایجاد کرده است، پرسیدیم که آیا امکان تولید ترمووود در ایران وجود دارد که وی پاسخ داد: به دو دلیل تولید ترمووود در ایران مقرون به صرفه نیست که اولین و مهمترین علت آن، کمبود جدی پوشش گیاهی و جنگل در کشور است.

یارمحمدی در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان با بیان اینکه مواد اولیه ترموود تماما چوب است و در ایران برداشت از جنگل قانونا ممنوع است،اظهار داشت: قطع درختان جنگل و تهیه مواد اولیه ترموود، کاملا غیر قانونی و به دلایل زیست محیطی به هیچ وجه امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه ترموود در حقیقت شامل چوب نما، چوب کف و نیز سازه هایی است که استفاده از آن زیبایی خاص و فوق العاده ای به محیط و ساختمان می دهد، تصریح کرد: اگر به قطعات مختلف ترمووود ها نگاه کنید متوجه می شوید که تمامی این قطعات از ناحیه مرکزی درخت بدست می آید. در واقع برای تهیه ترمووود، فقط دوعدد چوب مرکز درخت قابل استفاده است.

به گفته این فعال صنعتی، ترموود در حقیقت فرآیند خشک کردن چوب همراه با بخار آب و گردش هوا بوده که مغز چوب در این فرآیند به دمای میان 185 تا 220 درجه سانتی گراد می رسد و بسته به گونه چوب، رطوبت آن به زیر 6 درصد رسیده و به دلیل دمای بالایی که به آن وارد می شود، زنجیره های سلولزی در آن می شکند. همچنین طی این فرآیند اسید موجود در بافت چوب تبخیر گشته و از هرگونه جانور و حشرات میکروسکوپی پاک می گردد.

یار محمدی با بیان اینکه ترمووود بخشی از طبیعت و بسیار سازگار با محیط زیست است، گفت: علت دوم مقرون به صرفه نبودن تولید ترمووود در ایران این است که حتی اگر بخواهیم مواد اولیه آن یعنی چوب را از کشورهای دیگر چون آذربایجان،اکراین و فنلاند وارد کنیم بازهم این مسئله هزینه های تولید و مصرف انرژی را بسیار بالا می برد که مجموع این عوامل موجب می شود که بومی کردن تولید ترمووود در ایران به هیچ وجه اقتصادی نباشد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قطع تعداد بیشماری درخت برای تولید ترموود، آیا تولید چنین محصولی برای کشور فنلاند هم با اشکالات جدی زیست محیطی روبرو نیست، اظهار داشت: ثروت خدادادی کشور فنلاند چوب، جنگل و پوشش گیاهی گسترده آن است در واقع همان قدر که ما نفت و گاز داریم آنها پوشش گیاهی و جنگل دارند. به گفته مسئولان آن کشور 85 درصد از مساحت فنلاند را جنگل تشکیل داده که این میزان در 60 سال گذشته حتی 84 درصد نشده است. که البته علت آن این است که طبق قوانین آن کشور، وزارت کشاورزی فنلاند به شما اجازه می دهد که در صورت برداشت از یک تکه از جنگل، یکسال بعد همان تکه برداشت شده را باید نهال زنده بکارید و تحویل دهید. اجرای جدی این قانون موجب شده تا هیچگاه جنگل در آن کشور از بین نرود و یا از مساحت آن کم نشود.

وی تاکید کرد: البته در فنلاند، مرکزدرخت را برای تهیه ترموود استفاده می کنند و مابقی چوب درخت را در صنایع مختلف نظیر تولید انواع کفپوش های ساختمانی، مبلمان و.... استفاده می کنند. به طور مثال پارکت فنلاند بهترین پارکت جهان است که به همه دنیا صادر و ارزآوری قابل توجهی برای آن کشور ایجاد می کند.

یار محمدی با اشاره به ویژگی های ترمووود گفت: به دلیل فرایندی که برروی ترمووود انجام می شود، این محصول از مقاومت بسیار بسیار بالایی در مقابل شرایط جوی برخوردار است به گونه ای که هر جایی که که نمی توان از چوب معمولی استفاده کرد از چوب ترموود استفاده میشود. مثل نمای ساختمان، کف محوطه های باز مانند آلاچیق، پشت بام ها، روف گاردن ها و...

به گفته این فعال صنعتی شرایط جوی چون باد، باران، برف، سرما، گرمای خیلی زیاد، یووی آفتاب و... نمی تواند تاثیر چندانی روی ترموود بگذرد.

وی ادامه داد: به دلیل فرایند فرآوری چوب ترمووود، صمغ و رطوبت در آن کاملا خارج و از بین می رود و در نتیجه همانند چوب معمولی به محلی برای تجمع موریانه و لارو گذاری آن بدل نمی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در فرهنگ معماری کشورهای خاورمیانه و نیز ایران به دلیل شرایط آب و هوایی، چوب ب و ترموود می تواند به مصالح ساختمانی پر کاربرد تبدیل شود، اظهار داشت: به هیچ وجه استفاده از چوب به عنوان مصالح ساختمانی مختص یک آب و هوا و شرایط اقلیمی خاص نیست. از سوی دیگر از 15 سال پیش به این طرف یک سبک جدیدیی از معماری وارد ایران شده که در آن از متریال های مختلف ویا تلفیقی از آنها استفاده می شود.

به گفته یارمحمدی براساس این سبک، معماران تلاش دارند در ساخت بناهای مورد طراحی خود از مصالحی غیر از کامپوزیت، شیشه و... بهره ببرند و به سمت مصالحی بروند که همخوانی بیشتری با محیط زیست و طبیعت داشته باشد .

وی با تاکید بر اینکه در فضاهای شهری و زندگی شهر نشینی استفاده از مصالحی چون چوب، آجر و سنگ سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد،تصریح کرد: استقبال مردم از مصالحی چون چوب به معنای بازگشت انسان به طبیعت است.

وی ادامه داد: در حال حاضردر ایران استفاده از ترمووود بیشتر در نماهای ساختمان انجام می شود که البته در 5 سال گذشته بکارگیری این محصول چوبی در پشت بام ها نیز به شدت در حال گسترش است.

وی به ضمانت پس از فروش ترمووود توسط شرکت مادر( ال اس پی) نیز اشاره کرد و گفت: ترمووود تا 30 سال از سوی کشور سازنده گارانتی می شود.

الهام نرجه پور

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×