menu

ثبت آگهی رایگان

مزایای استفاده از دیمر در برق کشی ساختمان

مزایای-استفاده-از-دیمر-در-برق-کشی-ساختمان

دیمر قطعه ای است که در اکثر پروژه های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

این وسیله در صنعت برق و روشنایی به منظور تنظیم میزان نور لامپ ها کاربرد دارد. این وسیله به صورت سری در مدار قرار می گیرد و از قابلیت کنترل ولتاژ برخوردار است.

دیمر متشکل از دو کنتاکت، یکی در ورودی فاز و دیگری در خروجی بوده و می توان آن را روشی برای کنترل دور موتورهای الکتریکی با استفاده از کنترل ولتاژ نیز در نظر گرفت.

این قطعه الکترونیکی کاربردهای وسیعی دارد و از یک کلید روشنایی گرفته تا واحدهای برق قدرت در ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه کار دیمر بدین صورت است که با چرخاندن پیچ آن توانی که به لامپ فرستاده می شود تغییر کرده و میزان نور کم یا زیاد می شود.

در واقع نوری که وارد لامپ می شود توسط یک تنظیم کننده که به شکل دورانی یا کشویی است تنظیم می گردد. ظاهر دیمر مانند یک کلید معمولی با دو ترمینال خروجی است.

در طراحی و اجرای تاسیسات برقی در هر مکان که نیاز به تغییر میزان روشنایی است، دیمر کاربرد دارد. در صورتی که لامپ را بتوان با استفاده از دیمر استفاده نمود ایجاد خاموشی مطلق و یا روشنایی کامل برای یک لامپ ممکن است.

لامپ هایی نظیر لامپ های رشته ای، هالوژنی و ال ای دی قابل کنترل با دیمر هستند اما لامپ های کم مصرف فلورسنت از این قابلیت مستثنی می باشند.

اصولاً دیمر به شکل سری قرار می گیرد تا بتواند ولتاژ را تنظیم نماید. این قطعه کاربردی قابل استفاده برای انواع لامپ، چراغ های مطالعه و … می باشد.

دیمرهایی که کاربرد خانگی دارند به صورت دستی کنترل می شوند اما دیمرهای مدرن را می توان از راه دور و با استفاده از سیستم های دیجیتالی کنترل نمود. به منظور ارتقاء عملکرد دیمرهای مدرن آنها را به جای استفاده از مقاومت های متغیر با استفاده از نیمه هادی ها می سازند.

مقاومت متغیر نیروی برق را به گرما تبدیل کرده و آن را هدر می دهد اما نیمه هادی ها بین دو سطح ولتاژ خاموش و روشن وضعیت خود را تغییر می دهند و نیروی برق کمتری را هدر می دهند. بهره وری دیمرهای مقاومتی قدیمی که منجر به کم شدن ولتاژ دو سر لامپ می شوند زیر 50 درصد است اما دیمرهای مدرن حدود 90 درصد بازدهی دارند.

مزایای استفاده از دیمر در برق کشی ساختمان

دیمر مزایای بسیاری در بر دارد از جمله:

صرفه جویی در مصرف انرژی

وقتی با چرخاندن پیچ دیمر ولتاژ برقی که به لامپ فرستاده می شود را کاهش می دهید، به میزان قابل توجه در مصرف برق صرفه جویی نموده اید زیرا با کم کردن ولتاژ مصرفی میزان انرژی مصرفی و مقدار نور کاهش می یابد .

افزایش طول عمر لامپ

لامپ های دیمری در مقایسه با لامپ های بدون دیمر کم تر گرم شده و قطعات آنها دیرتر فرسوده می شود، در نتیجه این لامپ ها عمر بالاتری خواهند داشت.

دوستدار محیط زیست

با کاهش مصرف انرژی، آلودگی های حاصل از تولید برق در نیروگاه ها به حدالقل می رسد.

لامپ های مجهز به دیمر طول عمر بالایی دارند در نتیجه نیازی به تعویض آنها نیست و دور ریختن آنها بسیار محدود بوده و منجر به آلودگی در سطح زمین نخواهد شد.

نصب آسان

نصب دیمر نیازی به تغییر سیم کشی ساختمان ندارد. تنها با قطع کردن فیوز می توان کلید دیمری را جایگزین کلید معمولی نمود. البته لامپ باید از نوع دیمرپذیر باشد.

قیمت مناسب

دیمرها در دو نوع هوشمند و مکانیکی به بازار عرضه می شوند. قیمت دیمرهای هوشمند در مقایسه با دیمرهای مکانیکی بالاتر و کیفیت آنها نیز برتر می باشد.

هر چند مستلزم به پرداخت هزینه برای دیمر هستید اما می توانید با خرید دیمرهای هوشمند برای طولانی مدت سرمایه گذاری کرده و هزینه قبوض برق مصرفی را به حدالقل برسانید.

زیبایی دکوراسیون داخلی

نور ملایمی که با استفاده از دیمر برای لامپ ها ایجاد می شود زیبایی دکوراسیون را دوچندان کرده و جلوه ای خاص به آن می بخشد.

هر چند نورپردازی و افزایش نور در ساختمان های تجاری جذابیت فوق العاده ای ایجاد می کند اما در مکان هایی مانند رستوران ها وجود نور ملایم فضایی رمانتیک تر ایجاد می نماید. در واقع نور کم در چنین مکان هایی حسی از امنیت ایجاد می نماید.

لامپ های دیمردار با قابلیت تنظیم نور فضا را بهتر و دلچسب تر نشان می دهند.

تضمین سلامتی انسان

کاهش نور لامپ با استفاده از دیمر در زمان غروب خورشید تا هنگام خواب منجر به تنظیم چرخه خواب شده و مشکلات بی خوابی را رفع می نماید. کاهش نور لامپ به صورت تدریجی تاثیری همانند غروب خورشید بر بدن می گذارد و تنشی در فرد ایجاد نمی کند.

انواع دیمر

دیمر مکانیکی

دیمرهای مکانیکی ساده ترین نوع دیمر هستند که بر روی آنها یک پیچ برای کم و زیاد کردن نور تعبیه شده است. این دیمر را می توان به راحتی و بدون ایجاد تغییر در سیم کشی ساختمان مورد استفاده قرار داد.

دیمر هوشمند

این دیمرها از سیستم هوشمند پیروی می کنند و به صورت دستی و ازطریق اینترنت و ریموت کنترل قابل استفاده می باشند.

این دیمرها مجهز به سنسور روشنایی هستند، بدین معنا که در طول روز به علت وجود نور خورشید در ساختمان این دیمرها میزان نور لامپ را کم می کنند و برعکس هنگام غروب آن و تاریک شدن هوا رفته رفته نور لامپ شدت می یابد تا نور لازم برای روشنایی محیط را فراهم نماید.

قیمت دیمر هوشمند در مقایسه با دیمر مکانیکی گران تر است. با استفاده از دیمرهای هوشمند می توان از طریق مانیتور تاچ، تبلت و موبایل میزان نور لامپ را تنظیم نمود. این سیستم های اتوماتیک قابل استفاده در قسمت های مختلف ساختمان هستند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 355

فهرست مطالب شماره 355

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×