menu

ثبت آگهی رایگان

اهمیت سیستم تهویه هوشمند در ساختمان

اهمیت-سیستم-تهویه-هوشمند-در-ساختمان

تهویه مطبوع یکی از مسائلی است که در بحث ساختمان سازی توجه ویژه بدان معطوف می گردد.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که بر آرامش و آسایش ساکنین اثر گذاشته و محیطی سالم برای آن ها فراهم می نماید.

در حال حاضر در بخش تاسیسات ساختمان، نصب دستگاه های تهویه مطبوع یک ضرورت به شمار می آید زیرا با گرم شدن تدریجی هوا نیاز به هوایی سالم و مطبوع بیش از پیش احساس می شود.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و توجه به نیازهای انسان، با انجام محاسبات دقیق و بررسی های اصولی می توان سیستمی را برای تهویه هوای ساختمان انتخاب نمود که علاوه بر تامین هوای مطلوب و بهینه سازی مصرف انرژی، از هزینه های نگهداری و تعمیر پایین تری برخوردار بوده و از نظر اقتصادی با بودجه افراد همخوانی داشته باشد.

همانطور که می دانید سیستم های تهویه مطبوع در انواع ساختمان ها از جمله منازل مسکونی، کارخانه ها، مراکز اداری و تجاری، مراکز تفریحی، هتل ها، رستوران ها و …. برای تامین آسایش افراد نصب می شوند و در انواع سیستم های خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند.

این سیستم ها به طور کلی به دو دسته سیستم های تهویه مستقل و مرکزی دسته بندی می شوند که سیستم های تهویه مطبوع مرکزی شامل انواع چیلر و برج های خنک کننده بوده و سیستم های تهویه مطبوع مستقل شامل کولرهای آبی و گازی، مینی چیلرها و داکت اسپلیت می باشند.

در حال حاضر اسپلیت یکی از پرطرفدارترین دستگاه های تهویه مطبوع مستقل به شمار می آید که برای تامین گرمایش و سرمایش در انواع ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از این سیستم می توان دمای هر بخش از ساختمان را به صورت مجزا کنترل نمود.

هدف از نصب سیستم های تهویه کنترل رطوبت، دما و افزایش کیفیت هوای ساختمان به منظور ایجاد فضایی ایمن و راحت برای انجام فعالیت های مختلف است.

در دنیای مدرن امروز مدیریت مصرف انرژی و تامین آسایش و راحتی ساکنین یکی از بزرگ ترین دغدغه های مهندسین ساختمان است، از این رو آن ها تلاش می کنند تا سیستم های تهویه هوشمند که بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیا ساخته و هدایت می شوند را در ساختمان های امروزی نصب نموده و گامی موثر در جهت تامین رفاه افراد بردارند.

سیستم های تهویه سنتی مشکلاتی داشتند که عمدتاً موجب نارضایتی ساکنین می شد اما با ظهور سیستم های هوشمنداین مشکلات رفع گردیده اند.

برای مثال گاهی اوقات تنظیم سیستم های تهویه معمولی زمان بر است و افراد به دلیل مشغله بالای خود نیازمند سیستمی هستند که بتوانند در هر زمان تنها با فشردن یک دکمه گرما و یا سرمای ساختمان خود را تنظیم نمایند، حتی هنگامی که خارج از ساختمان هستند.

علاوه بر آن هزینه انرژی های آب، گاز و برق بالاست و افراد همواره به دنبال راهکارهای صرفه جویی در مصرف آن ها و کاهش هزینه ها هستند.

سیستم تهویه مطبوع هوشمند این نیازها را برآورده می سازد و راه حلی مناسب برای ناکارآمدی سیستم های سنتی به شمار می آید.

این سیستم ها مجهز به (حسگر) سنسور هستند و به صورت هوشمندانه دمای فضا را تنظیم نموده و از هدر رفت انرژی ممانعت می کنند.

اهمیت سیستم تهویه هوشمند در ساختمان

هدف از طراحی و ساخت سیستم های سرمایشی و گرمایشی هوشمند، کنترل کیفیت هوای ساختمان تحت شرایط مختلف است. اینکه بتوان هوای ساختمان را تحت شرایط مطلوب نگه داشت و با صرفه جویی مصرف انرژی بازده سیستم ها را بالا برد شرط اصلی نصب سیستم های تهویه هوشمند در ساختمان است.

این سیستم ها پیچیدگی ها و ناکارآمدی سیستم های معمولی را رفع می کنند و محیطی بهتر و مطلوب تر برای ساکنین فراهم می نمایند.

در سال های گذشته مدیریت سیستم های تهویه و کنترل درجه حرارت ساختمان به صورت دستی انجام می شد اما در دنیای مدرن امروز با پیشرفت تکنولوژی با استفاده از ترموستات های قابل تنظیم و برنامه ریزی آن ها به راحتی می توان درجه حرارت را تنها با فشردن یک دکمه در حد مطلوب نگه داشت.

سیستم های گرمایشی و سرمایشی هوشمند دمای داخل ساختمان را در شرایط مختلف آب و هوایی به صورت ایده آل و کاملاً هوشمندانه تنظیم می کنند. اهمیت سیستم تهویه هوشمند در ساختمان

انتخاب سیستم تهویه مطبوع برای ساختمان امری حساس است و باید با توجه به یکسری فاکتورها صورت گیرد از جمله:

موقعیت مکانی ساختمان

میزان سرمایه

میزان دما، رطوبت، تابش آفتاب و … در خارج از ساختمان

وضعیت فیزیکی ساختمان و تطبیق آن با تجهیزات سیستم های گرمایشی و سرمایشی

قابلیت ساختمان در ذخیره انرژی خورشیدی

قابلیت و ظرفیت پیش گرمایش و یا پیش سرمایش ساختمان به منظور کاهش سایز دستگاه های تهویه

تغییرات حرارتی داخل ساختمان ناشی از لامپ ها، وسایل برقی و …

با نصب سیستم های تهویه هوشمند با خیالی آسوده می توان دمای هوا را در فصول مختلف سال حتی زمانی که از خارج از ساختمان هستید کنترل نمائید.

اگر این سیستم ها با در نظر گرفتن تمام شرایط ساختمان انتخاب شوند بالاترین کارایی را خواهند داشت و محیطی ایده آل برای زندگی به ارمغان می آورند.

هزینه های بهره برداری، نگهداری و یا تعمیر این سیستم ها بسیار پایین است و نصب آن ها از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه می باشد.

برگرفته از سایت کوباکو

www.cobacobms.ir

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 359

فهرست مطالب شماره 359

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×