menu

ثبت آگهی رایگان

وافل، سقفی که هزینه ها را کاهش می دهد

وافل-سقفی-که-هزینه-ها-را-کاهش-می-دهد

غلامرضا خواجه تولید کننده و کارآفرینی است که پس از اخذ دیپلم از هنرستان، وارد کار فنی شد و پس از مدتی برای به کویت رفت.به گفته خودش وقتی که به کویت میرفت 200 هزار تومان بدهی داشت ولی موقعی که برگشت با 70 میلیون تومان سرمایه بازگشت.

در مدت چهار سال اقامتش در کویت، به عنوان کارگر ماهر به کار تولید لوله های سبز که همان لوله های پلیمری است، پرداخت.

سال 74 پس از بازگشت از کویت، به این فکر افتاد که همان تولید لوله های سبز را نیزدر ایران راه اندازی کند چرا که تا آن زمان در این بخش از تولید در کشور کاری نشده بود.

او که هم اکنون یکی از تولید کنندگان و صنعتگران مطرح در صنعت ساخت و ساز کشور است، چندیست در زمینه تولید سقف های گرین وافل دست به نوآوریهایی زده که موجب شده تا میزان مصرف این نوع جدید از سقف ها 15 برابر افزایش یابد.

وی که در حال حاضر تولید کننده لوله های پلیمری اعم از لوله های پی وی سی، پلی پیلن، کشاورزی و قالب های سقف گرین وافل است، در گفتگو با نشریه پیام ساختمان از تامین 50 درصدی نیاز بازار کشور به سقف وافل توسط شرکت گرین وافل گفت و افزود: قالب سقف گرین وافل به عنوان یک قالب غیرماندگار سقف محسوب می شود. به این معنی که پس از بتن ریزی سقف، از بتن جدا شده و امکان استفاده مجدد از قالب در سقف های بعدی یا پروژه های بعدی را دارا می باشد.

وی با اشاره به اینکه با این خصوصیت، تمامی بلوک های سقفی را می توان از ساختمان حذف کرد و این علاوه بر حفظ منابع ملی به استحکام، سبک سازی و ایمنی بیشتر ساختمان در زمان وقوع زلزله کمک خواهد کرد، اظهار داشت: با توجه به شکل قالب تمامی تیرچه های پیش ساخته به همراه مشکلات نصب آنها در سقف حذف خواهد شد و به دلیل اجرای تیرچه درجا از نظر فنی بسیار بهتر و راحت تر اجرا می شود.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل استحکام قالب هنگام اجرای سقف، نیروهای اجرایی به راحتی می توانند بر روی قالب عبور و مرور داشته باشند بدون آنکه نگران شکستن قالب یا در رفتن آن از محل باشند و این به امنیت جان کارگران نیز کمک زیادی خواهد کرد.

خواجه با بیان اینکه از سال 91 تولید قالب سقف وافل در واحد تولیدی گرین وافل در حال انجام است، تصریح کرد: استفاده از این سقف حدود 40 تا 50 درصد میزان مصرف مصالح ساختمانی را کاهش می دهد که همین امر موجب پایین آمدن هزینه های ساخت در سازه های ساختمانی می شود.

به گفته این کارآفرین برتر، علاوه بر بازار داخلی، شرکت گرین وافل در کشورهای عراق، افغانستان و قطر نیز پروژه های بزرگی را انجام داده که موجب شده این محصول ایرانی در بازارهای کشورهای اطراف نیز جایی برای خود باز کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واحد تولیدی گرین وافل با 50 درصد ظرفیت کار می کند، گفت: بازار کشورهای منطقه کشش خوبی برای مصرف در این بخش دارند که در صورت حمایت دولت، می توانیم صادرات قابل توجهی در این زمینه داشته باشیم.

غلامرضا خواجه که در یک خانواده کشاورز بزرگ شده، تولید را بخش جدایی ناپذیراز وجود و شخصیت خود می داند و بر این باور است که علی رغم تمامی مشکلات موجود بر سر راه صنعت مولد در ایران، نمی تواند تولید را کنار بگذارد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضرمشکلات کار تولید به اندازه ای زیاد شده که به جای هرروز، هر ساعت با یک چالش جدید روبرو هستیم.

