menu

ثبت آگهی رایگان

ایده هایی نو برای طراحی پاسیو

ایده-هایی-نو-برای-طراحی-پاسیو

وقتی بخواهیم کمی فارسی تر از معنی و مفهوم پاسیو یاد کنیم، می گوییم حیاط خلوت یا نورگیر .

اما امروزه خلوتی آن بیشتر به این خاطر است که کسی جرئت حضور بی پروا در آن را ندارد.

دلیل این ترس آن است که پاسیو های امروزی به شدت و همواره در معرض دید همسایگان در سایر طبقات است.

به هر حال با یک جست وجو در لغتنامه فارسی، درمی یابیم که برای کلمه پاسیو مفاهیم زیر ذکر شده است:

به هر حال با یک جست وجو در لغتنامه فارسی، درمی یابیم که برای کلمه پاسیو مفاهیم زیر ذکر شده است:

حیاط خلوت

نورگیر

بخشی از آپارتمان به صورت باغچه یا گلخانه. البته پاسیو می تواند نشیمن و محلی برای استراحت و مطالعه و فضایی برای نگهداری و کاشت گیاهان با ایده های خلاقانه نیز باشد، که امروز طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و اکثر افراد گوشه ای از خانه یا آپارتمانشان را به ساخت پاسیویی به منظور کشت و پرورش گیاهان اختصاص می دهند.

تفاوت پاسیو و حیاط خلوت چیست؟

حیاط خلوت به فضاهای بدون سقف یا دارای سقف شفاف در بیرون از ساختمان گفته می شود.

حال آن که پاسیو طراحی چنین فضایی در داخل ساختمان است.

پاسیو کلمه ای است که شاید فکر کنید نامی غربی برای فضای نورگیر داخلی است و به همین خاطر فضایی اساساً غربی است که وارد معماری ایرانی شده؛ اما باید بدانید که این کلمه اگرچه لفظی اسپانیایی است که به صورت patio نوشته می شود(همچنین در زبان انگلیسی هم patio نوشته می شود) اما این مفهوم ریشه در مفهومی به نام “پادیاو” دارد، که لفظی عمیقاً فارسی است.

آنچه در معماری بدان حیاط خلوت گفته می شود در حقیقت فضایی بدون سقف یا دارای سقف شفاف است که در بیرون ساختمان قرار دارد، در حالی که پاسیو دقیقاً تعریف چنین فضایی است که در داخل ساختمان قرار داشته باشد.

مزایای داشتن پاسیو در منزل چیست؟

وقتی در منزلتان فضایی مناسب برای طراحی پاسیو وجود دارد، این برای شما یک امتیاز و مزیت به شمار می آید.

با داشتن حیاط خلوت در منزل امکان ساخت جعبه های گل طولی، کاشت گیاهان پوششی صخره ای، گل کاری و محوطه سازی در سبک های گوناگون برای شما فراهم می شود که ایده های خلاقانه و کارهای جذابی هستند که می توانید در منزل خود انجام دهید و از زیبایی آن ها در طول روز بهره مند شوید.

امکان طراحی و اجرای محوطه های باغ بام یا همان روف گاردن شامل پیاده رو سازی، نورپردازی، آلاچیق، آب نما با طرح های مدرن، اجرای محوطه طبیعی، نشیمن های چوبی رسمی، سنتی، مدرن و …از دیگر ایده های خلاقانه است که می توانید در منزل خود انجام دهید.

همچنین می توانید در منزل خود به ساخت فضاهای رؤیایی بر روی بام و تراس در محوطه با استفاده از سیستم روف گاردن ، محوطه با چوب های ضد آب و نورپردازی زیبا بپردازید.

یکی از مزیت های نگهداری گل و گیاه در طراحی پاسیو این است که محدودیت ارتفاع برای استفاده از گلدان وجود ندارد. بنابراین می توان تقریباً هر نوع گلدانی را نگهداری کرد و نگران رشد بی رویه و ارتفاع بلند آن ها نشد.

اکثر پاسیوها به محلی برای تجمع گل و گیاه تبدیل شده اند. از این رو شبیه به یک گلخانه عمل می کنند. طراحی آن با طراحی نورگیر ادغام شده و از نظر خاصیت گلخانه ای محیط مناسبی را برای رشد گیاه فراهم آورده است. البته این ویژگی مربوط به پاسیوهای مسقف درون ساختمانی است.

ایده های خلاقانه برای طراحی و ساخت پاسیو

امروزه اغلب افراد در خانه های آپارتمانی زندگی می کنند. بنابراین طراحان داخلی ساختمان بنا به سلیقه مالک، بخش کوچکی از فضای ساختمان های آپارتمانی را به ساخت بالکن و طراحی پاسیو و حیاط خلوت اختصاص می دهند؛ که طراحی دکوراسیون داخلی این بخش های منزل دارای اهمیت زیادی است.