این صنعتگر با اشاره به اینکه از سال 91 به این سو در حال معرفی و شناسایی محصول جدیدمان به جامعه مهندسان داخلی و خارجی هستیم، اظهار داشت: سیستم سقف "گرین وافل"، پس از چندین سال تحقیق و بررسی نیاز های صنعت ساختمان کشور و بررسی سقفهای متعارف سنتی و با در نظر گرفتن مفاد آیین نامه های ساختمان پا به عرصه ساخت و ساز کشور گذاشته است. در واقع این نوع سقف به روزآوری روشهای متداول در حال اجرا با قالب هایی به همین نام میباشد، که بدون برهم زدن ابزار و روشهای موجود و تحمیل هزینه های سنگین با اصلاح الگوی مصرف مصالح و روش اجرا از دفن مصالح گران مانند تیرآهن، میلگرد، بتن، سفال، پلی استایرن(فوم) و پرت مصالح و منابع ملی جلوگیری میکند.

وی ادامه داد: از خصوصیات دیگر این نوع سقف اجرای آسان آن توسط نیروهای اجرایی می باشد. با توجه به عمده ساخت و ساز کشور جهت زیر سازی سقف می توان از وسایل معمول اجرای سقف مثل چهار تراش، قوطی فلزی، لوله داربست و جک های معمول سقف استفاده کرد. اجرای این سقف بسیار مشابه سقف تیرچه بلوک بوده و نیاز به نیروهای تخصصی با آموزش های ویژه ندارد.

به گفته خواجه، قالب ها با استفاده از پیچ و مهره تا اندازه دلخواه قابل مونتاژ است و با توجه به طراحی سقف می توان قالب را به صورت دال یک یا دوطرفه مونتاژ کرد، همچنین مونتاژ کردن قالب ها در ابتدای پروژه و برای سقف اول انجام می گیرد و در طول پروژه معمولا نیازی به باز کردن پیچ و مهره ها نمی باشد.

وی همچنین از دیگر ویژگی سقف گرین وافل را امکان عبور تاسیسات از داخل سقف بیان کرد و گفت: با توجه به شکل سقف میتوان از فضای موجود در زیر سقف با رعایت مباحث آیین نامه ایی محل هایی برای عبور تاسیسات در نظر گرفت.

به گفته این صنعتگر، عبور تاسیسات از داخل یا زیر سقف باعث سبک شدن وزن کف سازی و در نتیجه بار مرده خواهد شد، همچنین می توان به افزایش ارتفاع مفید سقف و نیز تعمیرات راحت تاسیسات در زمان بهره برداری اشاره کرد.

غلامرضا خواجه که از جمله صنعتگرانی ست که بیشترین ساعات شبانه روزش را به کار کردن اختصاص می دهد، اظهار داشت: گاهی پیش آمده که بیش از نصف روز را کار کردم و از فعالیت دست نکشیدم مگر اینکه خوابم گرفته است.

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که امروز ایران درگیر جنگ اقتصادی است که به مراتب از جنگ نظامی بدتر ومخرب تر است، از این رو همه ما باید سخت کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی تولید و صادرات کالای ایرانی، قیمت تمام شده بالای آن در مقایسه با مشابه آسیایی و اروپایی است، تصریح کرد: بیشتر هزینه های تولیدات وطنی، متاثر از هزینه هایی چون مالیات بر ارزش افزوده، دارایی و سیاستهای بروکراسی اداری است که به صنعت ایران تحمیل می شود.

به گفته خواجه فشارهای موجود بر صنعت و تولید ایرانی موجب شده تا انگیزه و خلاقیت تولید کننده داخلی هر سال کمتر از سال قبل شود.

وی به تولید کنندگان جوان توصیه کرد که اگر می خواهند در عرصه تولید و صنعت پایدار بمانند باید در هر شرایطی امیدشان را به آینده از دست ندهند ونیروی خود را متمرکز بر تحقیق و نوآوری در محصول کنند.

وی تاکید کرد: همچنین تولید کننده ایرانی همواره باید نسبت به دریافت هرگونه کمک و حمایت از سوی دولت، بانکها، سازمانها و نهادهای مرتبط با تولید در کشورکاملا ناامید و بی توقع باشد!

الهام نرجه پور

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×