اگر فضای منتخب شما مکانی بدون سقف است، بنابراین می توانید از آن به عنوان بالکن نیز استفاده کنید. در این محوطه هوای تازه به راحتی رد و بدل می شود. وجود پاسیو به علت وجود گیاهان، بسیار خنک کننده و عالی است. این نقش در تابستان بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه دکوراسیون و طراحی برای ایجاد محیطی دلپذیر اهمیت بیشتری پیدا می کند.

برای طراحی این محوطه از ایده های جذاب و زیبا استفاده کنید. دیوار مشبک چوبی گزینه مناسبی برای طراحی دیوار هستند.

همچنین می توانید دیوار داخل را به شکل جذابی با گیاهان پیچ مانند پاپیتال طراحی کنید.

در طراحی قرار نیست همه چیز به گل و گیاهان زینتی محدود شود. شما می توانید در کنار این فضای سبز ایجادشده صندلی های مناسبی برای خوردن یک چای قهوه، خواندن کتاب، گفت وگو و… قرار دهید.

محدودیت های زیادی که حاصل زندگی شهری هستند باعث شده اند که معماران جدید تلاش کنند تا در صورت امکان فضایی را در آپارتمان به پاسیو اختصاص دهند. این محیط بدون سقف می تواند فضای داخلی منزل را به شدت خنک کند و استفاده از گیاهان سبز در آن، فضای خانه را به شدت زیبا و فرح بخش کند.

اگر دکوراسیون و طراحی پاسیو را به نحو مطلوبی در محیط منزل انجام داده باشید، احساس کمبود فضای سبز در محیط منزل نخواهید داشت. در واقع اگر با ایده های خلاقانه و چنین چیدمانی محیط منزل را زیباتر از همیشه ساخته اید. یک محیط طبیعی و عالی برای سرو یک عصرانه فوق العاده در کنار خانواده و دوستان دارید.

در این محدوده ازگل های طبیعی نیز استفاده کنید.

ایده استفاده از آب نما نیز در دکوراسیون و طراحی پاسیو جزو ایده های خلاقانه بسیار زیباست. چون محیط منزل را در فصول گرم بسیار خنک می کند و حس تازگی به وجود می آورد.

فراموش نکنید که قرار دادن گل ها و گیاهان طبیعی برای ایجاد فضایی آرامش بخش و با نشاط در دکوراسیون و طراحی پاسیو امری ضروری است و شما می توانید با تهیه انواع گل های رنگارنگ زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی منزل خود را چند برابر کنید.

علاوه بر گل ها و گیاهان می توانید با قرار دادن مبلمان و صندلی های راحت در دکوراسیون بالکن و یا طراحی پاسیو فضایی آرامش بخش را برای استراحت و نشستن در این بخش از منزل ایجاد کنید.

طراحی نورپردازی مناسب و چشمگیر، قرار دادن انواع وسایل روشنایی در دکوراسیون داخلی و استفاده از لامپ ها و لوسترهای مناسب برای استفاده در شب یکی دیگر از ایده های خلاقانه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در دکوراسیون و طراحی پاسیو می توانید برای ایجاد فضایی متفاوت از دیوار پوش چوبی و فلزی و سنگی استفاده کنید و همچنین برای ایجاد تنوع و زیبایی روی دیوار از انواع گلدان های کوچک دیواری استفاده کنید و این گلدان ها را روی دیوار به راحتی نصب کنید.

به جز گلدان و مبل می توانید بخشی از کتابخانه شخصی خود را در پاسیو قرار دهید تا در اوقات فراغت بتوانید علاوه بر بهره گیری از فضای جذاب منزل خود، کتاب در دسترس هم داشته باشید و مطالعه کنید.

یکی از جذاب ترین ایده های خلاقانه که برای طراحی پاسیو وجود دارد قرار دادن آکواریوم ماهی های تزئینی است. به دلیل آن که فضای پاسیو گرمای مطلوبی دارد، می توانید چیزی شبیه به تنگ یا آکواریوم ماهی تهیه کرده و درون آن را پر از ماهی های جذاب تزئینی گوشت یا گیاه خوار کنید.

از مزیت های داشتن پاسیو در منزل این است که اگر در خانه خود حیوان اهلی نگهداری می کنید، می توانید ساعاتی از روزهایی که وقت کافی برای بازی کردن با حیوان خود را ندارید، او را آنجا قرار دهید تا از فضای نسبتاً باز و طبیعی برای بازی کردن و سرگرم شدن استفاده کند. البته می توانید چند وسیله بازی دوست داشتنی حیوان خود را قرار دهید تا دنبال آن ها بگردد و با آن ها بازی کند.

یکی دیگر از ایده های خلاقانه که با داشتن پاسیو امکان پذیر می شود نگهداری از پرندگان تزئینی است. حتی می توان در صورتی که سقف بسته باشد پرندگان را رها کرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 357

فهرست مطالب شماره 357

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×